Pocaznoi, pe urmele lui Gorincioi

jurnal protest1.f.nadea roscovanu2Oazu Nantoi: „Are loc epurarea spaţiului informaţional în conformitate cu interesele unui partid din coaliţia de guvernare”

Duminică, 12 ianuarie 2014, postul de televiziune Jurnal TV a fost exclus din programele mai multor operatori de cablu, fără niciun avertisment prealabil. Telespectatorii sunt indignaţi de proiectul de decizie al CCA care prevede excluderea Jurnal TV din lista posturilor retransmise obligatoriu de operatorii de cablu. Analiştii politici califică această acţiune drept un pas antidemocratic. „Eliminarea acestui canal miroase urât şi ne aduce aminte că alegerile din 2014 pot să aibă loc nu chiar în conformitate cu standardele unei societăţi democratice”, consideră analistul politic Oazu Nantoi. CCA cere ca „Jurnal TV să nu dezinformeze populația”.

„CCA afară!”, „Vrem Jurnalul înapoi, ieşi afară Pocaznoi!”, „Vrem alegeri libere”, „Mafia atacă presa”, „Libertate presei” au scandat ieri zeci de telespectatori ai postului de televiziune Jurnal TV, lideri politici, oameni de rând alături de întreaga echipă a televiziunii, în faţa sediului Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), pe clădirea căruia au lipit pancarte cu lozincile scandate.

Potrivit proiectului de decizie al CCA, doar posturile de televiziune difuzate prin eter ce au acoperire națională vor fi retransmise obligatoriu. Astfel, odată cu intrarea în vigoare a proiectului de decizie, doar posturile TV cu acoperire naţională, precum Prime TV, 2Plus, Canal 3, Publika TV, Moldova 1, Muz TV vor fi obligatorii pentru retransmitere.

Libertatea presei, călcată în picioare

Protestul a început cu discursul unui reprezentant al Mişcării Populare Antimafie (MPA), condusă de Sergiu Mocanu: „Suntem îngrijoraţi de proiectul de decizie al CCA prin care distribuitorii de servicii vor retransmite în mod obligatoriu şi gratuit doar posturile TV cu acoperire naţională. Calificăm decizia CCA drept o încălcare flagrantă a libertăţii presei. Acţiunile CCA fac parte dintr-un plan antidemocratic şi antieuropean de fraudare a alegerilor parlamentare de la sfârşitul anului 2014 pus la cale de către Vladimir Plahotniuc”. În apelul lor reprezentanţii MPA spun că „Printr-o singură lovitură cu ajutorul CCA, Plahotniuc îşi consolidează monopolul financiar şi informaţional în spaţiul media din RM”.

Rolul diplomaţilor europeni

„Solicităm Delegaţiei UE din Moldova, ambasadei SUA, a Germaniei, organizaţiilor internaţionale să intervină în apărarea unei prese libere, echidistante din RM şi să asigure alegeri libere şi democratice”, şi-au încheiat discursul reprezentanţii MPA.

Sergiu Mocanu, liderul MPA, a spus că „ceea ce se întâmplă azi în RM nu trebuie să lase indiferent pe nimeni. Nu este adevărat că nu mai există AIE. Ea există şi se manifestă şi în opoziţie, şi la guvernare, având în spate acelaşi om – Vladimir Plahotniuc. Posturile TV ale lui Filat la fel sunt solidare cu trâmbiţele lui Plahotniuc”.

CCA nu oferă, dar pedepseşte

Printre manifestanţi era şi Iurie Frunze din Sociteni, Ialoveni, 29 de ani. „Privesc mereu Jurnal TV şi nu doresc să fie inclus în lista cu preţuri majorate a operatorilor de cablu”.

Jurnalistul Constantin Cheianu a amintit că, „de patru ani, conducerea Jurnal TV încearcă să obţină acoperire naţională. Mai multora le-au dat, televiziunea Jurnal TV a fost mereu ocolită. Şi acum CCA îi va pedepsi tocmai pe cei ce n-au acoperire naţională. Nu văd deocamdată reacţia altor partide, de exemplu, a PLDM. Înseamnă că Filat acceptă”.

Alături de protestatari a fost şi istoricul Octavian Ţâcu. „Îmi văd ameninţată libertatea de exprimare într-un spaţiu în care tot mai mult suntem înregimentaţi. Au fost aşa situaţii în perioada guvernării comuniste, dar acum lucrurile mi se par mai periculoase, pentru că sunt sub apanajul integrării europene”.

