Pâinea s-a scumpit demult


Fără a anunţa oficial, S.A. „Franzeluța” schimbă denumirile produselor și mărește prețul

Pâinea socială este tot mai rar întâlnită în magazinele alimentare. Numărul franzelelor care costă 1,50 de bani furnizate la o unitate de comerţ uneori nu este mai mare de zece bucăți. Unele sortimente de pâine produse de S.A. „Franzeluța” au dispărut din magazine, altora le-a fost schimbată denumirea, iar prețul a fost majorat.

Vadim VASILIU 

Pâinea socială aproape că a dispărut de pe rafturile magazinelor. În unele magazine din Chișinău, pâinea socială, la prețul de 1,50 lei, este furnizată dimineaţa în cantități infime (cel mult nouă franzele). „Pâinea care se numește „Codru” și se vinde la prețul de 1,50 lei se duce de pe rafturi în primul rând. O cumpără pensionarii. Desigur că nouă franzele este o cantitate mult sub cerere”, ne-a declarat o vânzătoare a unui magazin alimentar situat pe strada Pușkin. Mai mult, magazinele mai mari și supermarketurile refuză să comercializeze pâinea care costă mai puțin de 3 lei. „Noi nu lucrăm cu pâinea mai ieftină de 3 lei”, a fost răspunsul unui administrator al rețelei de marketuri Nr. 1.

Bumacov: „Pâinea se va scumpi”

Unde a dispărut pâinea socială? Aceasta a fost întrebarea pe care am adresat-o unor lucrători de la întreprinderea de panificație „Franzeluța”. „Să produci pâine socială nu este avantajos”, a fost răspunsul unui tehnolog de la „Franzeluța”. Acest răspuns urmează logica unui alt răspuns oferit redacției noastre de către ministrul agriculturii și industriei alimentare, Vasile Bumacov. Întrebat în aprilie 2012 ce va fi cu pâinea, acesta a răspuns iritat: „De ce nimeni nu întreabă ce se va întâmpla cu Mercedes-urile, ce se va întâmpla cu telefoanele mobile, cu rachiul? Toată lumea îşi face griji ce se va întâmpla cu pâinea! Pâinea nu se obţine din aer. Nu sunt premise ca să se scumpească pâinea”.

Totuși, recent, Vasile Bumacov a declarat că pâinea se va scumpi. „Chiar dacă grâul se scumpeşte, de exemplu, cu 60 de bani, pâinea se va scumpi numai cu a treia parte din aceasta – cu 20 de bani. Nu trebuie să ne așteptăm la o explozie a prețurilor. Dacă prețul este foarte mare, scade puterea de cumpărare. Comercianții se vor strădui să economisească pe combustibili, salarii etc., dar numai să nu mărească prețurile pentru că vor avea de pierdut”, a declarat Bumacov pentru postul N4.

Se schimbă denumirile și prețul

Între timp, „Franzeluța” a găsit o modalitate de a face „mai rentabilă” producerea de pâine. Fără a informa în prealabil populația, producătorul monopolist de panificație a schimbat unele denumiri de sortimente de pâine, a redus gramajul și a ridicat prețul. Astfel, îmi spune o vânzătoare, pâinea „Datina”, care în luna martie curent costa 3,70 lei și cântărea 600 grame, acum se numește „Ciobănaș”, costă 4,20 lei și cântărește 500 grame. La fel s-a întâmplat și cu colacul care se numea „Ocazie” și costa 4,25 bani. „Franzeluța” a schimbat denumirea colacului în „Tradiție”, ridicând prețul la 4,50 lei.

60 de bani pentru peliculă

Tot mai rar pe rafturile supermarketurilor găsim pâinea cu care se obişnuiseră consumatorii. A dispărut şi pâinea „Sătească”, rotundă și crestată de două ori, care costa 2,90. Vânzătorii din magazinele alimentare spun că nu au primit de mult timp franzela „Orășenească”, pentru care plăteam 2,40 lei. Acum această franzelă se vinde doar ambalată și costă 3 lei. Dacă e feliată, prețul acesteia crește cu 10 bani. Din cauza peliculei, spun unii cumpărători, la scurt timp după producere, ea devine ca de gumă. Totuși, franzela „Orășenească” este un produs de panificație foarte căutat. Unii consumatori zic că o găsesc şi neambalată, numai că (de vreo câteva luni) la preţul de 3,20.

Mulţi cumpărători se plâng de faptul că de pe rafturile magazinelor a dispărut pâinea „Chișinău”, așa-numita „pâine sură”. Alții însă sunt mulțumiți de faptul că tot mai des în magazine se comercializează pâinea „Moldovenească”, rotundă, cu coroniță, coaptă din făină de calitate superioară. Totuşi şi ea a devenit mai uşoară.

La Cahul, Bălți și Drochia, pâinea s-a scumpit oficial

Contactat de JURNAL, Victor Cojocaru, directorul general al S.A. „Franzeluța”, ne-a declarat că prețul pâinii depinde și de factori secundari, cum ar fi materiile auxiliare: zahărul, uleiul, produsele lactate. Potrivit lui Cojocaru, S.A. „Franzeluța” a rămas singura companie de panificație care nu a majorat prețurile. Fabricile de panificație de la Cahul, Bălți și Drochia au majorat deja prețurile. De menționat că doar 30% din pâinea coaptă de „Franzeluța” este distribuită în afara municipiului Chişinău.

„Noi nu putem face pronosticuri cu privire la scumpirea pâinii. Astăzi suntem influențați de secetă, ca și ceilalți producători. La producerea pâinii este utilizat și uleiul, zahărul, produsele lactate. Când vom ști care sunt costurile definitive la zahăr, ulei de floarea-soarelui, vom putea revizui prețul la pâine”, a declarat Victor Cojocaru, directorul general al „Franzeluța” S.A.

Cojocaru ne-a mai spus că va anunța mass-media despre scumpirea pâinii într-o conferință de presă. Potrivit acestuia, întreprinderea funcționează fără a aduce profit. „Atunci când grâul a costat 2,70 lei, apoi 3,20 și acum e 3,50, e evident că și făina se scumpește. Se va scumpi și pâinea”.

„Franzeluța” a rămas singura companie de panificație care nu a majorat prețurile. Fabricile de panificație de la Cahul, Bălți și Drochia au majorat deja prețurile. Când vom ști care sunt costurile definitive la zahăr, ulei de floarea-soarelui, vom putea revizui prețul la pâine”,

Victor Cojocaru, directorul general al „Franzeluța” S.A.

The following two tabs change content below.