Profesorii, criticaţi de guvernanţi

„Profesorii de la oraș au alternativă, plicul de la părinți, iar cei de la sate – doar sapa”

Cadrele didactice au cerut de la începutul anului, de nenumărate ori, majorarea salariilor cu 50%. Şi deoarece revendicările lor nu au fost auzite la 5 aprilie curent, ameninţă că vor organiza la 5 mai grevă generală. Ministerul Educației recunoaște că revendicările profesorilor sunt legitime însă, la momentul actual, bugetul nu permite o creștere pe măsura doleanțelor exprimate de sindicate.

Carolina Chirilescu

Sindicatele din educaţie solicită de câteva luni majorarea cu 50% a salariului de funcţie al personalului didactic şi ştiinţifico-didactic, egalarea salariului pentru categoria I de salarizare a reţelei tarifare unice cu mărimea minimului de existenţă, începând cu 1 ianuarie 2017, şi recalcularea anuală, necondiţionată, a cuantumului pensiilor pentru pensionarii încadraţi în câmpul muncii.

Şi pentru că revendicările acestora nu vor fi îndeplinite, cadrele didactice amenință cu grevă generală. Ministerul Educației declară că susține cauza profesorilor, însă acordă prioritate elevilor. „Ministerul Educației recunoaște faptul că așteptările salariale ale profesorilor sunt legitime. E important ca orice formă de protest al profesorilor să nu lezeze interesele elevilor și să nu depășească limitele cadrului legal. Conform normelor în vigoare, fiecare pedagog are ca sarcină să organizeze și să desfășoare eficient procesul educațional la disciplina predată și la nivelul instituției, inclusiv să organizeze și să asigure realizarea optimă a orelor de clasă”, se menţionează într-un comunicat al ministerului.

Să uite de salariu

Răspunsul Ministerului Educației i-a nemulțumit și mai mult pe profesori. Aceștia susțin că nu vor să mai rabde batjocora guvernanților și vor lupta în continuare pentru drepturile lor și pentru un trai decent. „Îndemnul lor este să uit de salariul mic şi de alte probleme din învățământ şi să mă apuc de lucru cu mai mult spor. Cei de la Ministerul Educației însă au uitat că un salariul mic nu îți permite o creștere profesională. Pe ce să cumpăr cărți? Cu ce să achit cursurile de perfecționare? Cum pot să vin entuziasmată şi plină de forțe la lecții când mai faci o muncă part-time în afara orelor de la şcoală? În asemenea caz, elevii nu suferă?”, se întreabă Natalia Bzovaia, învățătoare la Liceul „Waldorf” din Chișinău.

Totodată, Ministerul Educației accentuează că este preocupat de soarta angajaților din sistemul de învățământ, de aceea continuă lucrul asupra elaborării noii metodologii de remunerare a cadrelor didactice bazată pe aprecierea performanțelor.

„Orice reformă necesită timp atât pentru implementare la scară națională, cât și pentru a genera rezultatele scontate. La începutul lunii mai, Ministerul Educației va organiza dezbateri publice în diferite regiuni ale republicii. Avem încrederea că pedagogii vor manifesta o atitudine responsabilă față de elevi și nu vor întrerupe procesul educațional. Avem respect pentru toți profesorii, însă elevii trebuie să aibă prioritate”, susține Ministerul Educației.

Părinții susțin protestele profesorilor

Inițiativa cadrelor didactice este susținută și de către părinți, care menționează că din cauza salariilor mici în instituțiile de învățământ predomină fenomenul corupției. „Profesorii de la oraș au alternativă, plicul de la părinți, iar cei de la sate – doar sapa. Susținem acest demers, deoarece profesorii trebuie să aibă cel mai mare salariu”, ne spune Iulia Nazaria, părinte.

Şi Grupul Părinților Solidari susține majorarea salariilor cadrelor didactice și anunţă că va ieși la proteste împreună de profesorii. „Un salariu decent pentru angajații sistemului educaţional va rezolva în primul rând problema deficitului de cadre din domeniu, va spori calitatea personalului, în special a celui nondidactic, va contribui la diminuarea fenomenului corupției, în condițiile unei presiuni din partea societății civile și a organelor anticorupție. Nu se va mai practica atât de larg victimizarea și solicitarea plăților în plic de la părinți”, ne-a declarat fondatoarea grupului Ala Revenco.

„Cei de la Ministerul Educației au uitat că un salariul mic nu îți permite o creștere profesională. Cum pot să vin entuziasmată şi plină de forțe la lecții când mai faci o muncă part-time în afara orelor de la şcoală? În asemenea caz, elevii nu suferă?”, se întreabă Natalia Bzovaia, învățătoare la Liceul „Waldorf” din Chișinău.

The following two tabs change content below.