Pașii pentru recuperarea Aeroportului

Guvernul va cere în instanță anularea contractului de concesiune a Aeroportului Internațional Chișinău

Unicul proprietar al Aeroportului Internaţional Chişinău rămâne Guvernul Republicii Moldova, cel care are dreptul şi obligaţia să administreze contractul de concesionare a acestui obiectiv. Precizarea a fost făcută de Comisia parlamentară de anchetă după ce a apărut în presă informaţia că firma omului de afaceri Nathaniel Rothschild, NR Investments Ltd, ar fi devenit proprietara aeroportului. Compania respectivă a achiziţionat 95% din compania offshore din Cipru, Komaksavia OOO, în posesia căreia a ajuns compania concesionară, Avia Invest SRL, în 2016.

Comisia parlamentară de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice în perioada 2013–2019, condusă de Igor Munteanu, a recomandat Guvernului şi Procuraturii Generale să întreprindă de urgenţă câteva măsuri care ar avea drept scop declararea nulităţii contractului de concesionare.

„Noi considerăm că această intervenţie a lui Nathaniel Rothschild prin zona offshore este de fapt o iniţiativă ostilă de preluare abuzivă a drepturilor de contract asupra concesionării aeroportului.”

„În spaţiul public au apărut multe falsificări şi manipulări crase legate de dreptul de proprietate asupra Aeroportului. Nathaniel Rothschild nu este noul proprietar al Aeroportului Internațional Chișinău. El a încercat să preia controlul asupra acestei companii offshore din Cipru. Nimeni însă nu poate înstrăina Aeroportul fără acordul Guvernului R. Moldova”, a precizat Munteanu.

Avia Invest nu poate înstrăina activele Aeroportului Internațional Chișinău

Parlamentarul a amintit că Hotărârea de Guvern nr. 780, art.7.1, din 2013, prevede că concesionarul nu are dreptul să greveze ori să înstrăineze obiectul concesiunii fără acordul în scris al Guvernului.

În plus, contractul de concesiune semnat în 2013 conţine un punct important care prevede că litigiile care apar în procesul de concesionare sunt soluţionate de către instanţele naţionale ale Republicii Moldova. Totodată, contractul prevede că dacă se atestă abateri grave produse în perioada de pregătire a contractului, statul are dreptul să intervină şi să anuleze acest contract. Între timp, Comisia parlamentară de anchetă a identificat mai multe abateri admise în cadrul procedurii de alocare a acestui contract ce pun sub semnul întrebării legalitatea lui.

„Autoritățile au desfășurat un concurs închis. Prin procesul-verbal nr. 2 din 26 iunie 2013 al comisiei de concurs a fost aprobată lista companiilor – șapte la număr – invitate să participe la concurs. Doar că la concurs au fost depuse două oferte – a Vnukovo Invest din Moscova și a Asociației Persoanelor Juridice Avia Invest, asociație fondată de Avia Invest SRL, Aeroportul din Habarovsk și Uzina Kolominski SA.”

„Prima ofertă a fost descalificată, deoarece nu corespundea rigorilor concursului. Cea de-a doua însă a fost acceptată în mod inexplicabil să participe la concurs. Or comisia pentru selectarea concesionarului a acceptat oferta și cererea de participare la concurs a unor companii care nu erau în lista celor selectate de comisie. Avia Invest SRL, Aeroportul din Habarovsk și Uzina Kolominskii SA nu aveau dreptul să participe la concurs”, a declarat Munteanu.

Totodată, cele trei companii semnatare ale cererilor de participare la concurs au prezentat membrilor comisiei o ofertă unică, punând la bază un acord operațional comun, fără crearea unei forme juridice noi, lucru care nu era permis de lege.

La 30 august, NR Investments Ltd a anunțat că a finalizat procesul de cumpărare a cotei de 95% din Avia Invest SRL, compania controlată de Ilan Șor care deține în concesiune a Aeroportul Internațional Chișinău.