Pe site-ul cca.md scrie că „Jurnal TV dezinformează publicul: Postul de televiziune Jurnal TV nu este obligatoriu spre retransmisie şi nu există o „lista a posturilor retransmise obligatoriu pe teritoriul Republicii Moldova”.

Conform Codului audiovizualului, niciun post de televiziune, cu excepţia celor difuzate de IPNA „Teleradio-Moldova”, nu are privilegiul de a fi obligatoriu pentru retransmisie de către operatorii de cablu, prin urmare, Jurnal TV nu a fost şi nu este actualmente obligatoriu retransmis prin cablu. CCA este deschis pentru discuţii civilizate şi pentru propuneri constructive”.

 

„Nu poţi închide gura unui organ de presă”

Val Butnaru, director fondator al ziarului JURNAL de Chişinău, a declarat: „Ce fel de posturi se pretinde că sunt obligatorii? Televiziunea rusească ORT, care exprimă politica oficială a altui stat? Posturi TV cvasi necunoscute – canal 3, 2Plus, care şi-a bătut joc de TVR? Începând de azi, dacă nu vor relua retransmisiunile prin cablu, publicitatea va scădea şi, fără bani, nu poţi ţine o astfel de televiziune. Eu îl înţeleg pe Vlad Plahotniuc că se apără pe el, dar nu-i înţeleg pe ceilalţi de la guvernare, care au trecut ei înşişi prin asta, ei ştiu că nu poţi închide gura unui organ de presă. Este imposibil! Bumerangul se va întoarce spre ei şi-i va pocni în frunte la sfârşitul anului”.

Anatol Durbală a spus: „Am impresia că vom privi Jurnal TV ca pe timpuri, când ascultam cu uşile închise postul de radio Europa Liberă. N-o să mă mir să văd în loc de statuia lui Ştefan cel Mare statuia lui Plahotniuc!”.

Adrian Gâţu, director general al Jurnal Trust Media, ne-a declarat: „Am ajuns că, într-un stat cu aspiraţii europene, este închis un post TV independent ce nu are tangenţe cu partidele politice. Urmează să acţionăm legal în instanţele internaţionale, să informăm agenţiile de presă internaţionale cu care colaborăm”. Ieri seara, Adrian Gâţu a avut o întâlnire cu ambasadorul SUA, William Moser, şi cu șeful Delegației UE în Republica Moldova, Pirkka Tapiola, iar azi urmează să se întâlnească cu ambasadorul Germaniei în RM, Matthias Meyer.

API cere CCA organizarea unor discuţii publice largi

Solicitat de JURNAL, Petru Macovei, director executiv al API, ne-a spus: „Am emis o declaraţie privind ceea ce se întâmplă cu Jurnal TV. Cerem să se revină la grilele de emisie de până la 31 decembrie 2013. Totodată, API cere CCA organizarea unor discuţii publice largi cu participarea tuturor părţilor interesate. Solicităm ca acest proiect să fie expertizat la Uniunea Europeană de Radioteleviziune. API nu neagă drepturile CCA de a stabili nişte criterii de retransmisie obligatorie, dar vrem ca aceste criterii să fie argumentate din punct de vedere al interesului public şi să fie condiţii egale pentru toţi radiodifuzorii. Pe de altă parte, cerem ca mass-media să nu se isterizeze şi să reflecte realitatea echidistant, obiectiv, fără exagerări şi distorsionări”.

Un pas antidemocratic

„Este evident că Jurnal TV are o imagine care nu este confortabilă pentru actuala coaliţie, deoarece multe materiale sunt dedicate unei singure persoane legate de PD. E vorba de acelaşi Vlad Plahotniuc şi nu numai. Eliminarea acestui canal miroase urât şi ne aduce aminte că alegerile din 2014 pot să aibă loc nu chiar în conformitate cu standardele unei societăţi democratice. Are loc epurarea spaţiului informaţional în conformitate cu interesele unui partid din coaliţia de guvernare”, a opinat, solicitat de JURNAL, analistul politic Oazu Nantoi.

Şi comentatorul politic Anatol Ţăranu consideră că este un caz care periclitează spaţiul mediatic al RM în ceea ce priveşte pluralismul politic. Oricare ar fi motivele invocate de CCA, reacţia societăţii este absolut justificată. Pe de altă parte, dacă cu adevărat această decizie a fost inspirată politic, autorii acestei decizii vor obţine un efect invers – o sumedenie de oameni care nu ştiau de Jurnal TV au aflat de acest post TV”.

The following two tabs change content below.
Victoria Popa

Victoria Popa