„Partidul Liberal va deveni mai curat”

Interviu cu primarul general al municipiului Chişinău şi vicepreşedintele Partidului Liberal, Dorin Chirtoacă

– Stimate Domnule Chirtoacă, explicaţi-ne, vă rog, ce se întâmplă acum în PL şi în ce formulă se va prezenta acesta la următoarele alegeri parlamentare.

PL va participa la următoarele alegeri fiind mai curat, cu o echipă mai consolidată din care nu vor mai face parte niciun fel de trădători şi profitori. Din păcate, suntem o societate afectată de corupţie, oportunism. Asemenea persoane şi-au făcut loc şi în PL. Pentru noi, s-a văzut mult mai devreme, nu la 12 aprilie, când s-a făcut declaraţia respectivă. Am atras atenţia respectivelor persoane că vor fi eliberate din funcţie, excluşi din partid.

Când au văzut că sunt ameninţaţi cu aşa ceva, s-au găsit unul pe altul, au format front comun, au apucat prăjina cu dictatura în partid şi au sărit primii să acuze şi să-şi facă mai departe interesele,trădând partidul.

– Cum calificaţi demersul lor de a vă propune la şefia partidului?

A fost o şmecherie pentru a muşamaliza realitatea. Au încercat să acopere toată murdăria, trădarea. În ceea ce priveşte preşedinţia PL, nu ei sunt cei care să vorbească despre acest lucru. Ideea a fost lansată în 2005, reiterată în 2010 şi cu siguranţă că va fi susţinută şi în viitor. Nu este frumos să furi ideea unui om, să-l ataci şi să-l discreditezi.

– Veţi candida în 2015 la funcţia de primar general?

E devreme să vorbesc despre asta. Vom decide după alegerile parlamentare din 2014, dacă voi fi sau nu parte a echipei PL din parlament.

– Domnule primar, câte amenzi aţi achitat de când sunteţi în funcţie?

Nu le-am numărat. Ar fi vreo zece în toţi cei şase ani de activitate. Când am mers cu troleibuzul, când am mers cu maşina de deszăpezire fără permis, când am parcat neregulamentar. În şase ani, pentru aceste zece amenzi, am plătit vreo câteva mii de lei. Mi le asum. Sunt şi eu om.

Dar este şi o altă problemă cu amenzile. Sunt diferite amenzi. Există cazuri în care cineva are pretenţii faţă de primărie, noi însă nu satisfacem asemenea revendicări. Ei atacă refuzul primăriei şi cer şi pedepsirea primarului pentru că nu le-a satisfăcut revendicarea. De exemplu, la Ciocana, a fost o discuţie despre un cartier locativ, care să fie construit pe teritoriul a două stadioane. Aceste stadioane sunt private – unul de fotbal şi altul de baseball. Am câteva amenzi de plătit pentru că nu am satisfăcut cererea agentului economic de a construi cartierul locativ. Am spus că nu este corect să fie distruse două stadioane care au fost privatizate în mod fraudulos.

– Amenzi pe numele dvs?

Da, sunt chiar pe numele meu. 3000 de lei, 4000 de lei. De la caz la caz. Direcţia juridică se ocupă mai departe pentru a ataca decizia în instanţele superioare. Este absurd. Suntem amendaţi pentru că apărăm interesul public. Este vorba de zeci de asemenea amenzi.

– JURNAL de Chişinău a scris în câteva rânduri despre personajul Alexandru Diordiţă, demonstrând că acesta a furat averile deportaţilor. Va fi redenumită strada?

La un moment dat cred că da. Acum obiectivul este de a o repara. Mai departe nu este exclus că va fi redenumită. Ce nume va purta rămâne să vedem. Acest Diordiţă a fost un comunist. Îmi pare rău că am fost induşi în eroare atunci când am discutat despre denumirea unei străzi în memoria lui Grigore Vieru. Atunci chiar discutam despre Diordiţă. Era bulevardul Renaşterii Naţionale şi ar fi fost firească continuarea acestuia cu Grigore Vieru până la catedrală. Dar cineva spunea că a fost un ministru al Finanţelor, că a fost o personalitate. Pur şi simplu, nu s-a verificat.

– Această stradă pietonală are un unghi destul de mare, este o pantă.

Nu este un unghi atât de mare. Vreau să vă spun că la Bruxelles sunt străzi cu un unghi şi mai mare şi sunt pietonale fără probleme. Terasele se pot amenaja orizontal, din lemn.

