„Prețurile mari la carburanți favorizează contrabanda”

Interviu cu Sergiu Gaibu, director de program, Expert-Grup

Majorarea prețurilor la produsele petroliere favorizează contrabanda din Transnistria, unde benzina costă 15 lei, și lovește în cetățenii corecți. Experții în domeniul energetic și financiar prognozează o scumpire imediată a produselor agricole.

Stimate Domnule Gaibu, putem să ne așteptăm la scumpiri în lanț determinate de evoluția recentă a prețurilor la carburanți?

Potrivit unor prognoze, în 2019, pe piața internațională se așteaptă o reducere la prețurile la carburanți. Barilul de petrol a atins prețul de 80 de dolari, acum s-a înregistrat o ușoară scădere. Din păcate, în Moldova, trendul continuă să crească, aici apare problema. Asistăm la o dispută legată de metodologia de calcul pe care o aplică ANRE.

Trebuie să înțelegem că unul dintre rolurile statului este să intervină pentru a atenua efectele negative – să revizuiască metodologia de calcul, să modifice taxarea, pe măsura posibilităților, sau să întreprindă măsuri mai complexe.

Carburantul este un element central al dezvoltării economice, dacă se scumpește, afectează creșterea economică. De asemenea, carburantul, în special motorina, este un element important pentru domeniul agricol. Prin urmare, creșterea prețului la motorină are efect imediat asupra fermierilor.

Totodată, Moldova este o țară mică, cu o economie deschisă, care se confruntă cu diferendul transnistrean, Transnistria își stabilește singură prețurile. Ucraina, de asemenea, are prețuri diferite decât cele din Moldova. În asemenea condiții, este contraproductiv să ai prețuri la carburanți cu o diferență mare față de aceste două teritorii.

La automobile este aceeași problemă. În Transnistria importul de automobile este mult mai ieftin. Datorită faptului că numerele neutre pot să circule deja în toată lumea, se profilează o situație favorabilă persoanelor care vor să importe automobile. Ei le aduc în Transnistria și le înregistrează cu numere neutre. Acest regim stabilit creează un mediu propice pentru corupție. Persoanele afectate direct de aceste practici sunt cetățenii de bună-credință de pe malul drept, care respectă regimul standard, ceilalți profită de această situație.

Cu cât mai mare este diferența la prețuri față de aceste teritorii, cu atât mai mult este încurajat micul trafic la frontieră sau chiar contrabanda. Astfel, statul ar trebui să monitorizeze ca prețul format cumulativ din costurile de import și taxele impuse pentru a evita un decalaj mare în raport cu Transnistria și Ucraina. Astfel, bugetul de stat nu va fi periclitat.

Ce valoare are de fapt această diferență?

Având în vedere că în Transnistria un litru de benzină costă 15.50–16 lei, iar în dreapta Nistrului s-a ajuns la peste 19 lei, este rațional să nu se admită ca același produs să aibă un preț semnificativ diferit. Acum diferența la un litru de benzină este de trei lei, acest factor devine interesant pentru activitățile de comerț semilegal sau contrabandă.

Prin admiterea acestor decalaje la preț, statul permite diminuarea bazei impozabile la buget, iar această diferență în baza impozabilă este oferită Transnistriei și, respectiv, contribuie direct la finanțarea bugetului Transnistriei.

Al treilea factor negativ al acestei politici iresponsabile este faptul că povara fiscală majorată este susținută de cetățenii de bună-credință de pe malul drept al Nistrului. Toți acești factori sunt critici și ar trebui să fie în lista de priorități pe agenda Guvernului.

La automobile este aceeași problemă. În Transnistria importul de automobile este mult mai ieftin. Datorită faptului că numerele neutre pot să circule deja în toată lumea, se profilează o situație favorabilă persoanelor care vor să importe automobile. Ei le aduc în Transnistria și le înregistrează cu numere neutre. Acest regim stabilit creează un mediu propice pentru corupție. Persoanele afectate direct de aceste practici sunt cetățenii de bună-credință de pe malul drept, care respectă regimul standard, ceilalți profită de această situație.

Apropo de calitatea carburanților…

Au fost înregistrate cazuri în care consumatorii suferă din această cauză, în special, când este vorba de motoarele diesel. Benzinăriile nu sunt nici pe departe toate în proprietatea lanțurilor de petroliști mari. Mulți dintre proprietari lucrează prin franchise – o persoană fie fizică, fie juridică, de talie mai mică, ce a acceptat să lucreze sub marca și condițiile importatorului, dar asta nu înseamnă că și le respectă.

Interviu realizat de Ilie Gulca