Profesorul studenţilor de nota 10

„Un student de nota zece este cel care înţelege că a fi student înseamnă a studia”

A găsit ac de cojoc pentru studenţii care consideră că trişarea îi va salva la examene. Testele elaborate de acest profesor pot fi susţinute doar de cei care au făcut cu adevărat carte. Mulţi dintre cei mai buni însă la absolvire aleg să plece peste hotare, în cele mai renumite centre medicale din lume, unde îşi aplică cunoştinţele obţinute la prelegerile profesorului Igor Cemortan.

„Din păcate, pierdem minţi lucide, dar menţinem legătura cu ei. Am realizat recent un proiect cu absolvenţii noştri care lucrează în Germania. Ca rezultat, au fost elaborate proiecte ştiinţifice şi a fost adusă o serie de echipamente”, a menţionat profesorul Igor Cemortan, şeful Catedrei Biologie Moleculară, Genetică Umană, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Chişinău.

Energic, carismatic, cu un simţ al umorului care te captează şi te face să vii la prelegerile sale, cu o tehnică de predare bine pusă la punct, un profesor de nota zece – aşa îl caracterizează studenţii pe profesorul Igor Cemortan. Pe forumul site-ului catedrei scrie că „aici nu este corupţie, doar cunoştinţele au valoare”.

Deşi spune că inamicul care nu poate fi învins este bătrâneţea, doar când ne povesteşte despre experienţa didactică, putem deduce ce vârstă are. „Lucrez cu tinerii. Trebuie să fiu permanent activ. Altă soluţie nu există”, ne-a explicat cercetătorul.

Este sigur că profesori de nota zece nu există. „Toată lumea face greșeli, dar trebuie să tindem spre ceva mai mult”, a menţionat doctorul în ştiinţe biologice. În 2012 a simţit însă „greutatea” trofeului înmânat la categoria „activitate didactică” din cadrul Galei de Premiere în Sănătate.

De-a lungul anilor a reuşit să le insufle studenţilor săi dragostea faţă de carte şi faţă de domeniul care, fiind explorat, ar putea să schimbe viitorul tinerelor generaţii. „Biologia moleculară este orientată spre studierea bazelor moleculelor, or noi suntem formaţi din celule, iar acestea, la rândul lor, constau din molecule. Cele mai importante molecule care deţin informaţia despre întreaga activitate a organismului sunt moleculele ADN, pe care le-am moştenit în număr de 46 de nuclee de la părinţii noştri, câte 23 de la fiecare”, ne explică omul de ştiinţă.

Profesorul a moștenit de la părinți tot ce e mai bun, în special harul de a preda. „Provin dintr-o familie de pedagogi. După absolvirea şcolii medii, am decis să fac facultatea de biologie. Fiind student în anul trei, am început să lucrez la Academia de Ştiinţe. Am predat în câteva licee și sunt mândru că liceenii mei au luat locuri de frunte la olimpiade internaționale”, își amintește mândru profesorul Cemortan.

O bună parte din acești liceeni i-au fost ulterior studenți la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie. „Venind la Universitatea de Medicină, cunoscând nivelul liceenilor mei, credeam că studenţii au un nivel de pregătire mult mai înalt. În ultimii ani, s-a cam pierdut etapa preuniversitară. Liceele nu-şi fac treaba aşa cum trebuie”.

Teste care au uimit colegii din România

Membrii familiei sale s-au acomodat deja cu stilul de viaţă al profesorului care locuieşte practic în universitate şi este obsedat de ideea de a veni mereu cu ceva nou în faţa studenţilor.

„Este o mare responsabilitate să ieși în fața studenților. Trebuie să le comunic ceva nou de fiecare dată. De exemplu, am implementat, cel puţin la Universitatea de medicină, sistemul de învăţământ la distanţă. De asemenea, am elaborat teste astfel încât un student, chiar având o carte deschisă în față, nu ar putea răspunde dacă nu a învăţat. Apropo, când le-am arătat aceste teste colegilor din România, ne-au întrebat dacă sunt studenţi care le trec”.

Profesorul Igor Cemortan a avut ce să le răspundă colegilor din România. Aproximativ 15% din studenți trec cu brio aceste teste și iau note bune. „Ştiţi ce mi-au spus? La voi chiar se face carte”, spune mândru profesorul. Studenţii săi ajung să fie solicitați în centrele medicale renumite din întreaga lume şi când sunt întrebați cum au reușit să obțină asemenea succese în carieră, primul lucru pe care îl spun este: „Mulțumesc domnului profesor Cemortan”.

„Un profesor de nota zece ar trebui să înţeleagă necesităţile studenţilor. Nu este cel care cere sau dă prea multe, ci cel care reuşeşte să-l motiveze pe student să lucreze pentru avea performanţe. În pregătirea medicală este o eroare: se consideră că dacă cineva este un specialist bun, este şi un savant bun şi un profesor bun… Nu am văzut persoane care pot întruchipa aceste trei ipostaze. Încerc să fiu un profesor bun”.

Svetlana Panţa

 

The following two tabs change content below.