„Panglica Sf. Gheorghe ne provoacă furie, insultă și durere” 

Care este atitudinea față de panglica „Sfântul Gheorghe” în Ucraina, Georgia, Lituania și Belarus

În timp ce Kazahstan, Belarus și Ucraina au simbolurile lor naționale legate de aniversarea victoriei împotriva Germaniei naziste, Republica Moldova rămâne tributară simbolului rusesc panglica „Sf. Gheorghe”. Majoritatea cetățenilor Republicii Moldova se declară fără discernământ admiratori ai acestui simbol. JURNAL de Chișinău a solicitat opinia mai multor jurnaliști din Ucraina, Georgia, Lituania și Belarus despre atitudinea concetățenilor lor faţă de simbolul Federaţiei Ruse legat de aniversarea victoriei asupra Germaniei naziste.

Olga Vasilțova, redactor-șef al revistei „IPG – Международная политика и общество”, Kiev, Ucraina: „Un simbol al agresiunii rusești împotriva Ucrainei”

Olga Vasilțova, redactor-șef al revistei „IPG – Международная политика и общество”, Kiev, Ucraina

Din momentul anexării Crimeii și începutul războiului din Donbass, panglica „Sf. Gheorghe” a devenit un simbol al agresiunii rusești împotriva Ucrainei. Acest simbol este interzis din 2017 prin lege. Confecționarea, purtarea și demonstrarea panglicii respective sunt considerate infracțiuni administrative și, prin urmare, sancționate.

De altfel, în Ucraina, această panglică poate fi văzută foarte rar. La 9 mai, o poartă de obicei câteva zeci de oameni, care sunt reținuți de poliție. Cetățenii străini care intră pe teritoriul statului nostru cu simbolică interzisă, pur și simplu, nu sunt lăsați să treacă la hotar. Acestea nu sunt cazuri izolate.

Ucrainenii își schimbă treptat atitudinea față de sărbătorirea Zilei Victoriei. Această zi devine mai puțin populară, deși 9 mai este considerată o sărbătoare oficială. La noi, de câțiva ani, mai multe acțiuni sunt organizate la 8 mai – de Ziua memoriei și concilierii, iar simbol al sfârșitului războiului a devenit un mac roșu.

Edita Badasyan, jurnalistă, Tbilisi, Georgia: „Panglica Sf. Gheorghe este asociată cu Putin și regimul acestuia”

Edita Badasyan, jurnalistă, Tbilisi, Georgia

În Georgia se sărbătorește Ziua Victoriei la 9 mai. La Tbilisi, veteranii se adună în Parcul „Vake”, cântă orchestra, vin politicieni, președintele, patriarhul, oamenii care vor să îi felicite pe veterani.

Din păcate, în fiecare an, nu vin atât de mulți oameni, în special tineri. Noi nu marcăm această sărbătoare la fel de fastuos ca în Rusia. La noi nu se fac parade.

În Georgia nu se neagă victoria și recunoștința față de veterani pentru contribuția lor la victoria comună. Însă populația activă politic are o atitudine negativă față de panglica „Sf. Gheorghe”, asociind-o nu cu războiul și victoria împotriva Germaniei naziste, ci cu Putin și regimul acestuia.

 

Tiko Tsomaia, profesoară la Școala caucaziană de jurnalism și media management, Institutul Georgian de Relații Publice, Tbilisi, Georgia: „Un simbol de manipulare, nicinstit și dezgustător”

În primul rând, ca cetățeancă georgiană, îmi onorez strămoșii care și-au dat viețile lor pentru a opri agresiunea nazistă. Eu personal nu am nevoie de simboluri pentru a-mi exprima admirația față de acești oameni. Însă panglica „Sf. Gheorghe”, pentru mine, este un simbol de manipulare, înșelător și dezgustător, care nu reprezintă amintirea celor care și-au dat viețile pentru a înfrânge Germania nazistă, ci un simbol al ocupației și al cruzimii. Eu o asociez cu statul propagandistic rus, care luptă împotriva vecinilor săi – Georgia și Ucraina – și care își omoară frații și surorile.

Fiecare copil în Georgia știe că acest simbol este o manipulare pentru a promova scopurile actuale ale Rusiei. Dar strategia lui Putin de a folosi victoria în cel de-al Doilea Război Mondial, pentru a-și susține propria agresiune, se va întoarce pe termen lung împotriva sa, pentru că se știe că cruzimea va fi înfrântă de bunătate și dreptate, pentru că e mai longevivă.  

Naglis Navakas, corespondent al ziarului „Verslo žinios” din Vilnius, Lituania: „Este asociată cu agresiunea rusească în Ucraina”

Atitudinea în Lituania față de panglica „Sfântul Gheorghe” este negativă în cea mai mare parte.

Acest simbol este asociat cu agresiunea rusească în Ucraina. Nu a fost un subiect pentru discuția publică înainte de 2014.

Au fost câteva încercări de a include acest simbol în lista simbolurilor naziste și sovietice interzise sau pentru a sancționa purtarea acestei panglici. Dar aceste acțiuni nu au trecut în parlament.

 

 

Liubov Veliciko, jurnalistă de investigații a Agenției Texty.org.ua: „A fost purtată de teroriști și de «omuleții verzi»”

Acum, panglica „Sf. Gheorghe” este asociată la ucraineni cu separatiștii și cu ocuparea ilegală a Crimeii.

Acest simbol a fost purtat de teroriști și de „omuleții verzi”, numiți cu mândrie „apărătorii de junta de la Kiev”.

Acum, această panglică în Ucraina este purtată numai în teritoriile ocupate de Rusia – Donbass și Crimeea.

Panglica „Sf. Gheorghe” ne provoacă un sentiment de furie, insultă și durere.

 

Vasil Malașenkau, jurnalist, Minsk, Belarus: „Eu cred că acesta este simbolul Rusiei”

În Belarus, atitudinea față de panglica „Sf. Gheorghe” este foarte diferită. Unii detestă „lenta”, iar alții cred că acesta este simbolul Victoriei.

Unii sunt împotriva denumirii „Gheorghievskaya” și pledează pentru ca să fie numită „Gvardeiskaya”.

Eu cred că acesta este simbolul Rusiei, simbolul unui soldat simplu care a învins naziștii. El a luptat pentru Stalin și pentru familia sa.

Cu toate acestea, în Belarus există o promovare agresivă a acestui simbol. Dimpotrivă, în anul curent, va fi o nouă simbolică – în loc de lentă, va fi o floare de măr pe culorile drapelului Republicii Belarus.

Codul Administrativ al Ucrainei, articolul 173, prevede amenzi şi arest administrativ pentru purtarea panglicii „Sf. Gheorghe”. Prima încălcare a acestei legi se pedepseşte cu amendă în valoare de 2.550 de hrivne (1.800 de lei), pentru încălcare repetată – până la 5.100 de hrivne (3600 de lei) sau 15 zile de arest.

Victoria Popa,

Ilie Gulca

The following two tabs change content below.
Avatar

Jurnal de Chișinău