Porsche-ul, căruţa moldovenilor

masini lux3.f.nadea roscovanuPână la sfârşitul lui ianuarie curent, în Republica Moldova au fost înregistraţi 409 proprietari de Porsche-uri

409 cetăţeni din Republica Moldova deţin automobile de marca Porsche, din acestea, 285 sunt de modele Porsche Cayenne şi Cayenne S, conform datelor oferite de ÎS „CRIS REGISTRU”. Preţurile acestora variază între 45 de mii şi 190 de mii de euro. Viceministrul Finanțelor Victor Barbăneagră consideră că maşinile „Porsche Cayenne”, „Bentley”, „Rolls-Royce”, „Toyota Land Cruser”, „Range Rover”, „BMW seria 7”, „Mercedes S-Class” nu sunt mașini de lux, în opinia oficialului, doar automobilele cu valoarea de peste un milion de euro pot fi considerate ca făcând parte din categoria lux, „asemenea celor din Formula 1”.

Tot mai multe maşini de marca „Porsche” circulă în ultimul timp pe străzile Chişinăului. Acestea fie că sunt implicate în accidente ce provoacă panică în urbea de pe Bâc, fie că sunt dăruite iubitelor unor bogătani parveniţi. Potrivit Centrului Porsche Moldova, reprezentanţa germană şi-a început activitatea în Republica Moldova în mai 2010 şi, în prezent, oferă o gamă completă de vânzări și servicii. „Experții noștri efectuează toate demersurile necesare pentru efectuarea unei achiziții… Suntem întotdeauna bucuroși să vă vedem printre prietenii și clienții noștri”, scrie pe pagina web a centrului.

Solicitat de JURNAL să răspundă la întrebarea câte Porsche-uri au fost vândute în 2013 în RM, managerul centrului Victor Morari a refuzat să ne ofere asemenea detalii, direcţionându-ne la CRIS „Registru”. Morari şi-a motivat refuzul prin faptul că „mass-media perturbează activitatea normală a centrului”.

La moldoveni, Porsche-ul te face remarcat

Potrivit news.point.md., cel mai ieftin model marca Porsche poate fi cumpărat în Republica Moldova cu 45 mii de euro, este vorba de Porsche Boxter. Iar cel mai scump model este un Porsche Cayenne Turbo S, care poate fi cumpărat cu 140 mii de euro. Experții auto susţin că această marcă este solicitată datorită luxului și popularității sale. Din punct de vedere social însă, acest fenomen poate fi explicat prin lipsa culturii capitaliste; cu alte cuvinte, în accepţia cumpărătorilor unor asemenea bolizi, aceştia se fac astfel remarcaţi.

Conform datelor statistice oferite de CRIS „Registru”, până la sfârşitul lui ianuarie curent, în Republica Moldova au fost înregistraţi 409 proprietari de Porsche-uri.

F. Porsche AG sau Porsche Holding SE, cunoscut de obicei ca Porsche AG, sau doar Porsche, este o firmă germană constructoare de automobile sport. Compania a fost fondată în 1931 de Ferdinand Porsche, inginerul care a creat și primul model Volkswagen bine-cunoscutul Volkswagen Beetke. Compania își are sediul la Stuttgart, Baden-Wurttemberg.

Porsche vs. Zaporojeţ

În afară de faptul că sunt scumpe, populare pentru luxul lor, unele maşini marca Porsche au fost implicate în diferite accidente rutiere. De exemplu, în 2013, pe strada Tudor Vladimirescu din Chişinău, a avut loc un accident al cărui motiv pare a fi preluat dintr-un banc: „La Chişinău, un Porsche s-a ciocnit cu un Zaporojeț”.

Era vorba de un Zaporojeţ şi un Porche PANAMERA. Porsche-ul Panamera este estimat la cel puţin 70 de mii de euro, în timp ce Zaporojeţ-ul – la cel mult 100 de euro. Potrivit martorilor, Zaporojeţ-ul mergea regulamentar pe drumul cu prioritate, iar Porshe-ul venea de pe un drum secundar şi nu a cedat trecerea.

