Ora lui Ion Vatamanu

Am avut șansa de a-l revedea, la final de stagiune, pe Ion Vatamanu. Un Ion Vatamanu reapărut în realitatea zilelor noastre ca poet și ca om al cetății, aceste două ipostaze alcătuind o impresionantă imagine, imaginea Omului-Pasăre. Este vorba de spectacolul „Pasăre-Eu” creat de Leontina Vatamanu și prezentat la Teatrul Național „M. Eminescu”, rolul central fiind jucat magistral de irepetabilul Gheorghe Pietraru.

În „Pasăre-Eu” simțim prezența fizică a lui Ion Vatamanu

 Actorul Gheorghe Pietraru a produs un val de emoții, a deschis calea amintirilor care au venit spre noi copleșindu-ne, ne-am pomenit conectați la filosofia versului și la mesajul civic ce a contribuit în anii optzeci la mișcarea de eliberare națională.

Originalitatea deosebită a acestei montări constă, în primul rând, în îndrăzneala de a-l reîncarna pe ilustrul poet, încât îi simțim prezența fizică. Ne-a uimit și capacitatea de a îmbina cuvântul cu imaginile, de a provoca un efect de hologramă ce concurează cu materia. Spațiul scenic se extinde cu mult peste parter și balcoane. Spectatorul, în diferite scene, se simte prins în vâltoarea glorioaselor proteste din anii de Renaștere Națională, respirând același aer al libertății cu cel de la tribuna Marii Adunări Naționale, respirând împreună cu poetul și deputatul Ion Vatamanu. În atenția publicului revine un destin scriitoricesc marcat de dominația unui hotar nedrept – gardul de sârmă ghimpată dintre Basarabia și România. Totodată, suntem martorii resuscitării valențelor artistice ale unei opere literare absolut remarcabile.

Ascultând versurile lui Ion Vatamanu, ne amintim de celebra sa întrebare: „Ce fac scriitorii?”. Poetul pare convins că în ziua de azi această întrebare ar trebui să sune așa: „Ce fac cititorii?”. Cum continuă cititorii, în prezent, opera de trezire națională pe care au început-o scriitorii cu treizeci de ani în urmă?  Spectacolul „Pasăre-Eu” are acest merit sublim de a suprapune planurile temporale, oferindu-ne o deschidere largă spre o vedere genearală asupra evenimentelor din această perioadă. „Și văzându-le pe toate, să mai vedem ce se mai poate”, cum ar zice Vatamanu.

Poetul și actorul sunt două aripi ale aceleiași păsări

 Viziunea regizorală a talentatei Leontina Vatamanu, fiica poetului, reușește să adune într-o armonie emoționantă fragmente din filmele documentare cu Ion Vatamanu, acestea se împletesc cu jocul actoricesc la limita trasnsfigurării. Poetul apărut în secvențele documentare și actorul de pe scenă sunt două aripi ale aceleiași păsări. Și toată această magie acaparantă se desfășoară într-un decor fascinant, realizat de Iurie Matei. Acțiunea scenică se derulează pe fundalul sonor al unui țambal aflat pe scenă, coardele căruia vibrează intens, atinse de ciocănelele instrumentistului Valeriu Cașcaval.

Conceput ca un spectacol de poezie dedicat vieţii şi creaţiei lui Ion Vatamanu la 80 de ani de la naştere, spectacolul s-a încununat de aplauzele îndelungate ale spectatorilor. De fapt, în ultima vreme se simte acut necesitatea punerii în scenă a  operelor poetice ale autorilor de la noi, iar acest spectacol cu siguranță are calitatea de a fi un model.

 Avem nevoie de mai multe spectacole de poezie

Spectacolul este un proiect de teatru independent, produs de OWH Studio. E o mare reușită a echipei de creație și sperăm că se vor mai monta la Chișinău astfel de spectacole de poezie. Căci nu e deloc greu să observăm că poeți de certă valoare trec tot mai în umbră, prim-planul fiind ocupat de cei preocupați de manevre cu sclipici, ei făcând mai mult PR decât literatură.

În fine, accentuăm că e foarte inspirată ideea de a fixa pe scenă un panou electronic ce indică cu cifre fosforescente fiecare secundă și fiecare minut al spectacolului. Adunate împreună, aceste minute alcătuiesc o oră – o oră de grație petrecută alături de marele poet Ion Vatamanu. Felicitări autorilor acestui spectacol și sperăm să mai revedem și la toamnă „Pasăre-Eu”.

Nicolae Popa

text foto: Secvențe din spectacolul „Pasăre-Eu” pe versuri de Ion Vatamanu, în regia Leontinei Vatamanu.

 

 

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău