Optimizarea întârzie

EDUCAŢIE // Banca Mondială va oferi 35 de autobuze, iar Ministerul Educaţiei va achiziţiona altele 35

Deşi recunosc faptul că proiectul de optimizare a învăţământului este necesar, unii profesori nu sunt de acord cu acesta. Nici consiliile locale, în gestiunea cărora se află şcolile nu se grăbesc să-l susţină. Proiectul a fost implementat în două raioane, nouă urmează să fie incluse din 2012. În timp ce unele raioane aşteaptă proiectul Ministerului Educaţiei, altele şi-au făcut propriile proiecte şi au început să le implementeze în unele localităţi. În alte sate, părinţii au cerut consiliului raional să le pună la dispoziţie un autobuz, care să transporte copiii la şcoală unde vor putea  face carte.

Marina LIŢA

Alexandra din satul Alava, raionul Ştefan-Vodă, are doi copii de vârstă şcolară, unul este într-a patra, iar fata mai mare e în clasa a opta. De la 1 septembrie, cei doi vor pleca să înveţe la Ştefan-Vodă. „Îmi va fi mai greu. E bună şcoala şi la noi în sat, dar unii profesori lipsesc, iar cei care vin să le predea un obiect, o fac în limba rusă, pentru că o cunosc bine pe aceasta”, ne-a declarat Alexandra.

Părinţii au cerut transportarea copiilor la altă şcoală

Potrivit Raisei Burduja, şefa Direcţiei Generale Învăţământ Tineret şi Sport Ştefan-Vodă, reorganizarea şcolilor din acest raion va începe de la 1 septembrie 2012. „Trei şcoli vor fi reorganizate, pentru început gimnaziul din satul Alava. Acolo va fi şcoală primară şi grădiniţă, iar copiii vor fi transportaţi la un gimnaziu rus sau român din Ştefan-Vodă”, a declarat pentru JURNAL Burduja.

Oficialul a confirmat că unii părinţii din Alava au solicitat ca, de la 1 septembrie curent, copiii lor să înveţe în Ştefan-Vodă. „Astfel, 17, din cei 24 de copii, din clasele 5 – 9, care învaţă în limba română, vor fi transportaţi la o şcoală din oraş. Consiliul raional caută posibilităţi de a arenda un autobuz. Ceilalţi şapte elevi din clasele cu predare în limba română, precum şi 11 din cele cu predare în rusă, îşi vor continua studiile în şcoala din localitate, cel puţin în anul de învăţământ 2011 – 2012”, a spus Burduja.

Nu au autobuz

Oficialul a menţionat că nu s-a început reorganizarea şcolii, pentru că autorităţile locale nu au votat proiectul de reorganizare şi nu au un autocar, care să-i transporte pe copii la şcoală.

De asemenea, trei şcoli medii din raionul Criuleni vor fi reorganizate în cadrul proiectului de optimizare a învăţământului. „În satul Maşcăuţi funcţionează un gimnaziu şi un liceu. Gimnaziul va fi transformat în şcoală primară, unde vor învăţa clasele 1 – 4, iar în liceu, clasele 5 – 12”, ne-a comunicat Vladimir Soltanici, şeful Direcţiei Generale Învăţământ Tineret şi Sport Criuleni.

Profesorii spun că nu sunt de acord cu optimizarea sistemului de învăţământ. „Gimnaziul are o clădire mare şi sistem de canalizare, au fost efectuate reparaţii, schimbate unele geamuri şi uşi”, ne-a comunicat Larisa Florescu, directoarea gimnaziului din satul Maşcăuţi, raionul Criuleni.

Profesori fără ore

Aceasta a mai menţionat că două profesoare vor rămâne fără serviciu. „Cele zece clase vor fi comasate şi vor rămâne opt. O învăţătoare va oferi meditaţii după ore. Acum ne gândim cum să o încadrăm pe a doua”, a declarat Florescu, specificând că ambele profesoare sunt deja la pensie.

