Rablele continuă să circule supraaglomerate

TRANSPORT PUBLIC// Vârstă autovehiculelor nu este reglementată de niciun act normativ

Accidentele de groază de pe drumurile noastre rurale, soldate cu decesul multor cetăţeni, n-au sensibilizat oficialităţile responsabile. Măsurile luate sunt doar pe hârtie şi la nivel de discuţii. Şi azi pe rutele din raioane circulă autobuze vechi, supraaglomerate. Oamenii n-au de ales – se urcă în singurele vehicule ce îi transportă la raion sau mai departe şi se roagă la Domnul să ajungă cu bine la destinaţie.

Victoria POPA

Într-un asemenea autobuz circulă şi azi locuitorii satelor Sârcova, Pescăreşti, Ghiduleni, Lalova, Ţâpova, Horodişte, Slobozia -Horodişte, Mincenii de Sus, Mincenii de Jos din raionul Rezina.

JURNAL de Chişinău a mai publicat un articol („Trimiteţi rablele la gunoi!”, la 24.08.2012) despre problema sătenilor din Sârcova şi Pescăreşti, din raionul Rezina, care circulă cu un autobuz, produs în anul 1986, cu 24 de locuri şi care transportă câte 50-60 de pasageri. Locuitorii din Sârcova şi Pescăreşti cer şi acum autorităţii publice locale ca autobuzul să fie schimbat, fiind asiguraţi în loc cu unul care să corespundă normelor tehnice.

„Şontâc, şontâc, până la Rezina”
Oamenilor le este frică şi acum din cauza accidentelor care au avut loc în acest an, cu implicarea autobuzelor de rută. Ultima picătură a răbdării lor a fost accidentul de la Morenii Noi, Ungheni.

„ Şi la noi e foarte vechi autobuzul. E de tip sovietic, dar ce să facem? Trebuie să circulăm. Ne rugăm la Domnul să ne păzească”, ne spune Galina, o locuitoare de la Ghiduleni. Potrivit femeii, în autobuz se urcă şi cei de la Buşăuca şi Ghiduleni, care numără vreo două mii de locuitori. Vehiculul circulă o dată pe zi.

Aceeaşi situaţie e şi în satul Lalova. După cum spun sătenii, e cel mai vechi autobuz din raion şi îl cunoşti imediat ce intri în gară, „mai vechi autobuz nu există”, ne asigură lalovenii. „Avem o singură rută pe zi. Dimineaţa, la ora 6.30, se porneşte din Lalova, trece prin Ţâpova, Horodişte, Slobozia-Horodişte, Mincenii de Sus, Mincenii de Jos şi, încărcat până-n acoperiş, ajungem la şoseaua Chişinău-Orhei-Rezina”, mărturiseşte Maria Lungu din Lalova. De la ea aflăm şi că autobuzul e foarte uzat, scaunele rupte, iar distanţa de 40 de km o parcurge într-o oră şi jumătate, şi din cauza drumurilor foarte proaste. „Şontâc, şontâc, până la Rezina”, conchide femeia.

Lăsaţi fără alternativă

Locuitorii satelor Sârcova şi Pescăreşti au scris şi un demers la primărie pe care l-au semnat. Ei cer schimbarea mijlocului de transport şi suplimentarea numărului de rute, pentru a evita supraaglomeraţia. „Eu una tare mă tem când urc în autobuz, dar n-am altă cale. Şi acum circulă o dată pe zi. Lunea, e supraaglomerat. Elevii pleacă pe la şcoli. Când vine înapoi, e mai puţină lume, pentru că mai vin cu maşini de ocazie. Deunăzi, şoferul o mustra pe o femeie care a ieşit cu el dimineaţa din sat şi s-a întors cu altcineva. Plângea femeia ceea din cauza vorbelor şoferului”, îmi mărturiseşte Tatiana Lisnic, director adjunct al Gimnaziului Sârcova.

„Doamne fereşte unde trăim!”

De la oameni aflăm că şoferul n-are vină. El vrea să-şi întreţină familia, dar şefii mari poartă toată răspunderea. „Drumul parcurs de la Sârcova, Pescăreşti până la Rezina este de 7 lei. Înmulţiţi la 50-60 de oameni şi vedeţi cât face. În plus, mai există o rută înapoi, dar patronii de obicei mai au şi alte rute. Ei vor să facă toţi banii într-o zi, dar dacă se întâmplă ceva cu autobuzul? Totul e lăsat pe seama şoferului, şi starea tehnică, şi amenzile poliţiei rutiere. Doamne fereşte unde trăim!”, îmi explică o săteancă ce şi-a păstrat identitatea. Potrivit ei, pe acest drum cu acelaşi autobuz a avut loc un accident tragic, şoferul a decedat pe loc.

Natalia Coval, fiica şoferului decedat, Constantin Ciornâi, în vârstă de 40 de ani, în accidentul din 5 octombrie 1997, îşi aminteşte cu lacrimi în ochi de moartea părintelui său. „Erau 22 de oameni în autobuz. Nu a fost tata vinovat. O maşină mică a lovit autobuzul, care s-a răsturnat. Tata a murit pe loc, iar ceilalţi pasageri au avut doar zgârieturi”. Femeia crede că autobuzul a fost schimbat, doar numerele de înmatriculare sunt aceleaşi.

