Prodlacta-Braşov oferă gustul pur, fin şi proaspăt al lactatelor de la munte

Prodlacta-Braşov, preluată de doi ani de grupul de firme JLC de la Chişinău, produce lapte, iaurturi, smântână, unt, brânzeturi, acidulate şi specialităţi delicioase de cea mai înaltă calitate, apreciate în România şi peste hotarele ei

_DSC4891  Foto de NADEJDA ROSCOVANULa finele săptămânii trecute, am avut ocazia să văd cum se prepară produse lactate de un gust şi rafinament aparte, vizitând întreprinderea Prodlacta-Braşov cu sigla companiei chişinăuene JLC şi urmărind îndeaproape procesul de producere a lactatelor de cea mai bună calitate, înalt apreciate atât de consumatorii din România, cât şi de cei din Republica Moldova, Kazahstan, Germania şi Marea Britanie.

„O companie solidă are neapărat o istorie şi anumite tradiţii, pe care le promovează şi le dezvoltă”, susţine de la bun început Victor Cibotaru, directorul general al întreprinderii, un moldovean de-al nostru volubil şi binevoitor, cu spirit de bun gospodar, venit la Braşov de un an în funcţia sa managerială.

Prodlacta-Braşov: istorie şi tradiţii

„’Prodlacta S.A’ a fost înfiinţată în 1900 de afaceristul danez Alfred Jensen şi funcţionează şi astăzi, trecând cu bine prin toate intemperiile secolului XX. Până în 1948 a fost Cooperativă de lăptărie, dotată cu cea mai bună tehnică a timpului şi producând o gamă variată de produse proaspete de cea mai înaltă calitate”, ne informează Victor Cibotaru.
După naţionalizare, lăptăria devine întreprindere pentru colectarea şi industrializarea laptelui (I.C.I.L. Braşov), preluând încăperile şi mijloacele de producţie de la secţiile raionale Braşov, Târgu Secuiesc, Sfântu Gheorghe şi Rupea. În 1964, s-a lansat secţia de fabricaţie de la Homorod, profilată pentru producţia de brânzeturi fermentate şi cea de la Moeciu, producând brânzeturi superioare – Schweitzer, Olanda, Trapist, Alpina, Italiana, Bran, Râşnov, iar în 1981 începe a funcţiona o secţie în Făgăraş, specializată în producţia de telemea.
În urma privatizării (1990), „I.C.I.L. Braşov” devine „S.C. Prodlacta S.A.”, iar din 1997 – societate cu capital integral privat. În perioada 2007-2009, „Prodlacta” a desfăşurat un program de reorganizare, prin care şi-a modernizat toate fluxurile tehnologice cu echipamente performante, conforme reglementărilor europene. Ca rezultat, fabrica a obţinut autorizaţie sanitar-veterinară pentru activităţi de export intra-comunitar (ştampila ovală pentru exportul în UE).

Exporturi în Europa şi Asia

„În 2012, intrând în insolvenţă, societatea e preluată de Grupul de firme JLC. Compania a ieşit din reorganizare în 2013 şi funcţionează în prezent cu o nouă echipă managerială mixtă (specialişti de performanţă veniţi de la Chişinău şi cei din Braşov)”, ne informează directorul general. Obiectivul-cheie al acestei echipe cu planuri ambiţioase, după spusele lui Victor Cibotaru, este reintroducerea la nivel naţional a produselor companiei şi transformarea societăţii într-un jucător important pe piaţa de produse lactate proaspete şi brânzeturi atât în plan naţional, cât şi internaţional. „Astăzi veţi putea urmări procesul de producţie a chefirului şi laptelui acru „Sana” pentru Germania şi Marea Britanie. Aceste produse au priză şi la consumatorul din Republica Moldova. În Braşov avem 10 magazine de firmă. Încet, dar sigur ne extindem pe piaţă. Produsele noastre se vând bine şi la Cluj, Piteşti, Ploieşti, avem departamente de vânzări în magazinele din Iaşi. În scurt timp deschidem la Buzău cinci magazine. Materia primă o colectăm din zona Braşovului şi a Sibiului, de la fermele şi fermierii din localităţile montane şi pre-montane”.

