Philo // Singularităţi

51dc24f9b9771O educație bună, cel puțin în disciplinele umaniste, tinde nu spre standardizare, dar spre formarea unor singularități.

Când 10 oameni citesc împreună Platon există, de la bun început, 10 moduri de a înțelege textul. Apoi, discutând, oamenii ăștia se învață unul pe altul să vadă în text mai mult decât au văzut prima dată. Dar, chiar dacă înțelegerea fiecăruia e îmbogățită de ceilalți, ea rămâne proprie și singulară. A lui.

Studentul sau elevul învață nu doar să descopere în text ceva ce rezonează cu el, dar și să descopere în sine acel strat care rezonează la text. Și, așa, descoperă nu doar că textul conține mai mult decât credea el înainte, dar și că el însuși e mai mult decât credea despre sine.

Educația – ca și cercetarea – e absolut imprevizibilă. Nu poți ști la ce o să ajungă 10 oameni care citesc împreună Platon. Și, de asta, să stabilești de la bun început o listă de „competențe” și „obiective”, cum se vrea acum, înseamnă să induci un standard comun – care anulează singularul.

Alex Cosmescu