R. Moldova, o R. Moldova, o ţară cu potenţial în Europa

„BUSINESSWEEK” (USA) // Cu un nou guvern progresist, orientat spre Vest, săraca ţară cu o populaţie de 4 mil. de locuitori aspiră la reforme şi stabilitate

Guvernul Filat, învăţând din succesele şi eşecurile altor state postcomuniste (Georgia şi Ucraina), are o şansă enormă de a aduce în ţară stabilitate şi prosperitate. Însă realizarea respectivă este posibilă doar în cazul în care Uniunea Europeană şi Statele Unite îşi vor respecta promisiunile faţă de această democraţie fragilă. Doar astfel Moldova ar putea deveni o istorie de succes. Astfel e caracterizată Republica Moldova, într-un articol din publicaţia americană online „BusinessWeek”.

În articolul „Moldova: o ţară cu potenţial în Europa”, autorii David J. Kramer, Alina Inayeh şi Pavol Demes descriu atât Moldova, cât şi pe Vladimir Filat ca pe nişte necunoscute pentru cetăţenii americani şi europeni. Cu toate acestea, Moldova este o piesă importantă în puzzle-ul unei Europe unite, libere şi pacifiste, menţionează autorii materialului. Vizita recentă a lui Vladimir Filat la Washington pentru a semna acordul cu Corporaţia „Provocările Mileniului” este prima vizită oficială a unui prim-ministru moldovean în Statele Unite şi reprezintă o schimbare istorică după opt ani de guvernare comunistă. Această vizită a premierului Filat trebuie să fie urmată de angajamente serioase ale Occidentului în a ajuta Moldova să se integreze în comunitatea Euro-Atlantică.

O nouă conducere progresistă

Moldova are nevoie urgent de asistenţă, iar guvernul moldovean are o orientare prooccidentală bine definită. O perioadă destul de îndelungată, Moldova a fost cunoscută comunităţii internaţionale datorită faptului că este cea mai săracă ţară din Europa, cu probleme de corupţie, trafic de persoane şi regiunii separatiste Transnistria. Noua guvernare democratică are o conducere progresistă, dispusă să aplice reforme. Ea marchează o schimbare de generaţii, menţionează acelaşi articol. Actualul guvern a schimbat radical stilul de politică, de comunicare cu publicul şi imaginea Moldovei în ochii comunităţii internaţionale. Oricine ar vizita Moldova în ultimele luni ar observa în ochii cetăţenilor de rând speranţă, energie şi deschidere spre noi oportunităţi.

Atitudinea noului guvern faţă de mass-media şi societatea civilă s-a schimbat în mod esenţial.

Mai mult, noile autorităţi ale Moldovei sunt dornice să coopereze cu vecinii – în special cu Uniunea Europeană – printr-un program ambiţios, conceput pentru a ajuta ţara să recupereze timpul pierdut de guvernul anterior. Este demn de remarcat faptul că Moldova a optat pentru o democraţie liberală într-o perioadă de criză economică globală, care a lovit economiile cele mai vulnerabile din Europa Centrală şi de Est. În timp ce refacerea economiei şi consolidarea instituţiilor constituie priorităţi de top, soluţionarea diferendului transnistrean este de asemenea importantă. Rusia a refuzat retragerea „forţelor de menţinere a păcii” şi a muniţiilor din această regiune în pofida angajamentului asumat în cadrul summitului OSCE de la Istanbul (1999).
Reforme profunde şi imediate

Noul guvern de la Chişinău a solicitat retragerea forţelor ruse şi Occidentul ar trebui să încurajeze această poziţie bazată pe principiul de consimţământ al ţării gazdă. Guvernul anterior al Moldovei cerea cu jumătate de gură retragerea forţelor ruse şi aproape că a semnat în 2003 nefericitul plan Kozak, care ar fi extins prezenţa Rusiei în regiune. Noua conducere a Moldovei percepe reformele profunde şi imediate ca unicul drum spre progres. Autorităţile moldovene par dispuse să aplice aceste reforme şi să nu aştepte promisiuni solide de integrare în UE. Anume aceasta deosebeşte conducerea de la Chişinău de alte guverne din regiune, care privesc promisiunile respective ca stimulent pentru reforme.

Acest lucru ar fi suficient pentru UE ca să acorde o atenţie deosebită Republicii Moldova – o nouă speranţă într-o regiune destul de tulbure. De altfel, Uniunea Europeană a mers în întâmpinarea noului guvern de la Chişinău, demarând imediat negocierile privind acordul de asociere. Moldova este pe deplin angajată în Parteneriatul Estic, instrument al UE pentru cooperarea avansată cu Republica Moldova şi alte cinci state din Europa de Est şi Caucaz. Reformele sunt motorul dezvoltării, încheie autorii articolului.

Cu toate acestea, reformele au un preţ politic pe care Moldova nu îl va putea plăti curând fără a risca un recul politic. Acesta este motivul pentru care UE – în afară de asistenţa economică – ar trebui să acorde sprijin în domeniul mass-media. Acesta profită din plin de noua sa libertate, încurajând societatea civilă să devină o parte a mecanismului de luare a deciziilor şi sporind controlul parlamentar asupra deciziilor guvernului. Crearea elementelor solide într-un sistem democratic este unica asigurare împotriva unui regres politic.

Ba mai mult chiar, o Moldovă stabilă din punct de vedere economic şi politic va avea mai multă putere pentru a negocia soluţionarea echitabilă a conflictului din Transnistria şi de a-i atrage pe cei din stînga Nistrului. Dar Transnistria nu poate deveni o scuză pentru a opri reforma. Republica Moldova pur şi simplu nu-şi poate permite acest lux, ca şi Occidentul de altfel.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău