„Prestația băiatului din Rusia a fost una de karaoke!”

Nicu Tarna

Ediţia cu numărul 61 a Eurovision a fost una dintre cele mai interesante, dar şi foarte palpitantă. Datorită schimbării modului de jurizare, nu s-a ştiut numele câştigătorului decât în ultimul minut al finalei. Jamala, reprezentanta Ucrainei, a obţinut cu piesa „1944”, piesă care evocă deportarea de către Stalin a tătarilor din Crimeea, a doua victorie pentru ţara sa la această competiţie. Cum era de aşteptat, R. Moldova nu s-a clasat în finala concursului, nereuşită care, de altfel, se întâmplă pentru al treilea an consecutiv. Solicitat de JURNAL de Chişinău, Nicu Ţărnă, actor al Teatrului de Revistă „Ginta Latină” şi solist al trupei „Gândul Mâţei”, cel care an de an este cu ochii pe Eurovision Song Contest, a comentat competiţia din acest an şi a venit cu un sfat pentru organizatorii preselecţiei naţionale.

Lena NEGRU

Jamala, interpretă de jazz, care a ajuns vedetă la nivel național, a câștigat finala Eurovision datorită punctajului maxim în urma voturile juriului. Textul piesei, scris chiar de ea, este inspirat din amintirile străbunicii sale, deportată cu cei cinci copii din Crimeea, alături de alți circa 240.000 de tătari.

Nicu Ţărnă este încântat de alegerea Europei, spunând că reprezentanta Ucrainei a fost printre favoritele sale, iar atunci când a ascultat-o, i s-a făcut pielea de găină.

Ruşii să înceteze cu minciunile!”

Am fost plăcut surprins de foarte multe piese bune, de calitate. Mi-a plăcut foarte mult Ungaria, Armenia, Suedia şi bineînţeles, Ucraina. Melodia Suediei a fost faină, însă, ştiind că ţara-gazdă se întâmplă foarte rar să câştige doi ani la rând, lucru care s-a întâmplat doar o singură dată la Eurovision, şi este vorba de Irlanda. Ucraina, dincolo de momentele politice, a avut o prestaţie excepţională, care pe mine m-a zguduit. Jamala este o fată cu o voce foarte bună, care a participat cu un text profund. Dacă s-au simţit vizaţi ruşii de mesajul melodiei, e problema lor. Ştiţi vorba ceea: hoţul strigă, ‘prindeţi hoţul!’ Exact asta face Rusia! Sigur, lucrurile s-au produs şi pe fundalul conflictului ruso-ucrainean, însă nu trebuie să ne minţim trecând sub tăcere realităţile. Între aceste două ţări există un război, iar ruşii ar trebui să înceteze cu minciunile. E destul că am fost minţiţi de Uniunea Sovietică, nu vrem să mai fim imbecilizaţi şi acum”, ne-a declarat, revoltat, Nicu Ţărnă.

Prestaţia lui Serghei Lazarev, „una de karaoke”

Actorul nu a fost impresionat de prestaţia pe care a avut-o reprezentantul Rusiei. În opinia sa, atunci când un artist îşi face apariţia pe scenă, el trebuie să emoţioneze publicul, ceea ce a şi făcut Jamala.

Prestaţia băiatului a fost una de karaoke şi nu m-a dat deloc pe spate. Mi-a atras atenţia doar căţăratul lui pe panou, un show de altfel conceput de francezi”, adaugă solistul trupei „Gândul Mâţei”.

Noutatea din acest an, introdusă de European Broadcasting Union (Uniunea Europeană de Radio și Televiziune) a fost difuzarea mai întâi a voturilor juriului și apoi „televotul popular”, în loc de anunțarea punctajului total, fapt ce a prelungit suspansul până în ultima clipă, când s-a aflat că Rusia, care avea cele mai multe voturi ale publicului, nu a mai putut-o ajunge din urmă pe Ucraina.

