Orange – exemplu reuşit de investiţii în Moldova

Compania Orange Moldova a fost Partenerul General al săptămânii investiţionale „Moldova Business Week 2010” cu genericul „Criza mondială – provocări şi noi oportunităţi pentru economia Moldovei”, care s-a desfăşurat la Chişinău în perioada 22-25 iunie curent.

Obiectivul-ţintă al acestui eveniment, este de a intensifica fluxurile investiţionale în Republica Moldova, prin atragerea atenţiei investitorilor străini asupra Moldovei, ca o destinaţie favorabilă investiţiilor, de facilitare a dialogului între investitori şi companiile locale, identificare şi promovare a proiectelor investiţionale de perspectivă, precum şi focusare a atenţiei investitorilor asupra unor sectoare concrete ale economiei naţionale.

Prezentă la forum, directorul general al companiei Orange Moldova, Ludmila Climoc, a menţionat importanţa participării companiei pe care o reprezintă la organizarea unui asemenea forum de amploare, deoarece „Orange reprezintă una din cele mai mari investiţii străine în Moldova – Grupul France Telecom”. Climoc a specificat faptul că compania Orange activează pe piaţa din Moldova deja de 12 ani. „Avem o experienţă vastă şi o istorie de succes pe care vrem să o împărtăşim cu potenţialii investitori care vor veni în Republica Moldova”, a declarat directorul general Orange Moldova.

Potrivit domniei sale, există trei aspecte principale care reprezintă condiţiile benefice de investiţii în Moldova:
1.Aspectul uman – oamenii sunt calificaţi, au un profesionalism înalt, sunt dinamici, au o cultură multidimensională, sunt vorbitori de mai multe limbi străine. Totodată, moldovenii sunt foarte flexibili. Acesta este un argument şi un pilon pe care se bazează orice investitor şi orice business.

2.Dialogul eficient între business şi autorităţile publice. În ultima perioadă, s-au făcut schimbări în facilitarea climatului de business. Se lucrează în comun şi la implementarea unui cadru de reglementare echitabil, ceea ce este foarte important în desfăşurarea eficientă a activităţii unei companii.

3.Poziţionarea geografică a Moldovei. Suntem o ţară mică, dar poziţionată strategic. Pe de o parte, suntem la frontiera cu Uniunea Europenă, iar pe de alta – suntem membri ai CSI. Această combinare ne face să aducem mai multe oportunităţi businessului, în special pentru companiile din UE pentru a putea extinde afacerea lor în ţările CSI şi viceversa. Avem mai multe exemple de acest gen deja implementate în Moldova. Orange este un exemplu reuşit de investiţii în Republica Moldova.

Ludmila Climoc a mai menţionat că, „pe lângă activitatea noastră de bază pe care o facem pentru clienţii din Moldova, mai prestăm servicii de outsourcing, Back-Office comercial, servicii financiare de câteva tipuri, dezvoltăm serviciile IT pentru Grupul France Telecom. De exemplu: Mobi Star în Belgia, Orange în Elveţia. În aşa mod, contribuim la crearea de noi locuri de muncă şi la dezvoltarea lucrului Grupului. Totodată, în Moldova există cazul companiei Endava, care prin intermediul ţarii noastre a reuşit să iasă pe piaţa din România.

Climoc i-a îndemnat pe cei prezenţi şi pe oamenii de afaceri, prin intermediul sloganului „Împreună putem face mai multe pentru Moldova”, să investească în Moldova. În cadrul Forumului, Orange a prezentat noile servicii şi tehnologii la standul companiei.

La rândul său, viceministrul Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor (TIC), Dona Şcola, a spus că „sectorul TIC are o pondere mare în economia ţării şi o perspectivă de dezvoltare mare. Suntem interesaţi de crearea condiţiilor favorabile, pentru motivarea şi crearea noilor afaceri în domeniul TIC. Republica Moldova ar putea să-şi facă loc pe piaţa naţională şi internaţională prin serviciile de „outsourcing” pentru companiile străine”.

Preşedintele Asociaţiei Naţionale a companiilor private în domeniul TIC, Veaceslav Cunev, a subliniat faptul că există anumite indicii care reprezintă maturizarea pieţei TIC. „Avem stabilit un dialog eficient cu statul, care va conduce la elaborarea proiectelor noi pentru dezvoltarea sectorului TIC”.

„Moldova Business Week 2010” cuplează cea de-a 6-a ediţie a Forului Investiţional Internaţional, Vienna Economic Forum – Chişinău meeting cu Expoziţia Proiectelor Investiţionale, eveniment sistematizat de către Organizaţia de Promovare a Exportului sub patronajul prim-ministrului Republicii Moldova. Săptămâna investiţională “Moldova Business Week 2010” va cuprinde Forumuri bilaterale (B2B), cu participarea agenţilor economici din România, Italia, Federaţia Rusă, Turcia, Republica Cehă, Polonia, precum şi din alte ţări care investesc sau au intenţia de a plasa investiţii în Republica Moldova.