Primăria, la cheremul lui Şor

Un raport de monitorizare a achiziţiilor publice realizat de IDIS „Viitorul” scoate la iveală mai multe abuzuri comise de autorităţile de la Primăria municipiului Orhei. Doar în anul 2018 aici au fost planificate achiziţii în valoare de peste 25 de milioane de lei. Chiar dacă este unul din cei mai mari operatori de bani publici, de la instaurarea noului primar, Ilan Şor, administraţia nu a dat publicităţii niciun raport de activitate, nu a informat publicul referitor la rezultatele auditelor interne, nu se ştie dacă au existat controale ale Inspecţiei Financiare ori ale altor instituţii de control. Ultimul raport al Curţii de Conturi   a avut loc în 2014.

Potrivit raportului, timp de trei ani, de când s-a instalat actuala administraţie, pe pagina oficială a Primăriei Orhei la rubrica achiziții publice au fost publicate doar opt informații, dintre care doar şase despre eventuale achiziții. Primul Plan de Achiziții a fost publicat abia la 15 mai, curent, când 80 la sută din achizițiile planificate pentru anul 2018 erau deja realizate. În perioada 2016-2018, administraţia primăriei nu a făcut public niciun raport de executare a contractelor de achiziţii publice.

Licitaţii cu un singur ofertant

Cele mai mari trei contracte de achiziții publice atribuite de Primăria Orhei sunt de 1.9 milioane lei oferiţi pentru servicii de deservire și întreținere a spațiilor verzi; 3,4 milioane pentru lucrări de extindere a iluminatului public şi 6,8 milioane pentru servicii de preparare şi distribuire a hranei pentru copii. Aceste achiziţii în valoare de circa 12,3 milioane lei constituie a şasea parte din totalul cheltuielilor de 72 de milioane planificate în bugetul local pentru acest an. Autorii raportului au constatat că autorităţile nu au consultat opinia locuitorilor municipiului, pentru a deduce dacă sunt ori nu prioritare aceste cheltuieli. Unul din contracte este încheiat cu compania „Borintex” SRL, fondată în 1998. Conform datelor de pe site-ul Agenţiei de Achiziţii Publice, până în 2015 această companie a câştigat doar două oferte cu autorităţi contractante din Chişinău. Din 2016, firma este contractată regulat de Primăria Orhei, pentru servicii de întreţinere, deservire şi amenajare a spaţiilor verzi în valoare de peste 4,3 milioane de lei. În martie 2016, a obţinut un contract de 809 445 lei. În februarie 2017, prestează servicii în valoare de 1,4 milioane lei, iar la 4 februarie curent – de peste 1,9 milioane lei. Deşi la toate concursurile a participat doar această firmă, licitaţiile nu au fost anulate.

Achiziţii netransparente

Un alt contract mare i-a fost atribuit companiei Electrica SA, pentru lucrări de extindere a iluminatului public. Compania a fost înregistrată în 1995 şi anterior a beneficiat de contracte mult mai mici în comparaţie cu actualul, de circa 3,4 milioane lei. Şi asta în condiţiile în care bugetul local prevede cheltuieli de iluminare stradală de două ori mai mici. Bugetul a fost suplimentat mai târziu, pe când contractul conform datelor din registrul de achiziţii era în fază de executare. Cel de-al treilea, cel mai mare contract „pentru servicii de preparare şi distribuire a hranei pentru copii”, a fost atribuit unei firme cunoscute la Orhei, „Brodeţchi” SRL. Conform raportului, în cazul dat, deşi au fost încheiate două contracte, informaţia despre organizarea licitaţiei pentru contractul în valoare de 6,8 mil. lei lipseşte. Rezultă că primăria a organizat o singură procedură de achiziţie în loc de două.

Tatiana Djamanov, unul din autorii raportului, a conchis că, în condiţiile de lipsă de transparenţă, e rezonabil ca la Primăria Orhei să fie efectuate controale din partea structurilor competente. Totodată societatea civilă trebuie să continue monitorizarea achiziţiilor publice.

Viorel Rusu, expert CALM, a declarat că procedurile de achiziţii sunt foarte complexe şi ar fi bine ca în fiecare primărie să existe un specialist pentru achiziţii. „E normal ca autorităţile centrale să reacţioneze prompt la aceste nereguli, ceea ce nu s-a prea făcut. Trebuie de continuat monitorizarea, în special a modului în care sunt executate contractele”, a spus expertul.

Ca urmare a sesizării IDIS „Viitorul”, Agenţia de achiziţii publice a avertizat Primăria Orhei să aplice corect prevederile legale la realizarea achiziţiilor publice. 

„Orheiul e o ţară aparte”

Nicolae Tudoreanu, primar de Feşteliţa, Ştefan-Vodă, susţine că orice primar e dator să prezinte anual rapoarte de activitate în faţa consiliului local şi al oamenilor. „Se pare că Orheiul e o ţară aparte. Toată lumea se fotografiază, e mulţumită. Chiar am propus într-o postare pe Facebook să ne organizeze un seminar republican acolo, să ne spună care e cheia succesului acestei autorităţi”, a ironizat primarul.

Am încercat să aflăm de la Viorel Furdui, director executiv al Congresului Autorităţilor Locale din Moldova, care e situaţia la capitolul controale şi dacă e firesc ca o primărie să fie scutită de acestea. Expertul a declarat că a ridicat de nenumărate ori  problema că există o sumedenie de organe de control, şi nu există o ordine, o periodicitate când acestea pot fi efectuate.

„Azi primăriile pot fi controlate de oricine. Avem Inspecţia Financiară, Curtea de Conturi, Procuratura, CNA, poliţia economică care într-o oarecare măsură tot se implică în activitatea primăriilor,avem organe de control în domeniul construcţiilor, a mediului etc. Dar nu există reguli clare de verificare şi control a administraţiei locale. Din această cauză apar o mulţime de abuzuri, posibilităţi de a exercita anumite presiuni asupra autorităţilor locale incomode. Există primării care nu ies cu anii din controale. Cazuri de acest gen au fost înregistrate la Primăria Cimişlia, Drochia, Străşeni, Edineţ şi altele ”, a spus expertul.

The following two tabs change content below.