„Prin concesionarea Aeroportului Chişinău, ocupaţia RM devine mai pregnantă”

Aeroportul Internaţional Chişinău este un punct strategic pentru Republica Moldova, cum sunt căile ferate, căile fluviale. Orice ţară oricât de săracă ar fi nu lasă să-i scape din mâini astfel de obiective. Este opinia generalului Ion Costaş. Acesta este de părere că statul şi actuala guvernare trebuie să facă tot posibilul ca să rămână proprietar al acestui obiectiv.

„Concesionarea Aeroportului este o crimă mare, o bombă sub statalitatea RM. Eu sunt pilot de meserie, comandant de aviaţie, nu sunt diletant în problema respectivă, şi afirm cu certitudine că Aeroportul Internaţional Chişinău reprezintă un punct strategic din punct de vedere militar. În caz de necesitate, aici pot ateriza şi avioane de luptă, nu doar avioane de pasageri”, a spus generalul.

Potrivit lui Costaş, Ministerul Apărării trebuia să se pronunţe primul pe marginea acestui caz. „Lucruri grave se întâmplă şi cu Aeroportul de la Mărculeşti, implicat în procese îndelungate de judecată, se face comerţ pe teritoriul său. Dar, cel puţin, n-a fost dat pe mâini străine. Acesta aparţine Ministerului Apărării. Şi Aeroportul Chişinău trebuie să fie al statului”, mai spune el.

Generalul Ion Costaş îşi aminteşte că, în trecut, anume pe teritoriul Aeroportului Internaţional staţiona statul-major al Armatei sovietice de Sud-Est. „Şi aşa suntem ocupaţi, însă odată cu concesionarea Aeroportului, se măreşte nivelul de ocupaţie a RM. Avem un aeroport la Tiraspol, care nu ne aparţine. Ruşii când vor vin, când vor pleacă, aduc armament, muniţii. Noi nu controlăm nimic. Aceeaşi situaţie o avem şi mai la sud, la Bolgrad, regiunea Odesa, care e aproape de noi, la Cuciurgan se găseşte Aeroportul Limanskoie, suntem înconjuraţi complet. Şi iată că le oferim şi Aeroportul Internaţional din inima Moldovei. Ne batem joc. Într-o noapte, ne putem pomeni cu diviziile ruseşti aici, în RM. Guvernul şi conducerea statului nostru trebuie să chibzuiască bine asupra acestui fapt”, mai spune Costaş.

Şi fostul şef al Serviciului de Informaţii şi Securitate, ex-ministrul Apărării, Valeriu Pasat, consideră că darea în concesiune pentru 49 de ani a Aeroportului Chişinău este o greşeală. „Dacă era vorba de Aeroportul de la Bălţi ori Cahul, mai înţeleg, în cazul dat e vorba de un aeroport internaţional, care funcţionează bine şi aduce venituri în bugetul statului. „Le-aş da un sfat actualilor guvernanţi să fie foarte atenţi cu concesionarea unor astfel de obiective. Şi eu am executat nişte decizii de guvern şi au urmat consecinţe grave”, spune Pasat, amintind de cazul MIG-urilor.

„Am executat nişte hotărâri de guvern când, la indicaţia preşedintelui Petru Lucinschi, s-a recurs la vinderea MIG-urilor, care nu mai puteau fi exploatate, fiind depăşită limita lor de a zbura, şi oricum s-a ajuns la un proces de judecată. În ce priveşte concesionarea, dacă mâine, Doamne fereşte, vin la putere cei care astăzi protestează în stradă, tare mi-e teamă că se va ajunge la aceeaşi situaţie”, a spus Pasat.

Totodată, acesta a precizat că nu-i este clar de ce s-a recurs la un concurs închis pentru concesionarea Aeroportului. „În legătură cu vinderea avioanelor a fost o hotărâre de guvern secretă pentru că era vorba de tehnică militară, aici nu e vorba de ceva secret, trebuia să fie totul transparent”, a mai spus el.

Svetlana Corobceanu

 

 

The following two tabs change content below.