Raionul Şoldăneşti nu a fost inclus în cele nouă raioane unde va fi implementat proiectul de optimizare a învăţământului. Cu toate acestea, autorităţile au decis să facă optimizarea de sine stătător. „Am analizat situaţia în şcoală şi am luat decizia de a optimiza cheltuielile prin reorganizarea instituţiilor de învăţământ”, a declarat pentru JURNAL, Gheorghe Dandara, şeful Direcţiei Generale Învăţământ Tineret şi Sport Şoldăneşti. „Este un proiect care a fost prezentat Consiliului raional şi a fost acceptat. Însă, din lipsa transportului, nu a fost aplicat. Am avea nevoie de patru unităţi de transport”, a comunicat Dandara.

70 de autobuze

Angajaţii Ministerului Educaţiei (ME) ne-au spus că sunt în aşteptarea răspunsului din partea Băncii Mondiale (BM). „BM a cerut nişte explicaţii privind închiderea automată a uşilor din spate la autobuze. Este o chestie minoră pentru noi, dar ţine de securitatea copiilor care se vor deplasa cu acele mijloace de transport”, ne-a comunicat Iurie Vârlan, consultant comunicare în cadrul ME. În cazul în care va fi pozitiv răspunsul, vor veni în Republica Moldova 35 de autobuze – zece mari, cu 30 de locuri, şi 25 medii, cu 20 de locuri.

„Alte 35 de unităţi de transport vor fi achiziţionate de ME din banii publici. A avut loc o licitaţie, dar a fost contestată. Urmează să vină un răspuns”, a spus Vârlan.

Acesta însă susţine că nu este sigur că autobuzele vor fi până la 1 septembrie în Republica Moldova. „Producătorul trebuie să aibă două luni ca să livreze mijloacele de transport”, a explicat oficialul.

O soluţie temporară pentru ei ar fi închirierea autobuzelor. „Unii reprezentanţi au făcut calcule şi au ajuns la concluzia că e mai ieftin aşa. Autorităţile din raionul Râşcani au primit din partea Băncii Mondiale cinci autobuze, iar patru le-au închiriat. Arendarea costă mai ieftin decât achiziţionarea. Mai ales că acestea pot să meargă 6 – 7 ani, iar apoi nu vor avea ce face cu ele”, a spus acesta.

ME a recunoscut că, în urma optimizării învăţământului, unii profesori s-ar putea să rămână fără serviciu. „Noi facem tot posibilul să-i angajăm pe toţi, dar astea sunt condiţiile. În unele localităţi, vom fi nevoiţi să ne despărţim de cadrele didactice aflate la pensie, care mai lucrează încă în şcoală”, a spus Vârlan.

Nouă raioane

În acelaşi timp, acesta a mai menţionat că proiectul întârzie din cauza că legislaţia RM nu permite ME, Guvernului sau consiliilor raionale să reorganizeze şcolile. „Acest lucru o pot face doar consiliile din acele localităţi, şcolile fiind în gestiunea primăriilor. Pe moment, avem doar o decizie din partea consiliilor locale”, a comunicat Iurie Vârlan.

Oficialul spune că cea de-a doua etapă de aplicare a proiectului de optimizare a învăţământului va fi implementată în 2012, în nouă raioane. „Acestea sunt Nisporeni, Ştefan-Vodă, Criuleni, Călăraşi, Glodeni, Sângerei, Taraclia şi municipiile Chişinău şi Bălţi. De menţionat că va fi o formulă de optimizare nouă, care va conţine, printre altele, o serie de traininguri, se va lucra cu fiecare director de şcoală în parte, se va simula aplicarea sistemului de optimizare în instituţia respectivă”, a spus acesta.

The following two tabs change content below.
Marina Liţa

Marina Liţa

Marina Liţa

Ultimele articole de Marina Liţa (vezi toate)