Propaganda continuă şi fără „Rossia 24”

tati___05Chiril Lucinschi, considerat patron „TV 7”, susţine că Republica Moldova va suporta consecinţe nefaste din cauza suspendării „Rossia 24”

Deşi la 4 iulie curent Consiliul Coordonator al Audiovizualului a decis suspendarea până pe 1 ianuarie 2015 a postului TV „Rossia 24”, acesta continuă să fie difuzat de către operatorii de cablu. Reprezentanţii a doi operatori de cablu declară că aşteaptă publicarea deciziei în „Monitorul Oficial”. Marian Pocaznoi a spus pentru JURNAL că decizia va fi publicată săptămâna curentă. Alte două posturi monitorizate de către CCA, „Prime” şi „TV 7”, au fost avertizate public, iar „RTR Moldova” şi „Ren Moldova” au fost sancţionate cu amenda maximă prevăzută de legislaţie – 5400 de lei.

Cu toate acestea, decizia CCA nu va pune capăt propagandei ruseşti, deoarece „Rossia 24” este un post TV emis doar prin cablu, celelalte instrumente ale maşinăriei propagandistice – „Pervîi Kanal”, retransmis de „Prime”, şi „NTV”, retransmis de TV7, au acoperire naţională. CCA a declarat că are autoritatea de a sancţiona gradual „Prime” şi „TV 7” pentru faptul că poartă răspundere pentru ceea ce cumpără din Federaţia Rusă. Aceste posturi sunt responsabile expres de conţinutul redifuzat pe teritoriul Republicii Moldova.

Raportul CCA arată că posturile monitorizate au difuzat ştiri şi reportaje în care nu există pluralism de opinii, acestea prezentând unilateral şi preponderent punctul de vedere al Moscovei şi al adepţilor federalizării Ucrainei. Limbajul utilizat în comentarii este unul agresiv şi intolerant, care conţine insulte directe faţă de Guvernul Ucrainei şi faţă de populaţia care îl susţine. Totodată, raportul evidenţiază cazuri de instigare la violenţă şi ură interetnică, discriminare pe motiv de apartenenţă la forţele proucrainene şi proeuropene.

Amenzi de 5400 de lei

Marian Pocaznoi, preşedintele CCA, a declarat pentru JURNAL că amenda aplicată posturilor „RTR Moldova” şi „REN Moldova” este de 5400 de lei pentru fiecare. Totuşi rămâne deschisă problema dacă aceste companii avertizate public şi amendate se vor implica în politica editorială a ştirilor şi emisiunilor de analiză social-politică redifuzate pe teritoriul Republicii Moldova. Autorităţile de resort au anunţat că, în cazul în care aceste posturi vor retransmite în continuare emisiuni cu conţinut tendenţios, şovin, zvonuri neconfirmate, texte şi imagini manipulatorii, discreditări la adresa guvernului de la Kiev, vor fi supuse unor noi sancţiuni. Astfel, aceste posturi riscă să piardă dreptul pentru plasarea publicităţii, apoi să li se suspende licenţa sau chiar să fie lipsiţi de dreptul de a emite.

„Este problema lor, celor de aici, cum vor monitoriza conţinutul retransmis. Ei poartă responsabilitate pentru ceea ce plasează pe post, inclusiv pentru ceea ce retransmit şi procură, indiferent dacă este vorba de Federaţia Rusă sau alt stat. Responsabilitatea pentru emisia şi emisiunile puse pe post în baza licenţei de emisie obţinută de la CCA o poartă strict difuzorii din Republica Moldova”, a declarat Marian Pocaznoi.

Sancţiuni graduale

Acesta a mai precizat că CCA-ul nu are pârghii de influenţă asupra posturilor TV retransmise direct, fără intermediari şi persoane terţe, cum ar fi „Rossia 24”. CCA-ului îi rămâne doar opţiunea suspendării emisiei acestor posturi, sancţiune aplicată în conformitate cu legislaţia naţională, precum şi cu Convenţia europeană privind televiziunea transfrontalieră.

„Să facem diferenţă între radiodifuzori, distribuitori de servicii şi un post de televiziune retransmis. În cazul în care se constată abateri de la legislaţie, CCA este obligat să aplice gradual sancţiuni. ‘Prime’ şi ‘TV 7’ au comis pentru prima dată o asemenea abatere şi li s-a aplicat avertizări publice. ‘RTR Moldova’ şi ‘REN Moldova’ au mai avut asemenea derogări şi au fost sancţionate cu amenda maximă. [JURNAL precizează că CCA a avertizat public în decembrie 2013 postul TV 7 pentru retransmiterea filmului documentar „Transnistria: avanpost rusesc” realizat de NTV.]
Postul TV „Rossia 24” nu are statut nici de radiodifuzor, nici de distribuitor de servicii. Acesta, în bază de contract, era retransmis de către redistribuitori de servicii. Am luat decizia în temeiul prevederilor articolului 30 din Codul Audiovizualului şi în baza Convenţiei europene cu privire la televiziunea transfrontalieră. Fiecare stat are dreptul să restrângă temporar retransmisia unui anumit post televiziune în cazul în care nu corespunde prevederilor Convenţiei europene sau legislaţiei naţionale”, a declarat Pocaznoi.

Lucinschi: „E o provocare?”

Reacţia oficialilor din Federaţia Rusă nu s-a lăsat aşteptată. În special, Aleksei Volin, viceministrul Comunicaţiilor al Federaţiei Ruse, a declarat că cetăţenii Republicii Moldova vor avea de suferit din cauza acestei decizii.
Această opinie este împărtăşită şi de către Chiril Lucinshi, preşedinte al Comisiei parlamentare cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media, considerat de o bună parte a opiniei publice drept patron al TV 7. Lucinschi consideră că decizia CCA ar avea mai curând consecinţe nefaste pentru relaţiile dintre Republica Moldova şi Federaţia Rusă şi pentru cetăţenii noştri. Parlamentarul consideră că este nevoie de o expertiză, o monitorizare efectuată de către experţi internaţionali.

„Nu ştiu dacă a fost efectuată o expertiză de către organizaţii internaţionale de mass-media. Dacă în privinţa radiodifuzorilor locali putem polemiza cu CCA, în privinţa „Rossia 24”, decizia este dubioasă. Se conturează mai curând o provocare. Nu vreau să cred că CCA a devenit un organ de provocare. Această provocare poate avea consecinţe pentru economia naţională, pentru agricultori. Nici dl Pocaznoi şi nici membri CCA nu vor ieşi în câmp să strângă recolta”, a menţionat Chiril Lucinschi.

Acesta a mai declarat că o asemenea decizie îi provoacă dubii din moment ce nu există un control al internetului. Mai mult, comisia pe care o reprezintă va ieşi în curând în parlament cu o declaraţie privind independenţa internetului.

The following two tabs change content below.