Post-scriptum: Nu daţi în Ţîbuleac! El are dreptate

Publicaţia online newtimes.ru analizează datele unor sondaje privind simpatia şi antipatia ruşilor faţă de unele state şi modul cum acestea se modifică în funcţie de atitudinea autorităţilor şi a presei, care, în majoritatea ei, reflectă punctul de vedere al autorităţilor ruse.

62 la sută din ruşi consideră că principalul duşman al Rusiei este Georgia. Asta din cauza că războiul din Osetia de Sud continuă să ocupe un loc central în mass-media rusă, consideră newstimes.ru. Pe locul doi în lista statelor „urâte” se află SUA, deoarece mass-media rusă interpretează războiul din 2008 nu atât ca un conflict dintre Rusia şi Georgia, cât ca o confruntare dintre Rusia şi SUA. La întrebarea sociologilor privind cauza războiului, majoritatea respondenţilor dădeau vina pe politica SUA, care ar încerca să împingă Rusia din zonele ei tradiţionale de influenţă.
A treia cea mai antipatică ţară pentru ruşi este Ucraina. După „revoluţia portocalie” de aici, mass-media a avut mână liberă să atace. Dacă în martie 2005 aveau atitudine negativă doar 22% din populaţia Federaţiei Ruse, în mai 2009 – deja 56%!

E curios faptul, scrie newstimes.ru, că, deşi majoritatea cetăţenilor ruşi – 67% – consideră importantă libertatea cuvântului (în restul lumii ponderea adepţilor libertăţii cuvântului este de 86%), principalele state prietene sunt numite cele cu regimuri autoritare – Belarus (50%), Kazahstan (38%).

Această confuzie în capul ruşilor se explică, scrie publicaţia, în mare măsură prin faptul că opinia publică din Rusia, simpatiile şi antipatiile ei sunt foarte dependente de retorica primelor persoane din stat şi ale ştirilor pe care 80 la sută din ruşi le primesc pe canalele televiziunii de stat. Un exemplu concludent: în 2007, când televiziunea reflecta în mod activ conflictul cu Belarus din cauza preţurilor la petrol, ruşii au încetat brusc să mai iubească această ţară, doar 38% au rămas loiali sentimentelor vechi. ホnsă, îndată ce mass-media rusă a încetat să-l mai critice pe Lukaşenko, numărul celor care au apreciat pozitiv statul belarus s-a ridicat la 50%.

ホn perioada „războiului laptelui”, canalele de stat au început să pună accentul nu pe ţară, ci pe Lukaşenko. ホn consecinţă, ruşii au început să-l privească cu mai puţină simpatie şi a crescut numărul celor care considerau că bieloruşii au nevoie de un nou preşedinte, conchide nestimes.ru.

Aceste concluzii ar trebui să dea de gândit autorităţilor din RM şi membrilor CCA, care sunt responsabili de asigurarea unei informări corecte a moldovenilor. ホn contextul în care, conform recentului Brometru de Opinie Publică, 55,4% din moldoveni continuă să se informeze cel mai des de la canalul  televiziunii de stat a Rusiei („Pervîi kanal v Moldove”), nu este de mirare că ei judecă asupra evenimentelor ca majoritatea ruşilor. Nu este de mirare că, în RM, Putin şi Medvedev sunt cei mai populari lideri, iar o mulţime de moldoveni nu au auzit de Obama, Merkel, Berlusconi sau Gordon Brown.

Are dreptate în acest caz dl Veaceslav Ţîbuleac când spune că cel mai mare pericol pentru existenţa RM îl prezintă mass-media rusă, în special cea de stat, care emite nestingherit pe teritoriul RM, intoxicând cetăţenii RM cu propagandă imperială. Nu e vorba despre interzicerea posturilor în limba rusă, cum încearcă să prezinte lucrurile unii interesaţi de scandaluri politice, interne şi externe, e vorba despre protejarea spaţiului informaţional al RM de propaganda unui alt stat. Dacă Rusia a găsit de cuviinţă să adopte în 1999 măsuri de protejare a spaţiului informaţional de influenţe externe, de ce ni se interzice nouă lucrul acesta? De altfel, art. 12 al Codului Audiovizualului îl prevede.

Nu e corect ca un număr mare de frecvenţe radio şi TV să meargă către radiodifuzori străini, dacă aceştia mint că vor dezvolta producţia locală, fără ca CCA să reacţioneze ulterior la faptul nerespectării promisiunilor. Nu e corect din punctul de vedere al intereselor RM ca televiziunea de stat a Rusiei să ocupe una din principalele reţele cu acoperire naţională a RM, în condiţiile în care majoritatea experţilor consideră că ORT nu este o televiziune echidistantă şi obiectivă. (N.N.)

The following two tabs change content below.
Nicolae Negru

Nicolae Negru

Nicolae Negru

Ultimele articole de Nicolae Negru (vezi toate)