Petru Bogatu: Gambitul regelui

Marţi, Curtea Constituţională a avizat pozitiv proiectul de modificare a articolului 78 din Constituţie, înaintat de Alianţa pentru Integrare Europeană (AIE). Coaliţia de guvernământ a propus ca şeful statului să fie ales prin vot universal, egal, secret şi liber exprimat. Atribuţiile preşedintelui rămân aceleaşi. Hotărârea a fost aprobată în unanimitate, cu votul a 6 judecători.

Precum se ştie, săptămâna trecută, Curtea Constituţională a avizat pozitiv şi proiectul PCRM care prevede ca şeful să fie ales de Parlament, prin trei tururi de scrutin. Astfel, au fost acceptate ambele soluţii, şi a puterii, şi a opoziţiei.

Potrivit legislaţiei în vigoare, deputaţii nu pot examina cele două proiecte în următoarele şase luni. Adică până la sfârşitul lui octombrie, începutul lui noiembrie. Astfel, întrucât Comisia de la Veneţia propune ca articolul 78 să fie amendat de actualul corp de legiuitori pentru a exclude un nou blocaj constituţional după alegerile parlamentare anticipate, Legislativul va încerca la toamnă, probabil, să dezbată şi să voteze unul dintre cele două proiecte.

Este limpede că nici unul dintre ele nu întruneşte sprijinul majorităţii calificate. Cum Legea Supremă poate fi modificată cu votul a 2/3 de totalul deputaţilor, se impune un compromis. Fără concesii politice riscăm să trăim după viitorul scrutin o penibilă senzaţie de deja vu. Nu-i exclus ca şi noua legislatură să nu reuşească să aleagă preşedintele republicii, fapt ce poate să provoace dezechilibre sociale periculoase.

Astfel stând lucrurile, una dintre părţi trebuie să renunţe la proiectul său în favoarea adversarilor politici. Sunt capabile AIE şi PCRM să se replieze? Şi dacă da, care dintre cele două forţe politice este în stare să facă primul pas în întâmpinarea concurentului politic?

Cred că PCRM nu va da înapoi. Comuniştii la ora actuală nu au un lider politic care ar fi în măsură să învingă în alegeri prezidenţiale directe. Popularitatea lui Vladimir Voronin se erodează încet, dar sigur şi el practic nu are resurse pentru a plusa. Fostul preşedinte poate să piardă duelul şi cu Marian Lupu, şi cu Vlad Filat.

Ca să nu mai spun că PCRM va fi în viitorul scrutin prezidenţial singur împotriva tuturor. Partidele democratice, şi cele din AIE, şi cele din afara Alianţei, vor avea posibilitatea să sprijine un candidat unic, ceea ceea ce îi va dezavantaja enorm pe comunişti.

De unde şi impresia că PCRM se teme de alegeri prezidenţiale directe. De aceea, comuniştii nu vor face concesii.
Dacă nu cedează nici AIE, alegerile anticipate vor fi convocate fără să se revizuiască articolul 78 din Legea Supremă, fapt ce ar putea să aducă puterii mai multe prejudicii de imagine decât opoziţiei atât pe plan intern, cât şi pe cel extern. De ce? Pentru că experţii Comisiei de la Veneţia au lăsat să se întrevadă că într-o primă fază ar urma doar să se simplifice procedura de votare a preşedintelui în Parlament. Or, optând pentru alegerea şefului statului prin vot direct şi universal, proiectul AIE nu respectă această recomandare. Dimpotrivă. Soluţia Alianţei complică lucrurile, chit că este perfect constituţională.

În aceste împrejurări, coaliţia de guvernământ ar putea sprijini modificarea articolului 78, propusă de PCRM, care prevede votarea preşedintelui în Parlament. Unde mai pui că proiectul AIE, deşi cere alegerea directă a şefului statului, nu modifică sub nici o formă atribuţiile acestuia şi menţine, de fapt, republica parlamentară.

Aşa fiind, coaliţia de guvernământ are posibilitatea să se impună printr-o armă surpriză numită în şah gambitul regelui. Altminteri zicând, prin sacrificii subtile de moment care se convertesc în cele din urmă într-un avantaj tactic. Dovedind responsabilitate şi spirit rezonabil, AIE ar avea de câştigat şi în faţa electoratului, şi în faţa observatorilor occidentali.

The following two tabs change content below.
Petru Bogatu

Petru Bogatu