„Pe 14 februarie, Biserica Romano-Catolică sărbătoreşte Sfinţii Ciril şi Metodiu şi nu Sfântul Valentin”

DSC_0128Interviu cu Vasili Cohanovschi, preot-vicar la parohia romano-catolică „Providenţa Divină” din municipiul Chişinău

Vasili Cohanovschi a intrat în 2004 la Institutul Teologic „Sfântul Iosif” din Iaşi pe care l-a absolvit în 2011. A fost hirotonisit preot la 6 ianuarie 2012 la Catedrala Romano-Catolică „Providenţa Divină” din municipiul Chişinău prin impunerea mâinilor Excelenţei Sale Anton Coşa, episcop catolic de Chişinău. Din 9 ianuarie 2012 până în prezent, este vicar la parohia „Providenţa Divină” din Chişinău.

– Părinte, cine a fost de fapt Sfântul Valentin?

Sunt două tradiţii legate de viaţa acestui Sfânt, mai curând, sunt nişte legende. E cert că în secolele XIII–XIV, mai întâi, datorită influenţei istoricilor francezi, după aceea, celor englezi, s-a creat o tradiţie legată de Sfântul Valentin.

Prima legendă relatează despre un preot roman, Valentin, din timpurile când erau interzise cununiile între tineri, deoarece împăratul roman Claudiu al II-lea considera că un bărbat necăsătorit poate să-şi dea viaţa mai uşor pentru imperiu. Valentin, fiind medic şi preot, s-a îndurat de aceste perechi şi le-a cununat. Autorităţile au aflat și l-au condamnat la moarte. A doua legendă îl prezintă pe Valentin ca pe un om care practica pe ascuns noua religie, creştinismul, și care, pentru acest fapt, a fost aruncat în închisoare. Acolo s-a îndrăgostit de fiica gardianului, căreia i-a scris înainte de moarte o scrisoare în care a semnat „Al tău Valentin”.

De aici îşi trage originea tradiţia acestor felicitări specifice. Viaţa acestui Sfânt este mai mult legendară şi nu poate fi dovedită din punct de vedere istoric. Istoricii datează viaţa acestui Sfânt cu secolul al III-lea.

Vreau să subliniez că, datorită reformei liturgice, inclusiv a calendarului, înfăptuită de Al Doilea Conciliu Vatican în 1962, din calendarul romano-catolic au fost scoşi toţi sfinţii a căror viaţă nu este menţionată în martirologiul roman şi nu poate fi dovedită.

Pe 14 februarie, Biserica Romano-Catolică sărbătoreşte sfinţii Ciril şi Metodiu, patroni ai Europei, şi nu pe Sfântul Valentin, comemorarea acestuia este facultativă. Sfântul Valentin este o sărbătoare mai mult laică, de aceea toate tradiţiile, inclusiv aspectul comercial, nu sunt legate nici de viața Bisericii şi nici de acest Sfânt.

– Biserica Catolică are o poziţie oficială în cazul zilei de 14 februarie, aşa cum este marcată pretutindeni drept ziua îndrăgostiţilor? A încercat să denunţe această sărbătoare laică?

Sunt bine cunoscute spusele lui Isus: „Daţi lui Dumnezeu ce este a lui Dumnezeu şi lui Caesar ce este a lui Caesar”. Ceea ce ţine de domeniul spiritual, de sărbătorile religioase, Biserica este competentă să se pronunţe. Această sărbătoare este o sărbătoare profană, în jurul căreia, mai ales, la sfârşitul secolului XX – începutul secolului XXI, s-a creat o maşinărie de făcut bani. Nu este o sărbătoare bisericească.

De aceea, Biserica nu poate să intervină acolo unde nu este domeniul ei, nu poate să se pronunţe nici contra, dar nici s-o susţină, pentru că sunt domenii total diferite. Noi, în această zi, sărbătorim patronii Europei, Ciril şi Metodiu. Este o zi specială mai ales pentru popoarele slave. Pomenim şi înfiinţarea alfabetului chirilic.

Multe sărbători profane au fost create pe temelii creştine, la fel cum multe sărbători creştine au fost fondate pe înlocuirea practicilor păgâne, ca să fie scoase din obişnuinţa oamenilor nostalgiile pentru practicile păgâne: orgii, victime, sacrificarea animalelor etc.

În ziua de 14 februarie, în timpul Imperiului Roman, se sărbătoreau aşa-numitele Lupercalii. Era sărbătorită zeiţa fertilităţii. Această sărbătoare păgână era însoţită de tot felul de practici cu caracter sexual. Papa Gelasiu a vrut să dea acestei zile o aură mult mai normală din punct de vedere moral şi a înlocuit Lupercaliile cu Sfântul Valentin.

Patronajul Sfântului Valentin asupra îndrăgostiţilor este mai mult sau mai puțin adaptarea Bisericii la tradițiile și practicile care s-au format în decursul anilor. Pentru a da dragostei dintre bărbat și femeie o dimensiune creștină, a fost ales acest Sfânt, care, după cum am mai menționat mai sus, a slujit acestei dragoste și pentru care şi-a dat viața!

The following two tabs change content below.