Proiectul liberal-democrat în RM necesită măsuri urgente de reanimare

_DSC4180Jose M.Barroso vizita Chisinau 12 iunie  Foto de NADEJDA ROSCOVANU

FOTO: Nadea Roşcovanu

În ciuda tuturor avantajelor din start, imaginea unui viitor european, a unei societăți libere, nu a obținut victoria dorită în cadrul scrutinului din 30 noiembrie 2014. Parțial din cauza contradicțiilor dintre această imagine și realitatea zilnică, inclusiv în instituțiile publice defecte, care nu sunt compatibile cu practica europeană. Parțial din cauza faptului că o mare parte de electorat – din motive clare – nu și-a schimbat preferințele și votează în continuare pentru un stat centralizat, cu instituții conduse autoritar, cu un lider care ia decizii în locul oamenilor, promițându-le, în schimb, un nivel de siguranță în ziua de mâine. Acesta este flancul stâng în Republica Moldova, tradițional legat cu Estul, el întruchipând modelul de centralizare socială și economică.

În același timp, în cadrul alegerilor a fost parțial respinsă ideea statului liberal-democrat bazat pe autoorganizare şi concurență liberă. Un stat în centrul căruia ar fi un sistem de norme create pentru dezvoltarea maximă a inițiativei individuale și pentru limitarea imixtiunii guvernului în viața personală. Și nu e de mirare. Oamenii au votat contra neajunsurilor cu care, spre marea lor nenorocire, se asociază acest model societal în Moldova. Contra corupției, contra elitei vechi care identifică interesul statului cu propriile interese. Contra proiectului care este perceput ca un înveliș fără conținut intern, fără garanții și asigurări sociale. Oamenii și-au exprimat sentimentul profund al nedreptății ce îi înconjoară.
Alegătorii din R. Moldova nu sunt automat predispuși la ideea unui stat autoritar. Ei, pur și simplu, fac alegerea rațională. Un stat puternic și coercitiv, în care activitatea economică este planificată și direcționată din centru și care asigură redistribuirea beneficiilor, este văzut ca net superior continuării situației curente. Și acest sentiment este exploatat cinic de către diferiți oportuniști politici de genul PSRM.

E adevărat că alternativa acestui proiect – un stat de drept – nu a fost creată în RM niciodată. După declararea independenței, de peste 20 de ani, țara nu a făcut un salt în viitor, în timp ce nivelul de trai a fost în descreștere constantă. Aceasta a provocat neîncrederea și a omorât în mai multe persoane speranța față de un viitor european. Ba mai mult ca atât, a contribuit la creșterea nostalgiei față de vechiul proiect. Cum poate fi reanimat proiectul European, liberal-democrat, în Republica Moldova?

La etapa actuală, Moldova are nevoie nu numai de o resetare, ci de o altă platformă operațională. Sistemul nu mai poate fi lăsat să înăbuşe tot ce este sănătos în țară, să stranguleze dezvoltarea. Regulile nu pot fi ignorate la infinit. Această platformă operațională nu mai poate fi o simplă tehnologie politică. Acest proiect nici nu poate fi creat prin căutarea și distrugerea duşmanilor din interior și din exterior pentru a mobiliza propriii susținători. El nu poate fi bazat pe frică. Unica posibilitate de a reanima acest proiect și de a liniști nemulțumirea multor persoane este efectuarea rapidă a unor reforme veritabile și credibile, în primul rând în poliție și în sistemul judecătoresc. Aceasta ar putea reuni țara prin crearea unui sistem care va fi apreciat de cetățeni.

Ca o precondiție indispensabilă pentru aceste reforme este un lider cu credibilitate înaltă în interiorul țării și în rândurile partenerilor internaționali care va avea o echipă puternică si profesionistă (cu implicarea masivă a experților din afara țării), pentru a porni schimbări în toate domeniile, așa ca toată lumea, inclusiv oficialii, să înțeleagă că lucrurile nu vor merge cum au mers până acum. Reformele trebuie să fie promovate în întregul sistem, nu doar în sectoare aparte. Restabilirea încrederii va fi posibilă prin aplicarea metodelor dure de către un Prim-Ministru care va fi în stare să restricționeze interesul politic, să creeze consiliile de observatori la companiile de stat, să aibă o Cancelarie de Stat puternică, care ar aplica reforme pe baza unui plan strategic.

O mare parte din sistemul de administrare publică necesită să fie refăcut din temelie. În prezent, ministerele se învârtesc în jurul proceselor, fără scopuri clare, și o armată întreagă de cinovnici își extrag renta din funcțiile de stat, scopul lor fiind extinderea acestor procese la infinit. Sarcina-cheie este reducerea numărului de ministere și reorientarea lor către rezultate concrete, bine definite, în termene concrete. Aceasta reprezintă principiul de bază al managementului modern.

Lipsa acestor schimbări radicale va însemna haotizare şi declin, rămânerea în continuare ca o zonă de stat tampon lăsat pe seama politicienilor fără viziuni clare. Consecințele sunt ușor de prognozat. Siguranța există doar în statele cu instituţii naţionale bine determinate. Statele slabe, cu instituții care nu pot face față provocărilor, devin victime ușoare pentru alte state. Există o șansă mare de a stopa căderea. Alegerea este de a crea un stat liberal-democrat, care va integra societatea din Republica Moldova și le va oferi oportunități de dezvoltare tuturor cetățenilor. În lipsa implementării veridice a reformelor europene, va avea loc o criză statală, deoarece proiectul European nu are alternativă şi un alt proiect, „post-sovietic”, pentru Republica Moldova, în realitate, nu există.

Vladislav Kulminski,
Consilier pe probleme politice al Primului Ministru

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău