„Patru clase româneşti”

„Ne unim, instituţie de învăţământ cu instituţie de învăţământ, primărie cu primărie, om cu om. Doar aşa viitorul o să sune bine”

unireainteligenta

Peste 400 de profesori, reprezentanţi ai instituţiilor de învăţământ din România, au stabilit înfrăţiri şi au semnat acorduri de parteneriate educaţionale cu instituţii de învăţământ din Republica Moldova. Evenimentul a avut loc la 31 mai curent la festivitatea de încheiere a anului școlar, „Ultimul sunet”, în instituţiile de învăţământ din Republica Moldova. „Ne unim, instituţie de învăţământ cu instituţie de învăţământ, primărie cu primărie, om cu om. Astfel, îi vom forţa pe mai-marii noştri să accepte că unica soluţie este UNIREA. Doar aşa viitorul o să sune bine”, a spus pentru JURNAL de Chişinău liderul Platformei Unioniste „Acţiunea 2012”, George Simion.

Victoria Popa

Inițiativa a venit din partea Centrului pentru Cultură, Istorie și Educație și a Platformei Unioniste Acțiunea 2012, în parteneriat cu Asociația Obștească „Radio Datina” și Ministerul Educației de la Chișinău. În mulţimea de cadre didactice din România a fost şi Marina Mihai, profesor de limba engleză şi coordonator de programe şi proiecte şcolare europene la Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” din Bucureşti. Domnia sa ne-a spus că salută scopul acestei vizite – de a înnoda o relaţie, care se pare că nu prea există, între şcolile din România şi din R. Moldova.

„Este o idee bună, mai ales că doresc să închei un parteneriat cu Liceul Teoretic ”Mircea Eliade” din Chişinău, unde am fost în vizită. E vorba de un parteneriat educaţional care prevede schimbul de tineri între elevii din România şi de peste Prut şi să lucrăm împreună şi la alte proiecte educaţionale. Am fost surprinsă de ”Ultimul sunet” de la liceul vizitat. Programul artistic al elevilor mi-a plăcut. Nu seamănă cu festivităţile noastre. Diferenţa este că la noi fiecărui elev i se înmânează o diplomă şi fiecare diriginte este strigat la sfârşit de an şcolar. Este vorba de diplome pentru media pe toţi anii, premiul I, II, III. Aici a fost un singur premiu pentru fiecare clasă. La noi sunt mai mulţi premianţi pentru rezultate la învăţătură, chiar şi menţiuni. Se premiază cei cu anumită medie, de obicei de la 8,50 în sus”, relevă Marina Mihai.

Despre Chişinău, ne spune că este „un oraş micuţ, aglomerat, drăguţ”. „E mai greu să găseşti oameni care vorbesc limba română”, observă profesoara Mihai, care subliniază că e pentru unire, deşi „nimeni nu ştie ce va fi în viitor, ceea ce nu înseamnă să ne pierdem speranţa şi optimismul”. Marina Mihai a prezentat şi un proiect care se numeşte „Cunoaşte-ţi Ţara” în care elevii din RM sunt invitaţi în România, în excursii. Le va fi plătită cazarea şi masa. În vara aceasta se programează ca 100 de mii de basarabeni să viziteze România.

„Apreciez mult şcoala românească din Chişinău”

Nicoleta-Doina Paşalău, psiholog şcolar la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională din Iaşi, profesor de psihologie şi psiholog şcolar la Colegiul Tehnic de Electronică şi Telecomunicaţii din Iaşi, a fost în vizită la Liceul Teoretic „Ştefan Vodă” din localitatea Vadul lui Vodă.

„Este un loc cu o încărcătură emoţională deosebită, cu atât mai mult cu cât m-am apropiat nu numai de sufletul românilor de aici, ci şi de malul Nistrului, de graniţa aceasta românească a României Mari. M-a impresionat căldura cu care m-au primit oamenii de acolo. Directorul Tatiana Mistreanu este un manager de suflet, un om deosebit, care, în ciuda condiţiilor materiale nefavorabile, a ştiut să facă în aşa fel încât festivitatea de încheiere a anului şcolar să fie o sărbătoare. Felul în care au fost pregătiţi acei elevi pentru festivitate a arătat că procesul instructiv-educativ nu se rezumă doar la acumularea de cunoştinţe, ci şi la dezvoltarea de deprinderi, de priceperi, dezvoltarea laturii artistice pe care eu întotdeauna am apreciat-o la românii noştri de dincoace de Prut. Ca psiholog, apreciez mult şcoala românească din Chişinău vizavi de psihoterapie, de consiliere psihologică. Am semnat un protocol de colaborare între Liceul ”Ştefan Vodă” şi Colegiul Tehnic de Electronică. Am stabilit întâlnire pentru anul şcolar următor şi activităţi în parteneriat. Este o experienţă inedită faptul că copiii noştri vor înţelege că fraţii lor de peste Prut vorbesc aceeaşi limbă şi trăiesc aceleaşi emoţii, iar copiii de aici vor vedea că dincolo îi aşteaptă aceiaşi români”, afirmă Nicoleta-Doina Paşalău.

