„Orice aeroport ar putea avea valoare strategică”

cu ministrul Apărării, Vitalie Marinuţă

Mai mulţi experţi sunt de părere că, prin concesionarea Aeroportului Internaţional Chişinău, RM pierde un important punct strategic şi că actuala guvernare ar trebui să facă tot ce este posibil ca statul să rămână proprietar al acestuia. JURNALUL a solicitat un interviu ministrului Apărării, Vitalie Marinuţă, despre această problemă.

– Stimate Domnule ministru, procesul de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău a provocat un val de nemulţumiri şi critici în societate. Mulţi susţin că Aeroportul Chişinău reprezintă un punct strategic esenţial pentru RM şi că concesionarea acestuia ar putea afecta securitatea naţională. Care este opinia Dvs. în legătură cu acest fapt?

RM are Aeroportul de la Mărculeşti, care are o valoare strategică militară. Aeroportul Internaţional Chişinău este unul civil. Militarii au avut acolo o escadrilă de elicoptere, însă, în perioada guvernării comuniste, prin decizia conducerii de atunci, acestea au fost mutate în altă parte. De aceea, pe moment, Armata Naţională nu are nicio legătură cu Aeroportul Internaţional Chişinău. Dar orice aeroport, inclusiv unul civil, poate fi folosit cu dublă destinaţie. Din acest punct de vedere, în caz de necesitate, ar putea să aibă valoare strategică.

– Cât e de corect să fie concesionat Aeroportul Chişinău unui SRL cvasicunoscut din FR, gestionat de un fost agent KGB, care face parte dintr-un consorţiu patronii căruia au fost implicaţi activ în campania electorală a preşedintelui Putin?

Personal consider că trebuie să fim atenţi la ceea ce facem ca niciuna dintre acţiunile noastre să nu ne împiedice să mergem pe calea integrării europene. Trebuie să analizăm bine plusurile şi minusurile concesionării Aeroportului. Să nu ne gândim doar la aspectul economic, la posibilitatea de a se investi şi la beneficiile concesionării, dar şi la importanţa strategică despre care am vorbit ceva mai devreme.

Atât eu personal, cât şi formaţiunea din care fac parte, pe moment, considerăm că trebuie să facem tot ce e posibil ca nu numai Aeroportul Chişinău, dar şi alte obiective ale RM care trebuie să lucreze mai bine să beneficieze de investiţii, fie pe calea privatizării, fie pe calea concesionării, dar să fim atenţi cum are loc acest proces, să fie unul transparent şi să se producă astfel încât să aibă de beneficiat cetăţeanul RM şi să nu sufere securitatea statului nostru.

– În acest caz, va fi ori nu afectată securitatea RM în cazul în care Aeroportul va ajunge în gestiunea companiei din Habarovsk?

Nu am participat la procesul de concesionare a Aeroportului. Dar sunt ferm convins că guvernarea va găsi cea mai bună soluţie ca să nu aibă de suferit nici cetăţeanul, nici securitatea RM.

– Cum apreciaţi lipsa de transparenţă în care a avut loc acest proces?

Zilele acestea, contractul a fost făcut public. Însuşi procesul până la publicarea contractului a stârnit neînţelegeri în societate. Instanţa va decide dacă a fost făcut totul conform legii sau au fost şi carenţe. Considerăm că, până la urmă, Coaliţia Proeuropeană va găsi pârghiile necesare pentru soluţionarea problemei astfel încât să aibă de câştigat cetăţeanul, să aibă de câştigat securitatea RM. Noi, în calitate de parte componentă a coaliţiei de guvernare, vom depune toate eforturile ca acest lucru să fie făcut în cel mai scurt timp.

– În calitate de ministru al Apărării, consideraţi că e bine ori nu că unicul Aeroport al RM este concesionat?

Nu este unicul aeroport, mai există cel de la Mărculeşti, pot fi dezvoltate cele de la Bălţi şi Cahul. Consider că trebuia de întreprins acţiuni pentru a aduce investiţii în acest aeroport. Nu sunt economist ca să spun dacă a fost corect sau nu. Guvernul RM decide şi conducerea de vârf, iar militarii se subordonează.

Interviu realizat de Svetlana COROBCEANU