Orezul, alimentul ideal în timpul iernii

Orezul nu este doar un aliment de bază în întreaga lume, dar este şi un simbol cultural pentru fertilitate, sănătate şi prosperitate.

În medicina tradiţională indiană, orezul are gust predominant dulce. Este moale, neted şi hrănitor, fiind un aliment uşor digerabil. Are efect răcoritor natural. Orezul este, în general, bun pentru echilibrarea proceselor corporale ce includ nutriţia, hidratarea şi metabolismul. Aromat, cu bobul lung, orezul Basmati este excelent pentru a echilibra un organism slab şi deshidratat. Consumat fiert în multă apă cu o linguriţă de unt clarificat ghee şi puţină sare, este revitalizant şi tonic nutritiv pentru toate ţesuturile corpului.

Deserturile făcute cu orez şi lapte, sau gătite cu un vârf de cuţit de cardamom şi apă de trandafiri, sunt deosebit de răcoritoare şi au un efect de echilibrare pentru persoanele predispuse la infecţii şi inflamaţii. Persoanele care doresc să slăbească ar trebui să mănânce mai puţin orez, eventual prăjit într-o tigaie uscată înainte de a fi gătit în apă. Aceste persoane ar trebui să gătească acest aliment cu piper, ghimbir şi chimen şi să-l consume la prânz, mai degrabă decât seara.

Medicina tradiţională indiană recomandă evitarea orezului instant, opărit, deoarece este mai puţin nutritiv şi conferă mai puţină energie vitală. Opărirea, care adeseori face parte din pregătirea orezului Basmati pentru comercializare, reduce conţinutul său de vitamina B, comparativ cu orezul brun (integral). Totuşi acelaşi proces transformă această cereală într-un aliment mai uşor de digerat, care, aproape sigur, nu va produce gaze.

Cele mai cunoscute tipuri de orez

În magazine puteţi găsi orez alb, orez Basmati, orez brun, orez american cu bobul lung, orez sălbatic, orez Thai sau japonez. Iată care sunt caracteristicile celor mai cunoscute tipuri de orez. Orezul alb este considerat cel mai uşor de digerat. Are gust predominant dulce-astringent, este echilibrant, cu efect uşor răcoritor. Are acţiuni tonice, nutritive, calmante şi digestive. Orezul Basmati este considerat, în medicina ayurveda, cel mai bun pentru terapiile vindecătoare.

Este un aliment pur, echilibrează toate funcţiile metabolice, este hrănitor pentru ţesuturile corpului şi este uşor de digerat. Este util în calmarea intestinelor inflamate sau iritate. Orezul brun are un conţinut mare de fibre şi de vitamine din grupul B. Elimină constipaţia, mai ales în situaţia în care aveţi o alimentaţie săracă în fibre. Orezul sălbatic este similar orezului cafeniu în calităţi şi efecte. Totuşi el este mult mai bogat în proteine şi are o acţiune încălzitoare, ceea ce îl face util în anotimpul rece.