Autobuzul-tractor

Întreg satul Sârcova este de părerea că vehiculul trebuie schimbat, ne spune Natalia Gavriliuc, „dar văd că nimeni nu face nimic. Lunea, este supraîncărcat. Mi-e frică şi mie căci soţul meu Ion lucrează la Rezina. Şi de multe ori autobuzul se defectează. Merge ca un tractor autobuzul”, îmi sugerează femeia  să vin să mă conving. Primarul Nadejda Ciobanu a încercat să rezolve problema sătenilor în fruntea cărora se află, dar fără succes. Ea spune că nu e în stare, căci „primarul nu este ascultat de nimeni. Mijloacele de transport aparţin particularilor şi au numai asemenea autobuze cum este al nostru. N-am cu cine încheia un alt contract şi pentru transportarea celor 34 de copii, care şi acum circulă 6 km pe jos, deşi 11 mii de lei pentru transport i-a dat Consiliul Raional Rezina. L-am rugat de-acum pe deputatul în parlament, Nicolae Olaru, căci e de la noi din sat, să ne ajute ca să avem şi noi un mijloc de transport bun şi pentru săteni, şi pentru cei 34 de copii din Pescăreşti, care merg pe jos până la Gimnaziul din Sârcova. Săptămâna ce vine posibil să încheiem un contract cu un alt agent economic”, ne-a explicat primarul.

Reacţia „imediată” a ministerelor de resort

Potrivit şefului Inspectoratului Auto de Stat, Valentin Gorceac, în urma accidentelor rutiere din acest an, a fost organizată o şedinţă cu implicarea mai multor ministere responsabile de situaţia creată.

„În cadrul şedinţei au fost acumulate propuneri din partea ministerelor şi Direcţiei Poliţie Rutieră care au dus la elaborarea unui plan de acţiuni privind monitorizarea respectării legislaţiei de către persoanele ce prestează servicii de transportare a călătorilor în folosul public. Prin acest plan se vor realiza două obiective: realizarea acţiunilor pe termen scurt cu efect imediat şi elaborarea politicilor şi reglementărilor pe termen lung. Planul în cauză a fost expediat pentru coordonare ministerelor interesate, iar după primirea avizelor de la ministere va fi expediat guvernului pentru aprobare”, ne-a explicat oficialul.

Şoferii solidari şi revizia tehnică

Vârstă autovehiculelor nu este reglementată de niciun act normativ. În opinia sa, însuşi raportul de constatare a stării tehnicii demonstrează că unitatea de transport poate avea mai bine de douăzeci de ani, dar starea sa tehnică să corespundă normelor tehnice, în comparaţie cu una care poate avea zece ani şi o stare tehnică proastă. Responsabilul a adăugat că pe teritoriul republicii se fac raiduri, măsurile fiind orientate nu numai spre depistarea încălcărilor, ci şi spre  efectuarea acţiunilor de profilaxie. În majoritatea cazurilor, şoferii de rută sunt solidari şi e de ajuns să fie oprit un şofer de rută că, peste o zi, niciun şofer să nu aibă încălcări. Şoferii se disciplinează, dar, cu regret, pe termen scurt. Şi a doua zi microbuzele sunt aglomerate, conducătorul auto nu este verificat de către mecanic ş.a. m.d. „Fiecare mijloc de transport trebuie să treacă revizia tehnică o dată pe an”, a conchis Valentin Gorceac.

CASETĂ

Accidentul produs la 9 august 2012 în satul Morenii Noi, raionul Ungheni, s-a soldat cu 40 de răniţi şi moartea a 13 oameni. Printre decedaţi se numără o femeie, mamă a cinci copii minori, primarul satului cu soţia sa, o tânără de 16 ani, doi minori. Şi azi satul îndoliat este cuprins de durere.

Familiile ce şi-au pierdut apropiaţii trebuia să primească din partea guvernului câte 10 mii de lei. „Deocamdată, au primit câte 5.000 de lei din Fondul raional de susţinere a populaţiei şi ajutoare din partea agenţilor economici”, ne-a comunicat secretarul Primăriei Morenii Noi, Vera Paladiciuc.

Din 24 august, un nou autobuz a început să circule pe ruta Ungheni-Morenii Noi. După spusele secretarului, autobuzul este bun şi corespunde normelor tehnice. „Lumea călătoreşte căci viaţa merge înainte, deşi e speriată. A intrat frica-n noi”, mărturiseşte Vera Paladiciuc.

Potrivit procurorului Victoria Popov din Ungheni, autobuzul implicat în accidentul din localitatea Morenii Noi, raionul Ungheni, din 9 august 2012, soldat cu moartea a 13 persoane, avea întregul sistem de frânare uzat.

Experții au stabilit că, până la răsturnarea autobuzului, nu funcționa nici frâna de motor, nici frâna de mână și nici măcar volanul, din cauza căruia șoferul n-a putut evita ieșirea de pe şosea.

Potrivit procurorului, șoferul, decedat și el în accident, ar fi putut opri vehiculul doar întrerupând motorul. Atât şoferul, cât și mecanicul companiei auto știau că starea autobuzului este catastrofală. În prezent, mecanicul este audiat în calitate de bănuit. Acesta riscă o pedeapsă de până la trei ani de închisoare sau până la 14.000 de lei amendă.

The following two tabs change content below.
Victoria Popa

Victoria Popa