Pretexte

photo.phpLa sfârşitul fiecărui an academic, universităţile desfăşoară campanii de informare a liceenilor în privinţa ofertei de studii. Am observat că, în marea lor parte, discursurile de promovare a facultăţilor şi a specialităţilor universitare vizează posibilităţile de angajare ale viitorilor studenţi.

Mi se pare un fapt nu doar eronat în ceea ce ţine de relaţionarea cu publicul din afara universităţii, dar şi unul păgubos pentru felul de a fi a universităţii ca atare. Universitarii sunt puşi în situaţia de a-şi legitima activitatea academică apelând la instituţia pieţei forţei de muncă.

A promova o facultate sau o specialitate universitară spunând viitorilor studenţi ce vor lucra după absolvirea acesteia şi nu ceea ce vor învăţa în cadrul ei, riscăm să pervertim menirea a ceea ce ar trebui să însemne cu adevărat o universitate: să ofere fundamentele ştiinţifice şi umanistice ale societăţii culte şi civilizate, să fie responsabilă prioritar de educaţia intelectuală şi secundar de cea profesională.

În caz contrar, rămânem captivii retoricii, barbare în felul ei, în care studenţii se recunosc ca produse pentru piaţa muncii, iar universitatea ca o simplă instituţie de eliberare a unor acte necesare angajării.

Alexandru Lupuşor