Irina Zamfirescu, director adjunct şi consilier educativ la Colegiul Tehnic „Mihail Sturdza”, Iaşi, ne-a mărturisit că a fost un privilegiu pentru domnia sa să participe la festivitatea „Ultimul sunet” la Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din Chișinău. „Manifestarea a fost impresionantă prin organizare, nivel artistic, discursuri emoționante și motivante care au fost transmise absolvenților. Muzica de calitate, corul foarte bine instruit, valsurile, predarea Torței Cunoștințelor, defilarea absolvenților cu boboceii premianți pe umerii lor au făcut din acest eveniment un spectacol de bun gust și de înaltă calitate. Am avut deosebita onoare de a adresa unei distinse audiențe salutul meu de ”Bine v-am găsit acasă!” Am înmânat domnului director steagul tricolor cu inima plină de emoție și bucurie. Am adresat fraților mei de peste Prut invitația de a vizita România prin programul „Cunoaște-ți Ţara” al Platformei Unioniste Acțiunea 2012. Îi vom aștepta pe tinerii basarabeni și familiile acestora să viziteze cetățile, universitățile, muzeele, mănăstirile, munții, marea, Delta Dunării și tot ce avem noi mai frumos pentru a se bucura și ei de frumusețile Țării-mamă. Împreună cu domnul director, Boris Volosatîi, am semnat un acord de parteneriat între instituțiile pe care le reprezentăm, iar beneficiile vor fi cu siguranță de ambele părți”, susţine Irina Zamfirescu.

Dicţionare româneşti pentru o mai bună înţelegere a limbii române

Mirela Chidon-Frunză, profesor învăţământ primar la Şcoala Gimnazială „Bogdan Vodă” din Rădăuţi, judeţul Suceava, România, a fost la „Ultimul sunet” la două licee din Chişinău – la Liceul Teoretic „Dimitrie Cantemir” şi la Liceul Teatral Orăşenesc din Chişinău. „Am discutat şi am semnat acorduri de parteneriat cu managerii instituţiilor respective. Părinţii şi elevii au fost foarte receptivi la ce le-am prezentat. Am înmânat directorilor lista cu excursii pe care elevii vor avea posibilitatea să le facă. Am discutat cu profesorii de limbă română pentru că liceele sunt ruseşti şi directorii aveau nevoie de traducere. Ne-au plăcut mult profesoarele de limba rusă pe care le-am întâlnit. Cred că vom reuşi să trimitem din România nişte dicţionare în format electronic pe care ei să le folosească pentru o mai bună înţelegere a limbii române”, relevă Mirela Chidon-Frunză, care e pentru Unire. „Se zice că Unirea va avea loc în 2018, dar noi am vrea şi azi. Noi credem în Unire şi vrem ca şi voi să credeţi în ea.”

„Nu vorbiţi despre unire, uniţi-vă!”

Liderul Platformei unioniste „Acţiunea 2012”, George Simion, ne-a spus că apreciază sloganul pe care l-a propus publicaţia noastră pentru una din pagini, „Unirea inteligentă”, şi consideră că este necesar să abordăm temeinic toate aspectele care nu au fost tratate cu profesionalism în ultimii 25 de ani şi relaţiile din instituţiile de învăţământ din România şi Republica Moldova, precum şi relaţiile dintre orice colectiv din România şi Republica Moldova.

„Legăturile trebuie cumva încurajate şi înteţite, şi de aceea, după congresul primarilor din aprilie de la Bucureşti, mi-a venit ideea să facem evenimente similare şi pentru a apropia instituţiile de învăţământ de pe ambele maluri ale Prutului. Respectiv, am trimis invitaţie şi solicitări către ambele ministere de învăţământ din RM şi România, către inspectoratele şcolare şi direcţiile de învăţământ şi am reuşit să mobilizăm circa 400 de profesori din România care au fost prezenţi la ”Ultimul sunet” în Republica Moldova. Pe termen mediu şi lung, sperăm să se stabilească înfrăţiri între instituţiile de învăţământ de pe ambele maluri şi aceste înfrăţiri să producă roade, să se viziteze reciproc, să elaboreze proiecte educaţionale comune şi, în felul acesta, să facem acea unire inteligentă despre care vorbim, pentru că unul din mentorii noştri, Mircea Druc, spunea să nu vorbim despre unire, ci să ne unim. Asta cred că facem, ne unim, instituţie de învăţământ cu instituţie de învăţământ, primărie cu primărie, om cu om. Astfel îi vom forţa pe mai-marii noştri să accepte că unica soluţie este UNIREA. Doar aşa viitorul o să sune bine”.

The following two tabs change content below.