Protestul maşinilor

Noile modificări operate la Codul Vamal au fost efectuate de majoritatea parlamentară fără a fi supuse unor dezbateri publice. În urma acestora vor avea de suferit peste 20 de mii de deţinători de mijloace de transport cu numere străine, care pot utiliza automobilele pe teritoriul ţării doar pe un termen de 90 de zile cumulativ, în decurs de un an, de la momentul primei intrări în ţară.

Noile modificări au intrat în vigoare începând cu 4 aprilie şi au trezit o serie de nemulţumiri în rândul şoferilor, care au protestat ieri în faţa Guvernului. Acestea se vor răsfrânge nu numai asupra posesorilor de maşini cu numere de înmatriculare bulgăreşti şi lituaniene, ci şi a celor cu plăcuţe româneşti, deţinători ai cetăţeniei României şi ai Republicii Moldova. Locuind în RM şi având automobil înregistrat în România, aceştia vor trebui să se conformeze noilor cerinţe, să scoată automobilul din ţară după 90 de zile ori să-l înmatriculeze pe teritoriul RM, dacă are anul fabricaţiei de până la şapte ani.

Până acum, şoferii maşinilor cu numere străine puteau circula în RM timp de trei luni, treceau frontiera şi puteau reintroduce mijlocul de transport în ţară în aceeaşi zi pentru încă trei luni. Conform noilor prevederi, şoferii sunt obligaţi să-şi scoată maşinile din ţară şi pot intra înapoi abia peste 9 luni. Pentru a scăpa de probleme, aceştia trebuie să înmatriculeze automobilul pe teritoriul RM. Cei care au însă în posesie automobile mai vechi de şapte ani s-au pomenit în situaţia când nici nu pot să circule cu acestea, nici să le înregistreze, deoarece legislaţia RM interzice introducerea în ţară a automobilelor mai vechi de şapte ani.

Proprietarii automobilelor cumpărate, de regulă, la mâna a doua calculează că, dacă la plata acestora ar adăuga taxa de devamare şi înregistrare, şi-ar putea cumpăra maşini noi, ceea ce nu şi-au putut permite iniţial din cauza lipsei banilor.

În căutarea soluţiei

Potrivit deputatului PL, Valeriu Munteanu, „cutia pandorei” a fost deschisă în luna iunie 2010. Atunci deputaţii au adoptat o lege care a permis cetăţenilor Republicii Moldova să vină acasă cu maşini, inclusiv mai vechi de şapte ani şi să stea, iniţial 180 de zile, apoi 90 de zile. Potrivit lui, de atunci până în prezent au fost introduse, conform unor calcule, peste 40 de mii de maşini. „Totuşi, fiind vorba de cetăţenii noştri, cei care au automobile mai vechi de şapte ani care nu pot nici să circule, nici să le înregistreze, membrii formaţiunii PL vin cu o propunere să li se ofere, cu titlu de excepţie, posibilitatea să le înregistreze. Sunt de părere că, dacă anul trecut nu deschideam această „cutie a pandorei”, cetăţenii nu ar fi introdus în ţară aceste maşini”, a spus Munteanu. Fracţiunea parlamentară a PL a înregistrat ieri inițiativa legislativă care ar permite înmatricularea automobilelor cu numere străine, indiferent de vârsta acestora. Dacă va fi acceptată, aceasta va permite proprietarilor care și-au declarat maşinile, în regimul vamal de admitere temporară, până la data de 5 aprilie 2011, să le înmatriculeze în R. Moldova, cu titlu de excepție. Amendamentul nu vizează mașinile de epocă şi autovehiculele concepute pentru transport de maxim 20 de persoane.

Modificările n-au fost puse în discuţie

Ministrul Justiţiei, Alexandru Tănase, a declarat pentru JURNAL că  toţi cei care importă maşini trebuie să achite taxele vamale. „Regret că nu au fost puse în discuţie aceste modificări. Un cetăţean moldovean care nu are domiciliu în Bulgaria sau Lituania, principalii furnizori de maşini, în majoritatea cazurilor nu se află provizoriu în ţară. Deseori acesta circulă în baza unei procuri. Aceşti şoferi nu trebuie să profite şi să circule cu maşini care nu sunt înscrise în circuit. În cazul unor accidente rutiere aceste persoane nu mai pot fi identificate”, a spus Tănase.

Proteste în faţa Guvernului

Şoferii, deţinători de maşini cu numere de înregistrare lituaniene, bulgăreşti şi româneşti au protestat la finele săptămânii trecute şi ieri în faţa clădirii executivului, solicitând anularea noilor prevederi operate în Codul Vamal. „Înregistrarea automobilului în Bulgaria m-a costat circa 2000 de euro, aici trebuie să achit taxele pentru înmatricularea automobilului de circa 8000 de euro, atât cât m-ar costa un automobil nou. Nu-mi permite buzunarul să-mi cumpăr o maşină nouă”, ne-a spus Dumitru, unul dintre protestatari. „Legea mă obligă să scot automobilul din ţară. Merg cu el la câmp, la piaţă. Am investit câteva mii de euro. Nu ştiu cum să procedez acum. Reiese că Filat ne-a dat şi tot el ne-a luat acest drept. Dacă şi numerele de înmatriculare ale ţărilor Uniunii Europene sunt contestate de guvernaţi, atunci degeaba ni se spune că tot ceea ce se face este pentru a ne integra în familia europeană”, opinează un alt protestatar, Dmitri, în vârstă de 35 de ani.

PL a votat, iar Chirtoacă încearcă să dreagă busuiocul

Unul dintre oficialii care au mers să discute cu protestatarii, primarul capitalei, Dorin Chirtoacă, le-a promis să caute împreună cu colegii din PL şi din alianţă o soluţie pentru aceste probleme. „Cred că colegii s-au pripit puţin introducând asemenea modificări”, a opinat el. La rândul său, solicitat de presă, premierul Vlad Filat e de părerea că „toţi trebuie să-şi plătească taxele şi impozitele, ca statul să poată avea grijă de oamenii care au nevoie de această susţinere”.

 

„Trebuie să avem o abordare mult mai largă, pentru că în zona transnistreană se aduc maşini mai vechi de şapte ani, se înregistrează acolo şi circulă pe teritoriul R. Moldova. Noi le spunem cetăţenilor moldoveni de peste hotare: „veniţi acasă, măi copii”, dar, pe de altă parte, le impunem restricţii la vamă, de aceea împreună cu colegii de guvern vom lua o decizie pentru a depăşi această situaţie”, a declarat premierul Vlad Filat la 30 decembrie 2009, în timp ce propunea anularea taxei de garanţie de la vamă pentru maşinile mai vechi de şapte ani.

Constantin Bereşteanu, preşedintele Asociaţiei importatorilor de automobile: „Consider că e o limitare a drepturilor omului, să i se indice să stea 9 luni în afara hotarelor ţării. În cazul dat, e vorba de câteva zeci de mii de deţinători de automobile cu numere de înregistrare străine. Avem staţii de testare a automobilelor similare cu cele europene, se achită bani pentru asigurarea automobilelor – e tot un venit la buget. Vorbim de respectarea drepturilor cetăţenilor şi e de dorit ca acest lucru să aibă loc nu doar la nivelul declaraţiilor”.

Svetlana COROBCEANU

The following two tabs change content below.