Petrolul umflă preţurile


TARIFE // În urma scumpirii carburanţilor, preţurile ar putea creşte cu circa 5-7%

Ultima majorare a preţurilor la carburanţi va afecta  buzunarele tuturor, în special pe cele ale agricultorilor şi transportatorilor. Scumpirea va fi resimţită mai mult în două-trei luni, când vor fi epuizate produsele din stoc. Pe lângă produsele alimentare, se va majora şi tariful la energia electrică, susţin experţi economici. Totuşi agricultorii afirmă că anul 2010 a fost unul bun şi-i va ajuta să lucreze pământurile. Pe de altă parte, transportatorii de pasageri cer o intervenţie a Guvernului, care i-ar feri de faliment.

Două companii petroliere au scumpit pe 14 martie benzina şi motorina, în medie, cu 50 de bani pe litru. După majorare, benzina A 95 costă 15,85 lei, iar motorina 14,96 lei litrul. De menţionat că este a treia creştere a preţurilor la carburanţi de la începutul anului. Potrivit unor experţi economici, scumpirea va avea impact imediat asupra buzunarelor şoferilor. „S-ar putea ca transportatorii să se ţină în cele din urmă dur de majorarea tarifelor la transportul de mărfuri. Este posibil ca să se scumpească mai multe produse, inclusiv alimentele, totuşi nu se exclud şi unele speculaţii în acest sens. Pe de altă parte o astfel de decizie, probabil, va fi luată de producători şi comercianţi doar într-o lună, două, după încheierea ciclurilor de producţie”, a declarat pentru JURNAL economistul Iurie Gotişan. Potrivit expertului, preţurile s-ar putea mări cu circa 5-7%.

Scumpirea carburanţilor va alimenta inflaţia

Acesta susţine că scumpirea carburanţilor va deveni în cele din urmă o sursă sigură care va alimenta inflaţia. „Pericolele pentru ţinta de inflaţie nu vin numai de la scumpirea carburantilor, ci şi de la racordarea noilor tarife pentru gazele naturale care ar putea face teren şi scumpirii facturilor la energie electrică”, comunică economistul.

Pe de altă parte, pentru bugetul de stat, un preţ mai mare al carburanţilor nu este neapărat o veste proastă. „Această scumpire ar putea aduce încasări mai mari din accize şi venituri în vistieria statului”, a conchis Gotişan.

Supravieţuim, dar nu investim

Producătorii autotohtoni susţin ideea expertului. Astfel, potrivit lui Alexandru Sliusari, preşedintele Uniunii Producătorilor Agricoli „Uniagroprotect”, fiecare scumpire bate la buzunarul ţăranului. „Nu ne rămâne decât să regretăm faptul că s-a majorat preţul carburanţilor în această perioadă de la 12 la 15 lei”, a declarat pentru JURNAL Sliusari. „Am solicitat să ne fie returnat accizul de pe motorina cheltuită, dar cele 12 mil. alocate de Guvern acoperă doar subvenţiile în agricultură pentru anul trecut”, mai menţionează preşedintele „Uniagroprotect”.

Pe de altă parte, Sliusari spune că riscurile ca pământurile să rămână nelucrate sunt mici. „Anul 2010 a fost unul bun, agricultorii au avut ceva venituri şi vor putea să lucreze terenurile. Însă nu vor putea să investească în calitatea producţiei sau să achiziţioneze tehnică performantă, care să-i ajute să poată concura pe piaţa internaţională”, susţine acesta.

Riscăm să dăm faliment

Şi transportatorii de pasageri cer Guvernului să elaboreze un program de susţinere. “Fără acest program mai multe companii din domeniu vor da faliment”, ne-a spus Vladimir Florea de la Agenţia Naţională a Transportatorilor Auto.

Acesta susţine că noile preţuri la carburanţi şi tarifele mici la călătorii nu le permit să-şi acopere cheltuielile. “Transportatorii sunt nemulţumiţi de volumul compensaţiilor oferite pentru diferite categorii de călători care nu acoperă cheltuielile. Din Bugetul de Stat sunt prevăzute 100 de mii de lei, iar transportatorii cer de cel puţin trei ori mai mult”, menţionează Florea.

Marina LIŢA

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)