Preotul din Frasin, Donduşeni, refuză să-şi înmormânteze enoriaşii care trăiesc în păcat

nicodim

24 decembrie 2010. Şedinţa Sinodului Bisericii Ortodoxe Ruse. Nicodim, episcop de Edineţ şi Briceni (stânga): „Parohul şi-a luat răspunderea. Persoana în cauză a refuzat să se împărtăşească şi, după spusele preotului, a umblat toată săptămâna în stare de ebrietate. Eu i-aş fi dat binecuvântare să îi înmormânteze pe cei botezaţi, dacă aş fi fost întrebat. Mi-a spus că nu şi-a putut permite să-l înmormânteze. Dacă e botezat, trebuie înmormântat. Nu am avut nicio plângere în privinţa parohului Gheorghelaş. Nu am pretenţii faţă de acest paroh, are o parohie liniştită, unde se lucrează”

Ion Bojenco, Anatol Bantoş, Maia Ciobanu, Mihai Butnaru şi alţi locuitori ai localităţii, creştini care au botezat şi au cununat fraţi de-ai lor ortodocşi, nu au meritat să fie conduşi pe ultimul drum cu slujbă. Parohul Alexei Gheorghelaş compară prohodirea unui creştin care a trăit în păcat cu o crimă. El îşi argumentează gestul, invocând modul de viaţă al acestora: că nu ar fi fost enoriaș-model, că nu s-ar fi împărtăşit, că le-ar fi plăcut păhărelul etc. Unii colegi de-ai săi spun că acesta a pus canonul înainte iubirii dumnezeieşti.

O internaută a publicat un mesaj pe un site de socializare în care a relatat că preotul din Frasin, Donduşeni, a refuzat la 4 mai 2016 să oficieze înhumarea unui enoriaş pe motiv că răposatul nu s-ar fi împărtășit în timpul postului. Şi, ca urmare, familia sa l-a îngropat fără preot. Aceeaşi internaută a mai relatat că parohul ar avea regulile lui. „A refuzat de multe ori să primească morţii în biserică, invocând diferite pretexte: că nu ar fi fost enoriaș- model, că nu s-ar fi împărtăşit, că ar fi trăit în păcat, că le-ar fi plăcut păhărelul etc. Clericul a devenit un fel de judecător. Un fel de Dumnezeu”, a mai scris ea.

Ultimul enoriaş înmormântat fără preot, Mihai Butnaru (52 de ani), a murit în ziua de Paşti, la 1 mai curent, după ce a mâncat bucate sfinţite. Văduva Aliona Butnaru (42 de ani) ne-a confirmat cele scrise de internaută. Ne-a spus că au fost cununaţi, că merge la biserică când poate, că ţine posturile şi se împărtăşeşte anual. Fostul său soţ nu s-a împărtăşit de vreo câţiva ani pentru că nu ar fi putut rezista fără ţigări, avea stări depresive. Femeia ne-a mai spus că au cununat patru perechi de tineri şi că au mulţi copii botezaţi.

„Omul neîmpărtăşit nu se înmormântează”

Imediat după decesul soţului, Aliona Butnaru a mers la parohul localităţii, Alexei Gheorghelaş. Acesta însă a refuzat să îi înhumeze bărbatul din cauza că nu s-ar fi împărtăşit şi că ar fi băut vin în ziua de Paşti. Clericul i-a mai spus că nu încalcă legea bisericească şi că „omul neîmpărtăşit nu se înmormântează”, a insistat el.

De asemenea, preotul i-a interzis femeii să aducă mortul în biserică. Îngrijorată, aceasta a mers la un călugăr, care i-a spus că trebuie să-şi înmormânteze soţul cu un preot. Urmând îndrumarea monahului, Aliona Butnaru a mers la preotul Ion Vacarciuc din acelaşi sat, paroh al bisericii din Codrenii Noi, Edineţ. Acesta i-a spus că ar putea să oficieze prohodul doar cu permisiunea preotului din Frasin. „Doamne fereşte!… Nu trebuie să faceţi acest pas”, a reacţionat Gheorghelaş.

„În afară de legea bisericii, mai există legea iubirii Dumnezeieşti, care spune să îi iubim şi pe cei păcătoşi, deoarece iubirea este superioară dreptăţii”.

„Datorită lui Dumnezeu”

Cortegiul funerar a fost însoţit de cor şi când a ajuns la poarta bisericii, văduva a întrebat disperată: „Ce păcate am făcut eu, Doamne, că nu-mi pot trece soţul prin biserică?!”. Oamenii au deschis porţile şi au intrat „nepoftiţi” în locaşul sfânt. „Datorită lui Dumnezeu, am intrat în biserică”, ne-a povestit văduva.

La rândul său, preotul Ion Vacarciuc a refuzat să oficieze înhumarea invocând „ustavul bisericesc”: „Fiecare preot răspunde de parohia lui. Avem respect unul faţă de altul”. Vacarciuc a înmormântat oameni care nu au fost împărtăşiţi. „Eu răspund de faptele mele. Eu păstoresc într-un fel, părintele Alexei în alt fel, cum crede el că e mai bine, fiecare preot îşi educă enoriaşii cum poate”, ne-a explicat el.

