Preşedinte de lux

FARISEII // Confortabile, tapetate cu piele şi dotate cu mobilier scump, cu sistem performant de comunicaţii, aşa arătau interioarele aparatelor de zbor în care călătorea Voronin

Aproape 23 de milioane de lei, câte 238 mii de lei pe lună din banii publici, atât a costat, în medie, bugetul de stat arenda mijloacelor de transport aerian destinate deplasărilor peste hotare întreprinse de fostul preşedinte, Vladimir Voronin, în cei opt ani de guvernare.

În raport cu ex-preşedintele comunist, preşedintele interimar Mihai Ghimpu a cheltuit, în perioada ianuarie – mai 2010, o sumă de circa 70 de mii de lei, adică, în medie, câte 13 mii de lei pe lună, de peste 18 ori mai puţin decât Voronin.

Ex-preşedintele Vladimir Voronin a cheltuit numai în lunile ianuarie-august 2009, 1 milion 24 mii lei pentru deplasări în afara hotarelor Republicii Moldova.

Potrivit unor documente făcute publice de administraţia prezidenţială, ex-preşedintele a cheltuit pe perioada primului său mandat, din 2001 până în 2005, peste 7 milioane de lei pentru arenda mijloacelor de transport. Dânsul a mai cheltuit 399 594 lei pentru acţiuni protocolare şi suvenire şi 285 873 lei pentru diurnă şi cazare.

Din 2005 până în 2009, deja în timpul celui de-al doilea mandat, suma s-a dublat, ex-preşedintele cheltuind 14 milioane 324 mii lei pentru arenda avioanelor, iar pentru suvenire şi cheltuieli protocolare – 256 mii lei. Cel mai mult au costat haznaua publică deplasările şefului statului efectuate în 2007 – peste 5 milioane lei şi în 2008 – peste 4 milioane lei. În primii ani de guvernare, Vladimir Voronin se deplasa cu avionul dăruit de Rusia, un Yak 40, cu o vechime de peste 30 de ani. La scurt timp după ce a fost dăruit de Putin, acesta s-a defectat şi de atunci stă în parcarea aeroportului. În această situaţie, preşedinţia a apelat la serviciile mai multor companii aviatice.

Până în 2007, Voronin a apelat la avioanele companiei de stat Air Moldova sau Moldavian Airlines, ulterior însă liderul PCRM a preferat în special navele de la „Nobil Air”, care sunt mult mai scumpe. În 2007,Vladimir Voronin a zburat cu „Nobil-Air” în nouă din cele 14 deplasări efectuate în străinătate, plătind acestei companii circa 4 milioane lei. În 2008, a apelat la serviciile acesteia în nouă din zece deplasări efectuate peste hotare, achitând peste 3 milioane de lei. Despre compania „Nobil Air” presa a scris că i-ar fi aparţinut omului de afaceri Vladimir Plahatniuc, fapt dezminţit de omul de afaceri. Responsabilii de la Preşedinţie ne-au informat că nu există niciun document doveditor că compania în cauză a fost aleasă prin organizarea unei licitaţii publice.

Alegea cel mai luxos avion

Preşedintele interimar Mihai Ghimpu ne-a relatat că consilierii lui Voronin îi prezentau acestuia câteva opţiuni de chartere, când trebuia să plece în deplasări peste hotare, iar fostul preşedinte nu alegea avionul care costa 30 sau 40 de mii de euro, ci pe cel de 60 de mii de euro. „Voronin bifa cifra de 60 de mii de euro şi asta însemna că anume cu acest avion vrea să zboare. Mai mult, acestuia îi erau prezentate poze cu interiorul navelor şi doar după asta făcea alegerea”, a spus Ghimpu.
De exemplu, la 3 iunie 2008, consilierul i-a prezentat fostului şef al statului trei oferte ale companiilor aviatice pentru deplasarea delegaţiei oficiale, din care făceau parte cinci persoane, la Sankt Petersburg, la Reuniunea informală a şefilor de state din CSI. Primele două oferte au fost înaintate de compania „Nobil Air”, un avion Austria Cessna CJ2+, pentru cinci persoane, anul producerii 2007, şi avionul Learjet 35, cu 6 locuri, anul producerii 1981. Iar cea de a treia ofertă a fost oferită de Agenţia de Stat a Aviaţiei Civile care propunea un TU 134, produs în 1977, cu 76 de locuri. Preşedintele comunist a bifat prima ofertă, chiar dacă aceasta era mai scumpă – circa 300 mii de lei, spre deosebire de cea de-a doua, care costa 184 mii de lei ţinând cont nu în ultimul rând de faptul că anul producerii avionului este mai recent.

Se temea de aparatele vechi de zbor

Totuşi Voronin nu întotdeauna ţinea cont de preţ. Pentru el conta mult anul producerii avionului. De pildă, la 23 mai 2008, consilierul său i-a prezentat alte două oferte pentru deplasarea unei delegaţii din 14 persoane la cea de-a 10-a Reuniune a Consiliului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană, programată pentru 27 mai. Ambele oferte aparţineau Companiei „Nobil Air”. Prima ofertă de charter era un avion de tipul Falcon 900 B produs în 1998, cea de-a doua – un avion de tipul Embraer Legacy produs în 2007. Voronin a ales cea de-a doua variantă, care costa 65 mii de dolari, cu circa 5 mii de dolari mai ieftină decât prima, subliniind cu o liniuţă anul producerii avionului. Toate ofertele înaintate conţineau în mod obligatoriu fotografii cu interiorul navelor. Voronin preţuia saloanele confortabile, tapetate cu piele şi dotate cu mobilier de lux.

Mihai Ghimpu s-a deplasat ca un cetăţean de rând

În raport cu ex-preşedintele comunist, actualul şef al statului, Mihai Ghimpu, a cheltuit, în perioada ianuarie – mai 2010, o sumă modestă, de circa 70 de mii de lei pentru deplasările sale peste hotare, inclusiv 17 530 de lei pentru diurnă şi cazare.

Serviciul de presă al Preşedinţiei a declarat că Mihai Ghimpu a zburat cu curse de linie, nu cu chartere, fapt care explică de ce sumele sunt atât de mici. „Preşedintele interimar a făcut trei deplasări în străinătate cu avionul. A fost în Portugalia, la Bucureşti şi la Moscova. Se întâmpla că făcea şi trei escale până ajungea la destinaţie. Au fost cazuri când trebuia să aştepte câte 2 – 3 ore pe teritoriul aeroportului ”, ne-au mai spus responsabilii de la Serviciul de presă.