Piesa „Tancul lui Brad P.”, citită la Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice

Timp de peste 20 de ani, conflictul transnistrean a rămas nesoluţionat, dar şi mai trist e că realităţile Războiului de pe Nistru din 1992 nu sunt cunoscute de generaţiile de după 2000 ori sunt date uitării de oficiali, politicieni, societatea din R. Moldova. Elaborarea unui text dramatic despre Războiul de pe Nistru împreună cu studenţi şi masteranzi ai Academiei de Muzică, Teatru şi Arte Plastice (AMTAP) a constituit un act de rememorare a unor file ale confruntării dintre malul drept şi malul stâng al Nistrului, de prezentare a modului în care astăzi divertismentul, show-urile pun în umbră evenimente istorice care ne afectează direct.

Divertismentul bate istoria?

Piesa „Tancul lui Brad P.” de Irina Nechit, scrisă în cadrul programului „Matei Millo” iniţiat de Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” la AMTAP, îmbină secvenţe documentare, mărturii ale unor participanţi la conflictul transnistrean şi ale unor victime ale războiului, cu episoade inventate, în care întâlnim personaje imaginare, precum Brad P., Lebădoiul Negru, Tiranul, Nora Tiranului ş.a. „Dacă în prima parte a piesei, intitulată „Malul drept”, prevalează scenele realiste, cu suport documentar, în partea a doua, cu denumirea „Malul stâng”, coliziunile dintre personaje se desfăşoară într-un spaţiu al absurdului, al grotescului, ieşind la suprafaţă mecanismul tiraniei, atât de interconectat cu cel al războiului”, se menţionează într-un comunicat al ICR Chişinău.
Ştirea (publicată în presă) că actorul Brad Pitt şi-a cumpărat la Budapesta anul trecut un tanc sovietic în perioada filmărilor unei pelicule despre război a fost unul dintre impulsurile pentru a imagina povestea unui alt actor, celebru şi el, dar pe nume Brad P., acesta din urmă venind pe malul stâng al Nistrului să cumpere tancul-monument de la Coşniţa.

Subiectul piesei le-a devenit cunoscut în detaliu celor care au asistat pe 11 iulie la lectura publică a „Tancului lui Brad P.” ce a avut loc în sala master class a Facultăţii de Artă Teatrală şi Cinematografie a AMTAP.

Brad P. dansează cu Moartea pe malul stâng

La lectura „Tancului…” au participat studenţi în anii I (clasa Silviei Berov), III (clasa lui Nelly Cozaru) şi IV (clasa lui Emil Gaju) ai Facultăţii de Artă Teatrală şi Cinematografie a AMTAP, precum şi actorii Artemie Oleacu şi Nicu Ţurcanu. Coordonator artistic al lecturii a fost Nelly Cozaru, actriţă, regizoare, conferenţiar universitar AMTAP.

„Din această piesă poate ieşi un spectacol captivant, atât pentru cei interesaţi de istorie, cât şi pentru cei mai puţin informaţi, iar spectatori pot fi şi maturi, şi bătrâni, şi copii”, ne-a spus după lectură scriitorul Vladimir Beşleagă.

Generalul Anton Gămurari a mărturisit că parcă a revăzut întâmplări şi oameni din timpul Războiului de pe Nistru, orice încercare de a-i aduce în prezent fiind binevenită.

Directorul ICR Chişinău, Petre Guran, a declarat pentru JURNAL: „Am lansat proiectul Matei Millo deoarece mă preocupă foarte mult relaţia dintre arta teatrală şi contemporaneitate, teatrul trebuie să ia temperatura unei societăţi. Problema violenţei e foarte prezentă în societate, dar nu iese la suprafaţă în formule artistice. Când am iniţiat proiectul Matei Millo, am zis că în fiecare an acest Master Clas trebuie să fie dedicat oglindirii acestei teme în arta dramatică, dar o artă dramatică ce poate fi compusă împreună cu artiştii, cu lumea teatrului. Eu cred că rezultatul este foarte aproape de ceea ce mi-am dorit”.

Pentru scriitoarea Miroslava Metleaeva, lectura a fost un prilej de revenire la trecutul recent, iar personajul care a impresionat-o cel mai mult e Moartea: „Tinerii actori şi-au jucat rolurile cu multă expresivitate. Prezenţa Morţii ne sugerează că, din păcate, oamenii care au luptat în 1992 şi care mai suferă şi acum din cauza războiului sunt uitaţi ca şi cum au murit”.

Regizoarea lecturii Nelly Cozaru a remarcat: „Eu cred că nu sunt create prea multe piese despre războiul din 1992. Faptul că a apărut un text dramatic cu personaje decupate din realitate şi cu momente de ficţiune destul de sugestive este demn de apreciat”.

Elvira Blându, stagiară

Texte foto:

Scenă din lectura publică a piesei „Tancul lui Brad P.” de Irina Nechit, regie Nelly Cozaru. 11 iulie 2012, AMTAP

Brad P. (Anatol Guzic) şi Moartea (Dan Melnic) la închisoarea din Tiraspol.

Fotografii de Nicolae Răileanu

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău

Ultimele articole de Jurnal de Chișinău (vezi toate)