Portret de grup cu „teroriști”

Val Butnaru le-a propus tinerilor dramaturgi din sală un exerciţiu în care să inventeze mai multe variante de final

la Centrul de Dramaturgie Contemporană

În prima stagiune, Centrul de Dramaturgie Contemporană (CDC) și-a propus să valorifice dramaturgia națională contemporană pentru a scoate din sertare mai multe piese scrise în acest veac al mișcării browniene. Unul din textele pe lângă care s-au grăbit să treacă cei care ar trebui să privească mai atent în jurul curții lor teatrale este și piesa lui Nicolae Negru „Portretul teroristului moldovean bându-și ceaiul…”.

„Portretul teroristului…”, citit la CDC

Turci, ruși, kurzi, români etc… Piesa lui Nicolae Negru pendulează între două veșnice dileme: pe de o parte, cine sunt teroriștii și cine sunt ostaticii tuturor timpurilor, țărilor, popoarelor?; pe de altă parte, „unde va merge președintele nostru, la Bruxelles sau la Moscova”? A treia dilemă e în noi: pe mine mă interesează?

Aceste întrebări și le-au pus și cei de la Centrul de Dramaturgie Contemporană, când au intenționat încă în toamna lui 2012 să realizeze un spectacol-lectură după textul lui Nicolae Negru. Din diverse motive, acest lucru a fost posibil abia pe data de 21 mai 2013, când o piesă bună și-a găsit și regizorul potrivit pentru un spectacol-lectură, ajungând în mâinile delicate și abile ale Marianei Starciuc. Delicate, căci și ea scrie dramaturgie, fiind câștigătoarea ediției a III-a a Concursului Național de Dramaturgie (UNITEM și CDC) cu piesa „Geamul”. Abile, fiindcă a debutat la CDC în calitate de actriță, lecturând perfect mai multe roluri, dar și de regizoare, semnând „în albastru” regia celei de-a doua lecturi a textelor scrise la Atelierul de Scriere Dramatică al Centrului de Dramaturgie Contemporană.

O lectură organizată, dinamică, inspirată

Seara cu spectacolul-lectură „Portretul teroristului moldovean bându-și ceaiul…” a fost una deosebită și grație actorilor: Mariana Bratu, Iurie Radu, Dumitru Uruşciuc, Mirela Jora, Adrian Gheorghiştean, Ion Guţu, Ina Tcaci, Daniela Herţa.

După o lectură organizată, dinamică și inspirată, ca moderator care trebuie să înceapă tradiționalele discuții la CDC, m-am trezit iarăși în fața a trei dileme: să vorbim despre arta dramaturgului de a concepe dialogurile, despre iscusința regizoarei de a puncta mizanscenele sau despre seriozitatea lucrului actoricesc? Desigur, s-a discutat despre toate acestea, chiar dacă nu într-un dialog vioi și polemic, dar profund și profesionist. S-a întâmplat grație calităților textului lui Nicolae Negru, despre care Val Butnaru a spus că este unul foarte bun și că admiră în el comicul de nume, doar că i-ar schimba finalul. Astfel, le-a propus tinerilor dramaturgi din sală un exercițiu în care să inventeze mai multe variante de final, idee care sperăm să fie realizată la CDC.

Arta de a concepe dialoguri și de a contura personaje

Mihai Fusu a analizat textul din punctul de vedere al contextelor sociale, politice, culturale etc. prin care poate fi tratat, subliniind măiestria autorului de a crea comicul de situații și de a contura personajele. Ion Coșeru a remarcat că replicile și lectura au fost atât de ușoare, încât o oră a trecut pe neobservate. Boris Cremene și-a exprimat dorința de a vedea „Portretul teroristului moldovean bându-și ceaiul…” pe una din scenele teatrelor din Chișinău, fiind sigur că ar fi un spectacol organic și oportun.

Ceilalți spectatori au evidențiat actualitatea acestui text dramatic, chiar dacă a fost scris cu vreo zece ani în urmă, au discutat universalitatea tematicilor abordate, au prognozat impactul și succesul pe care l-ar putea avea nu doar în teatrele naționale.

Cine va monta „Portretul teroristului moldovean…”?

Să sperăm că piesa lui Nicolae Negru va ajunge și în mâinile unui regizor mai puțin grăbit, iar noi vom fi invitați la un ceai… Până atunci, putem bea un ceai împreună la Centrul de Dramaturgie Contemporană (CDC), care pe 9 iunie va prezenta spectacolul-lectură „Despărțitorul” după piesa lui Ion Sapdaru în regia Steluței Lupan. Grație Institutului Cultural Român „M. Eminescu” din Chișinău, va fi prezent și autorul care va ține un master-class despre Dramaturgia contemporană și va asista la lansarea cărții sale de dramaturgie „Natură moartă cu nepot obez”.

Iar pe 11 iunie Centrul de Dramaturgie Contemporană (CDC) își va închide prima stagiune cu spectacolul-lectură „9 luni / 41 de săptămâni – start!”.

Dorina Khalil-Butucioc