Mi-a plăcut foarte mult chestia cu jurizarea! E o premieră pentru acest concurs şi e una binevenită. Alegerea Europei a fost cea mai bună. Nu am înţeles de ce majoritatea a votat-o pe tipa din Australia, care mi s-a părut extrem de neinteresantă. Nu e corect că această ţară a participat la Eurovision! De ce atunci nu-i acceptă şi pe cei din America de Sud, aşa, ca să fie Eurovisionul tuturor?”, se întreabă Nicu Ţărnă.

Piesele semnate de compozitorii autohtoni, un succes”

Cât despre participarea R. Moldova la Eurovision, artistul susţine că, din statistica sa personală, în finala acestui concurs, din partea ţării noastre, au ajuns doar acei reprezentanţi care au interpretat melodii semnate de compozitori autohtoni. Şi cum acestea s-au bucurat de succes, iar aici facem referire la Zdob şi Zdub cu „Bunica bate toba”, Natalia Barbu şi a sa piesă „Fight”, Nelly Ciobanu cu „Hora din Moldova” şi melodia „O mie” cântată de Aliona Moon, cei care se ocupă de organizarea preselecţiei naţionale ar trebui să ţină cont de acest aspect.

Sfatul meu pentru organizatori e foarte simplu: să identifice mai întâi de toate melodia, iar mai apoi să se aleagă interpretul. Am pretenţii la faptul că se cumpără voturile şi nu e un lucru corect. Lidia Isac a plecat la acest concurs cu prea multe voturi cumpărate. Mi se pare incorect faţă de ceilalţi participanţi. Nu înţeleg: pentru ce să investeşti atât de mulţi bani? Doar pentru a merge şi a te clasa pe primele locuri de la coadă? Melodia din acest an a fost semnată de un suedez şi, în opinia mea, este despre nimic. Lidia cântă bine, însă nu am înţeles rolul cosmonautului pe scenă.

Participarea Moldovei mi s-a părut aşa: hai să fim şi noi pe scenă! Admir ţările care atunci când nu au piese şi nici interpreţi, refuză participarea. Doar de dragul dusului nu trebuie să participăm la acest concurs. Mai bine stăm acasă, mai economisim nişte bani şi ne pregătim intens pentru la anul.

Până la urmă, Eurovision a fost o experienţă pentru Lidia Isac şi echipa sa: au mai văzut o ţară frumoasă şi au făcut cunoştinţă cu multă lume din sfera muzicii. Ei au fost buni, au încercat să facă tot posibilul de a clasa ţara în finală, însă trebuie de mers cu ceva autentic, inedit, cu o melodie pe care să o simţi şi să o trăieşti pe scenă”, susţine artistul, precizând că, din toate melodiile înscrise în acest an la preselecţia naţională, Moldova nu a avut nicio şansă de a se clasa în finală deoarece nicio piesă nu a fost demnă pentru un concurs de talie internaţională.

Unirea cu Ţara-Mamă va fi, doar că…”

Nicu Ţărnă consideră că un Eurovision comun al Basarabiei şi României nu este cea mai bună variantă. Iar dacă mulţi consideră că odată ce se va organiza o singură preselecţie naţională pe ambele maluri ale Prutului, Unirea cu Ţara-Mamă se va produce mai repede, nu poate spune acelaşi lucru şi actorul de la Teatrul de Revistă „Ginta Latină”.

Unirea la sigur va fi, doar că nu ştiu când! Spre asta mergem, însă nu cred că acum România vrea să ne ia cu toate problemele şi cu toată lumea nepregătită de a trăi într-un spaţiu european. La noi se fură, se dă mită şi nu se ştie în ce limbă se vorbeşte. Am degradat în cel mai josnic hal! Invitaţia Moldovei pentru România de a participa în acest an împreună mi s-a părut una de suflet. Nu am înţeles de ce băiatul a refuzat. Însă chiar dacă România mergea pe cont propriu la Eurovision, la fel nu se clasa în finală”, conchide Nicu Ţărnă.

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău