Proiect vital, compromis de scheme dubioase

Compania care a câștigat licitația privind amenajarea parcărilor în Chișinău a acţionat în judecată Consiliul Municipal Chişinău (CMC) pentru că acesta nu a votat Regulamentul cu privire la parcări. Consilierul PPEM Ruslan Codreanu a declarat în cadrul unei emisiuni TV că aceasta trece peste orice limită, chiar și a absurdului, atunci când un agent economic atacă în judecată forul legislativ local pentru a-l obliga să aprobe reglementări la nivel local.

Victoria Popa

Potrivit lui Codreanu, nu poate să dicteze un agent economic legislativului ce documente să aprobe, este un precedent periculos dacă se ajunge la pârghii care pot fi utilizate pe viitor. Acesta crede că primarul general Dorin Chirtoacă se face vinovat de tot ceea ce se întâmplă în municipiu, iar șeful Direcției Generale Transport Public și Căi de Comunicație, Primăria Chișinău, Igor Gamrețchi, este responsabil de tot ceea ce se întâmplă în domeniul infrastructurii rutiere. „CMC nu are împuternicire să îl demită nici prin instanță de judecată”, a afirmat consilierul în cadrul aceleiași emisiuni.

În ce priveşte proiectul privind amenajarea parcărilor cu plată în Chișinău de către un agent economic străin, Codreanu a menţionat că contractul respectiv este în detrimentul fiecărui cetățean al mun. Chișinău, deoarece e vorba de un contract încheiat pe 25 de ani și de taxe pe care le vom suporta fiecare. „Nu înțeleg de ce se recurge la asemenea scheme. Consilierii nu vor vota pentru contractul semnat de Nistor Grozavu și Direcția Generală Transport Public și Căi de Comunicație și nici regulamentul în forma în care a fost prezentat”, a comunicat funcționarul.

Acesta nu e parteneriat, dar hoție!

Ruslan Codreanu a afirmat pentru Jurnal de Chişinău că acest parteneriat este împotriva intereselor locuitorilor municipiului Chișinău. Ar fi fost logic dacă ar fi fost elaborat un regulament cu privire la parcări ce să stabilească regulile de joc pentru primărie, șoferi şi pietoni. Apoi, având un cadru legal, să fie organizat un tender pentru ca firmele să știe regulile jocului. La noi este totul pe invers. S-a făcut un tender, a fost desemnat câștigător un consorțiu înființat cu o lună înainte de a depune dosarul, un consorţiu care are două companii înregistrate în off-shore. Și după ce semnezi contractul cu compania respectivă, te apuci să elaborezi regulamentul. Primăria construiește și amenajează pe banii publici locurile de parcare și le dă în administrarea companiei străine. De ce? Care este investiția companiei? Acesta nu e parteneriat, dar hoție! Din impozitele chișinăuenilor se construiesc locuri de parcare și apoi tot ei vor achita pentru locul de parcare. Acestea sunt date în administrare pentru 25 de ani unei companii care ia 90% din venituri. Hoție! Se vor amenaja parcări peste tot? Noi considerăm contractul semnat drept unul nul”, a menţionat el.

„Dacă ar fi fost respectat ceea ce s-a pus la baza proiectului, în faza inițială, ar fi fost unul foarte reușit. Din păcate, primarul și echipa sa a orientat acest proiect pe o cale greșită”, Veaceslav Bulat, consilier municipal PPEM.

Consilierii municipali cer ca regulamentul să fie discutat prin organizarea audierilor publice, după aceasta să fie organizate licitații. Ruslan Codreanu a mai spus că după conferința de presă a EME Parkleitsystem este evident că agenții economici străini sunt sfătuiți de unele persoane de la noi cum să acționeze: „Reprezentanții EME Parkleitsystem ştiu mai bine prevederile regulamentului cu privire la parcări decât responsabilii de la Direcția generală transport. E un conflict de interese vădit, deoarece regulamentul pentru parcări a fost creat de ambele părți. Agentul economic are un interes, iar Direcția generală transport lucrează împotriva intereselor cetățeanului R. Moldova, fapt ce se vede la reabilitarea trotuarelor. Atunci când mergi pe drumurile centrale din capitală, observi că se fac parcări din contul trotuarelor pentru pietoni, între fiecare doi copaci”.

Gamrețchi cere 15 lei pe oră

Codreanu susține că trebuie mai întâi aprobat Regulamentul cu privire la parcări, după care să fie stabilite zonele de parcare, cum se vor construi acestea, care vor fi tarifele etc. În 2011 a fost realizat un studiu de fezabilitate de către Chișinău Proiect, iar în 2013 de către o companie britanică din Londra, conform cărora tarifele ar putut constitui 4 și 6 lei, iar Gamrețchi cere 15 lei pe oră. „Acesta minte atunci când spune că agentul economic va avea grijă de parcări. Municipalitatea va întreține parcările, nu avem nevoie de serviciile unui agent economic”, a conchis Codreanu.

Activistul Victor Chironda, care a informat opinia publică despre regulamentul cu privire la parcări, susține că orice proiect care vizează cetățenii trebuie consultat public, ceea ce nu s-a făcut. Trebuia să-şi expună opinia despre acest regulament societatea civilă, consilierii municipali, activiștii. Iar autoritatea publică locală nu este dispusă să dialogheze.

 

Bulat: „Proiectul este necesar pentru oraș”

„În pofida informațiilor apărute în presă și a celor despre această companie, care dovedesc clar că Dorin Chirtoacă a mințit oamenii, acesta continuă să susțină și acum că e un proiect avantajos pentru oraș”, a spus Chironda.

Victor Chironda și Ruslan Codreanu susțin că proiectul tehnic a fost creat de agentul economic străin, deoarece anume acesta a prezentat în cadrul conferinței de presă detalii tehnice pe care Gamrețchi nu le-a putut oferi. Mai mult, agentul economic nu are experiență în gestionarea parcărilor”, a precizat Victor Chironda. Actele pe care le deține acesta, documente difuzate în presă, arată implicarea responsabililor de la primărie, însă nimeni nu va fi tras la răspundere.

Veaceslav Bulat, consilierul PPEM, ne-a spus că proiectul este necesar pentru oraș, care se sufocă din cauza haosului circulației transportului. „Dacă ar fi fost respectat ceea ce s-a pus la baza proiectului, în faza inițială, ar fi fost unul foarte reușit. Din păcate, primarul și echipa sa a orientat acest proiect pe o cale greșită. Sunt mai multe de spus. Eu am văzut documentele, ofertele, spre deosebire de cei care se pronunță pe marginea acestui proiect”, a remarcat Bulat.

Amintim că agentul economic privat, EME Parkleitsystem, care a semnat un contract de amenajare și gestionare a parcărilor cu plată printr-un parteneriat public-privat cu municipalitatea, nu ar exista la adresa indicată în acte, fapt demonstrat de activistul civic Victor Chironda.

Această rubrică este realizată cu suportul financiar al Ambasadei Finlandei la București. Responsabilitatea pentru conținutul materialelor publicate aparține autorului și nu reflectă neapărat poziția Ambasadei.

The following two tabs change content below.