– Aţi promis recent că monumentul din Piaţa Gării Chişinău va fi inaugurat pe 6 iulie. Vă încadraţi în termene?

Monumentul este încă la turnătorie în Belarus, se lucrează la ultimele detalii. Până la 6 iulie, în mod normal, va fi adus la Chişinău şi inaugurat. Instalarea durează două zile. Sunt convins că, după monumentul lui Ştefan cel Mare din centru, monumentul dedicat victimelor regimului stalinist va fi al doilea ca importanţă şi valoare.

– Dacă în domeniul reparaţiei drumurilor lucrurile se mişcă, cel puţin aşa reiese din raportul prezentat de dvs., starea drumurilor din curţile blocurilor este dezastruoasă. Când se va începe lucrul pe acest segment?

Trebuie să constat cu regret că din 1989 încoace, de 25 de ani, s-a reparat abia o suprafaţă de 10% cel mult din suprafaţa totală de carosabil. În ceea ce priveşte curţile de bloc, situaţia este şi mai proastă. Motivul numărul unu este lipsa fondurilor necesare. Bugetul pentru drumuri s-a diminuat la 10% din minimul necesar, care este de 500 de milioane de lei anual. Noi am avut 50 de milioane până în 2007–2008 chiar şi până acum doi ani. Între timp, am reuşit să creştem bugetul drumurilor la 200 de milioane.

În acelaşi timp, chiar şi cu toate aceste probleme, se face maximum posibil atât pe străzi, cât şi în curţile de bloc. Anii precedenţi au fost reparate o serie de curţi de bloc şi anul acesta vor fi reparate în limitele mijloacelor financiare după ce sunt reparate străzile principale, arterele principale şi chiar străzile secundare. Abia după asta ajungem în curţile de bloc. Când vom ajunge la 500 de milioane de lei, evident că vom începe mai serios reparaţia curţilor de bloc.

– În această vară, în municipiu va fi sistată apa caldă pentru o lună. Cât va mai dura această situaţie?

Trebuie de anunţat pentru mulţi ani înainte că ceea ce s-a întâmplat până în prezent nu este altceva decât o lucrare planificată. Aşa a fost gândit acest sistem de la bun început, are nevoie de o revizie, verificare timp de două-trei săptămâni. Pentru a schimba situaţia este nevoie de introducerea unor tehnologii noi care sunt destul de costisitoare. Aceste tehnologii vin din industria aviatică şi se numesc compensatoare. Riga, de exemplu, a făcut acest lucru, a costat foarte mult, dar au şi investit. Dar oamenii au înţeles, au strâns cureaua. Nu este ca la noi când pentru o decizie nepopulară toată lumea te ia în furci.

– Problema microbuzelor reapare mai ales când are loc un accident cu implicarea acestui tip de transport. Şoferii sunt mustraţi şi obligaţi să respecte regulamentul, apoi lucrurile revin la „normal”…

În mod normal, pedepsirea şoferilor sau a administratorilor trebuie să aibă loc continuu, indiferent dacă apare sau nu subiectul în presă. Este format un grup de lucru conform regulamentului. De când a apărut acest tip de transport, nu am văzut să funcţioneze un asemenea grup de lucru care să aplice sancţiuni administratorilor de rută.

Problema microbuzelor nu se va rezolva decât odată cu creşterea numărului de troleibuze şi autobuze. S-a văzut şi în timpul grevei din toamna anului trecut că, pentru ei, legea nu reprezintă mare lucru. Cei trei lei reprezintă norma supremă. Oricât vor fi pedepsiţi, această mentalitate nu se va schimba decât doar prin introducerea de noi troleibuze şi autobuze şi reducerea rolului de microbuze la ceva secundar care să funcţioneze la periferii, pe rutele secundare pe unde nu ajung autobuze şi troleibuze. Reţeaua de microbuze este în scădere, numărul de microbuze scade. Câteva rute chiar au fost închise.

– Vă propuneţi acest scop până la finele mandatului?

Nu cred că până la finele mandatului se va rezolva problema definitiv. Cu siguranţă că va exista un progres pe măsură ce asamblăm noi troleibuze.

– Măsurile acestea presupun şi scumpiri în transportul public?

Nu se prevăd deocamdată niciun fel de scumpiri.

Interviu realizat de Vadim Vasiliu

 

The following two tabs change content below.