Porsche-ul şi pătlăgelele

Recent, un tânăr de 22 de ani, Chiril Portnoi, originar din Meleşeni, Călăraşi, a pus pe jar poliţia gonind un Porsche estimat la 60 de mii de euro. Tânărul a provocat o serie de accidente. Potrivit informaţiilor vehiculate în presă, „Porsche”-ul a fost cumpărat pe banii făcuţi din comercializarea… „pătlăgelelor”. Băiatul, în vârstă de 22 de ani, a fost sancţionat pentru încălcările sale cu doar 1800 de lei și opt puncte de penalizare.

În 2014, ziua de 8 martie 2013 a fost foarte specială pentru o femeie din capitală. Soţul i-a dăruit un Porsche superb. Maşina a stârnit admirația chişinăuenilor. Surpriza cea mare o aştepta în centrul capitalei, la intersecţia strada Mitropolit Banulescu-Bodoni şi strada Columna. Potrivit informaţiilor vehiculate, personajele acestei poveşti mondene sunt ginerele deputatului PLDM Simion Furdui, avocatul Valerian Mânzat, şi soţia acestuia, Cristina Furdui.

Valerian Mânzat, strălucitul afacerist

Potrivit publicaţiei „Ziarul de Gardă”, în seara de Crăciun, pe stil vechi, Mitropolia Moldovei a dat o recepţie pentru câteva zeci de persoane din R. Moldova: preşedintele RM, Nicolae Timofti, consilierul acestuia, Ion Păduraru, trei ex-premieri, Vlad Filat, Vasile Tarlev şi Andrei Sangheli, ambasadori, funcţionari înalţi ai justiţiei moldoveneşti, Alexandru Tănase, preşedintele Curţii Constituţionale, Mihail Poalelungi, şeful CSJ, şi… tânărul Valerian Mânzat, avocat. Potrivit sursei, acesta, fost angajat al Poliţiei Criminale, i-a dăruit recent soţiei sale un Porsche în valoare de 45 mii de euro.

Porsche, motiv de bucurie şi de sărăcie

Un tânăr de 22 de ani din Drochia a fost cercetat penal în 2013 pentru că n-a plătit pentru alimentarea cu combustibil a autoturismului său de model Porsche Cayenne. Radio Orhei relata recent că deținătorul unui „Porsche Cayenne” și-ar fi alimentat maşina la două stații PECO de pe drumul Râșcani-Drochia, plecând fără să achite benzina.

Ambele infracțiuni au avut loc la 10 decembrie 2013. Acesta s-a dovedit a fi un tânăr de 22 de ani, domiciliat în satul Glavan, raionul Drochia. În plus, se ştie că foarte mulţi moldoveni pasionaţi de maşini de lux, fiind sufocaţi de întreţinerea „bijuteriilor” lor, îşi pun sub capote instalaţii GPL.

Maşinile de lux şi consideraţiile lui Barbăneagră

„Doar maşinile din Formula 1 sau cele cu valoarea de peste un milion de dolari pot fi considerate automobile de lux”, susţine Victor Barbăneagră, viceministrul Finanţelor. Potrivit unimedia.info, oficialii de la Ministerul Finanţelor au sărit şi ei în apărarea deciziei Parlamentului de a reduce de la 1 ianuarie 2014 cu circa 43% cota taxelor la importul autoturismelor cu motoare puternice, în care au ajuns şi maşinile de model Rolls-Royce, Bentley, Porsche, Range Rover, Ferari, Maserati etc. „Acestea nu sunt maşini de lux, doar cele din Formula 1 sunt de lux, cu motoare cu capacitate de 2.000 cm cubi şi care costă până la un milion de euro”, a declarat oficialul.

Victor Barbăneagră a afirmat de asemenea că reducerea taxelor la maşinile de lux va aduce venituri suplimentare în bugetul de stat. În același timp, sursa a negat faptul că reducerea taxelor pentru astfel de mașini a fost făcută în favoarea dealer-ilor auto sau pentru anumiţi cumpărători de maşini scumpe.