Şi Larisa Grincevschi şi-a înmormântat soţul fără preot. Nu va uita niciodată ziua în care şi-a înhumat soţul acum şapte ani. „Bărbatul meu a fost şofer toată viaţa, a fost mereu pentru biserică, a adus atâtea pentru locaşul din sat ca, până la urmă, să fie înmormântat fără popă. M-am dus atunci pe unde m-a dus jelea şi durerea. O rudă de-a mea s-a dus la Chişinău şi a vorbit cu cineva, după care preotul a venit la mine şi şi-a cerut iertare, mi-a spus că îi va oficia slujba la şapte ani, nu a mai făcut nimic”, a spus indignată femeia. Potrivit acesteia, mulţi alţi enoriaşi ca Ion Bojenco, Anatol Bantoş, Maia Ciobanu din aceeaşi localitate au fost petrecuţi pe ultimul drum fără preot.

„Tata avea 80 de ani. Om bun, cu credinţă. Am chemat preotul să îl împărtăşească acasă, căci nu putea merge la biserică. Însă preotul tot amâna. Aşa a murit tatăl meu fără a mai fi împărtăşit. Preotul l-a primit în biserică, dar nu a oficiat slujba. Am adus cu sora un preot de la Donduşeni, care i-a citit la cimitir prohodul, lângă groapă”, ne-a spus o altă enoriaşă, Anica Cibotari.

„După moarte, oamenii sunt în afara judecății omenești

Am apelat la un arhimandrit pentru a afla în ce condiţii este interzisă înhumarea cu preot. „Conform Dreptului Canonic Ortodox (vol. 2, p. 131), rânduiala se săvârșește numai creștinilor valid botezați, dacă aceștia au trecut la cele veșnice împăcați cu Biserica, celor care nu au fost excomunicați. Este interzisă înmormântarea după ritualul bisericesc a necreștinilor, a ereticilor, a schismaticilor, a celor care refuză primirea Sf. Taine și se opun înmormântării creștine, precum și a sinucigașilor (Can. 14, Tim. Alex.). După rânduiala Bisericii Ortodoxe, preotul paroh nu poate să refuze săvârșirea slujbei de înmormântare oricărui creștin ortodox dacă nu sunt impedimente canonice”, a precizat călugărul.

În „Cartea de căpătâi pentru slujitorii bisericeşti”, vol. 2, p. 1300, se menţionează în acelaşi sens: „S-ar părea că trebuie lipsiți de înmormântarea creștinească cei care se numără în rândul creștinilor ortodocși, dar nu au frecventat niciodată slujbele bisericești, nu s-au spovedit și nu s-au împărtășit cu Sfintele Taine înainte de moarte. Dar dacă nu au fost despărțiți de Biserică, de arhiereul local, după moarte sunt în afara judecății omenești, se vor arăta în fața Judecății Dumnezeiești. Şi de aceea este nedrept acel preot care, după mintea sa, judecă și lipsește pe acești adormiți creștini de slujba înmormântării, pentru că ei nu fac parte din categoria celor ce trebuie lipsiți legal de slujba înmormântării”.

„După moarte, pocăinţă nu există”

Parohul bisericii din Frasin, Alexei Gheorghelaş, ne-a declarat că nu a făcut prohod pentru „vreo şapte” creştini. „După noul canon, preotul nu are dreptul să săvârşească cina înmormântării pentru oamenii care refuză Sfintele Taine, Sfânta Împărtăşanie. Dacă omul a fost în afara credinţei, chiar dacă a fost botezat, botezul nu mai este valid. Când omul iese din sânul bisericii, nu putem să îl obligăm, să săvârşim asupra lui ceea nu a dorit el în viaţă”, ne-a explicat parohul.

„Mai sunt oameni care au moarte năprasnică, dar problema este că mai sunt şi alte canoane. De exemplu, dacă creştinul a murit în stare de ebrietate, iarăşi nu se permite. Eu le spuneam să vină la biserică. Am vorbit cu el (Mihai Butnaru) când era în viaţă şi cu ceilalţi. Le-am dat corişti, steaguri, au fost trase clopotele… După moarte, pocăinţă nu există! Eu nu puteam să spun la prohod: «Odihneşte, Doamne, sufletul adormitului robului tău, pentru că eu îl mint pe Dumnezeu, eu hulesc îl hulesc”, ne-a mai spus preotul. El a ţinut să precizeze că nu urăşte pe nimeni şi că nu vrea să-şi ia păcatele cuiva asupra sa, pentru că a jurat cu mâna pe Evanghelie.

„Iubirea este superioară dreptăţii”

La întrebarea de ce nu i-a permis altui preot să oficieze prohodul, Gherghelaş a spus: „Iese ca eu nu omor, omoară tu. Oricum că aş fi fost părtaş al păcatul lui”. Un preot din Chişinău, comentând comportamentului parohului de la Frasin, a menţionat: „În afară de legea bisericii, mai există legea iubirii Dumnezeieşti, care spune să îi iubim şi pe cei păcătoşi, deoarece iubirea este superioară dreptăţii”.

Referindu-se la cazul din Frasin, Nicodim, episcop de Edineţ şi Briceni, a declarat pentru JURNAL de Chişinău: „Parohul respectiv şi-a luat răspunderea. Persoana în cauză a refuzat să se împărtăşească şi, după spusele preotului, a umblat toată săptămâna în stare de ebrietate. Eu i-aş fi dat binecuvântare să îi înmormânteze pe cei botezaţi, dacă aş fi fost întrebat. Mi-a spus că nu şi-a putut permite să-l înmormânteze. Dacă e botezat, trebuie înmormântat. Nu am avut nicio plângere în privinţa parohului Gheorghelaş. Nu am pretenţii faţă de acest paroh, are o parohie liniştită, unde se lucrează”.

The following two tabs change content below.
Victoria Popa

Victoria Popa

Victoria Popa

Ultimele articole de Victoria Popa (vezi toate)