Picture 030Excursie în secţiile de producţie

La intrarea în secţiile de producere, ni se citeşte regulamentul pentru vizitatori. Ordine şi curăţenie ideală peste tot. După ce într-un vestiar luăm halate, bonete şi bahile şi, mai apoi, ne spălăm şi dezinfectăm mâinile trecându-le printr-un aparat special, vizităm cele două laboratoare ale fabricii – cel fizico-chimic şi cel microbiologic. „Avem tehnică foarte bună, în special aparatul de scanare a laptelui „Milkoscan” prin care vedem imediat toate calităţile fizico-chimice ale laptelui: densitatea, aciditatea şi conţinutul de grăsimi şi proteine, punctul crioscopic, substanţa uscată. Astfel constatăm dacă laptele nu e diluat cu apă şi dacă e bun pentru un anumit tip de produse”, menţionează domnul director. „Fiecare produs lactat are anumite bacterii care trebuie menţinute în limita corespunzătoare, analizele microbiologice atât pentru materia primă, cât şi pentru produsul finit se fac prin metoda clasică şi prin metoda rapidă, pe lângă asta mai facem teste de sanitaţie, luând probe de pe utilajul tehnic şi mâinile angajaţilor, pentru a asigura o protecţie maximă a produselor noastre”, continuă dl Cibotaru.

Deliciul degustării produselor „Prodlacta”

După laboratoare, mergem în secţiile de producţie a acidulatului „Sana”, chefirului „Katjuscha”. Conveierul merge neîntrerupt. Lucrătorii ne zâmbesc binevoitori, iar în secţia de producţie a untului ne învăluie un miros atât de îmbietor, încât facem „proba” untului proaspăt împachetat cu o linguriţă specială nu numai o singură dată. Un deliciu de nedescris prezintă atât amestecul tartinabil de 65%, cât şi untul de 80% grăsime!

După vizita în secţiile de producţie, am mers în sala de degustare pentru a savura pe rând produse de o calitate şi un gust excepţional: lapte proaspăt de 1,5 şi 3,5%, lapte UHT (ultrapasteurizat, cu termen de păstrare de 6 luni), iaurturi grase, dietetice şi bifidus, chefir, lapte bătut, sana, foarte apreciate în RM. Smântâna şi brânzeturile „Prodlacta” m-au convins definitiv să le caut în magazinele de la Chişinău. E vorba în special de „Mascarpone”, cu un gust foarte delicios şi o consistenţă potrivită pentru prepararea deserturilor, şi brânza „Burduf”, care, sper, în scurt timp, să ocupe un loc de cinste pe rafturile magazinelor noastre.

Picture 054Ce găsim pe rafturile magazinelor din Republica Moldova?

Sergiu Puşcuţa, directorul întreprinderii JLC de la Chişinău, care ne-a însoţit în excursia noastră la „Prodlacta”, întrebat despre exportul producţiei companiei în RM, m-a informat că pe rafturile magazinelor noastre putem găsi, pe moment, cinci feluri de lapte: lapte proaspăt cu termen de păstrare de 30 de zile cu grăsimea de 1,5 şi 3,5%, în cutii „Tetra Brik” de un litru; Lapte UHT de trei feluri cu acelaşi nivel de grăsime (1,5% şi 3,5%); smântână de 12% şi 20% solidificată prin metoda termostatului, smântână de 15%, obţinută prin metoda clasică, de rezervor; iaurturi şi bifidusuri în diferit sortiment şi diferit procent de grăsime; brânză degresată, grasă, Făgăraş, Mascarpone, acidulate – chefir, lapte bătut, Sana, în sortiment şi unt de 80% grăsime. Mi-a rămas să precizez unde găsesc aceste produse la Chişinău. „Avem patru reţele de distribuţie a produselor „Prodlacta”: magazinele de firmă „JLC” (52 la număr în Chişinău), magazinele „Jardi” (7 la număr), magazinele din oraş (comerţul neorganizat) şi în majoritatea reţelelor de supermarketuri”. Pe final, i-am sugerat directorului de la JLC să mai introducă o poziţie de export – brânza de burduf. Pe cuvânt, merită s-o gustaţi!
P