Pretexte

271654_4550909501081_466276500_oÎn dialogul Republica, Platon ne spune că prima îndatorire a omului politic, a legislatorului, este de a se ocupa de educație, înțeleasă prioritar ca o actualizare a virtuților capabile să împlinească viața umană. Asigurând calea către binele suprem, educația devine, în viziunea gânditorului grec, fundament al statului și principala legitimitate a actului politic.

Pe acest temei, Platon va elabora celebrul model de organizare a cetății. În funcție de virtutea pe care o exprimă și realizează, filosoful distinge între cei care își dezvoltă virtutea înțelepciunii, fiind unicii în drept să devină conducătorii cetății asigurând menirea acesteia – educația cetățenilor săi; urmează apoi cei înzestrați cu virtutea curajului, ceea ce le permite să se ocupe de apărarea cetății; și, în cele din urmă, clasa celor a căror unică virtute o constituie înfrângerea apetențelor. Dat fiind ca aceștia din urmă dau ascultare mai mult poftelor decât rațiunii, cum o fac filosofii, sau voinței, cum e cazul gardienilor, activitățile lor vor fi cele menite să le satisfacă apetențele, cum ar fi meşteşugăritul sau negustoria.

Din cele spuse de Platon în această privință, cel puțin un lucru trebuie luat cu toată băgarea de seamă: un stat este dus la pierzanie atunci când la conducerea lui, în locul educatorilor, ajung cei cu pofte.

Alexandru Lupuşor

The following two tabs change content below.