Trei paşi pentru recuperarea controlului asupra Aeroportului

Comisia de anchetă urmează să prezinte un raport după 120 de zile de activitate, adică la sfârşitul lui septembrie. „Noi am decis să nu aşteptăm încheierea acestei perioade, am bănuit că anumite părţi ostile interesului naţional al R. Moldova vor încerca să transmită acest contract spre zona offshore, de aceea am sesizat Prcuratura Generală ca, în paralel cu investigaţia noastră, să iniţieze cauze de asigurare pentru a nu periclita interesele R. Moldova”, a mai spus Munteanu.

Comisia de anchetă a recomandat Procuraturii Generale să formeze un grup de procurori care să examineze fraudele comise pe parcursul pregătirii contractului de concesionare, printre care falsul în acte publice şi abuzul de putere săvârşit în interesul unui grup criminal organizat. Totodată, Guvernul ar trebui să iniţieze o chemare în instanţa de judecată, acţiune care trebuie să aibă drept scop anularea contractului de concesionare.

În paralel cu prima încheiere a unei instanţe de judecată pe acest subiect, Guvernul ar trebui să instituie o administraţie fiduciară în primele 24 de ore, care să aplice sechestru pe toate bunurile mobile şi imobile ale Aeroportului.

Compania Avia Invest SRL trebuie trasă la răspundere, inclusiv pentru modul în care Ilan Şor şi apropiaţii săi au părăsit ilegal Republica Moldova, prin aeroport, fără niciun fel de control de securitate.

„Toate aceste probe cumulate fac posibil ca Guvernul să preia în scurt timp controlul asupra Aeroportului. Trebuie să existe o bună cooperare între instituţiile de stat, iar judecătorii să înţeleagă că este o problemă urgentă care cere intervenţie”, a mai spus Munteanu.

Guvernul a abrogat hotărârile care vizează concesionarea

În şedinţa de miercuri, Guvernul a anulat deja patru hotărâri luate în 2013 cu privire la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.

Este vorba de Hotărârea Guvernului nr. 438/2012 cu privire la iniţierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău”; Hotărârea Guvernului nr. 321/2013 cu privire la aprobarea concesionării activelor Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” și a condițiilor concesionării acestora; Hotărârea Guvernului nr. 715/2013 pentru aprobarea Raportului privind derularea şi rezultatele concursului închis de selectare a concesionarului activelor Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău”; și Hotărârea Guvernului nr. 780/2013 cu privire la reconfirmarea aprobării concesionării activelor Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” și a condițiilor concesionării acestora.

Potrivit Guvernului, aceste hotărâri au fost aprobate contrar unor proceduri stabilite de lege, fiind aprobate de Guvernul Leancă care se afla în demisie. Ba mai mult, Curtea Constituțională a emis decizii de suspendare a acțiunilor hotărârilor Guvernului nr. 321 din 30 mai 2013 și nr. 715 din 12 septembrie 2012 pe motiv că acestea ar atenta la securitatea economică sau financiară a statului. Executivul de atunci a disconsiderat însă deciziile Curții Constituționale.

Comisia de anchetă a salutat această decizie a Guvernului. „Este o decizie corectă și legală a statului, care va permite în continuare ca instanța de judecată să decidă asupra anulării contractului de concesiune. Sperăm că Guvernul va acționa în consecință prin depunerea unei acțiuni civile privind anularea contractului de concesiune, instituind ulterior un control responsabil asupra gestionării activelor statului, sub controlul direct al instanței de judecată sau al Guvernului RM”, se arată într-o declarație a președintelui comisiei, Igor Munteanu.

Maia Sandu a declarat că Comisia parlamentară de anchetă și Ministerul Justiției pregătesc dosarul pentru a merge în instanță și, de asemenea, se va face evaluarea îndeplinirii obligațiilor contractuale ca urmare a privatizării Întreprinderii de Stat „Air Moldova”.

The following two tabs change content below.
Svetlana Corobceanu

Svetlana Corobceanu

Svetlana Corobceanu

Ultimele articole de Svetlana Corobceanu (vezi toate)