Dosar // Obsesia nebunului

Cronica pe minute a zborului Germanwings 4U9525. O înregistrare din cabina piloţilor

3

Andreas Lubitz

O sursă la care Paris Match a avut acces şi anume datele recuperate de la una dintre cutiile negre, care înregistrează sunetele şi conversaţiile din cabina de pilotaj. Conţinutul ei a fost redat de un anchetator care a ascultat înregistrarea.

La ora 10.10, comandantul de bord îi spune copilotului Andreas Lubitz: “Nu am avut timp să merg la toaletă înainte să decolăm”. “Du-te când vrei”, îi răspunde Lubitz.

La ora 10.27, avionul atinge altitudinea de croazieră, de 11.500 de metri. Comandantul îi cere lui Lubitz să verifice dacă avionul poate trece în modul de coborâre. Copilotul îi spune comandatului a doua oară: “Poţi să pleci. Poţi să pleci acum”.

La ora 10.28 se aud zgomote provenind de la un scaun. Comandantul îşi desface centura de siguranţă, se aude uşa deschizându-se, după care acesta îi spune lui Lubitz: “Deţii controlul acum”. Lubitz îi răspunde pe un ton care se vrea degajat: “Sper”.

La ora 10.30, Lubitz rămâne singur în carlingă. El încuie uşa blindată graţie unui buton, iar aceasta nu poate fi deschisă din exterior. Apoi se aude cum reprogramează pilotul automat pentru a accelera viteza de coborâre şi a trece de la 11.000 de metri la 30 de metri în câteva minute.

La ora 10.33 începe coborârea, iar avionul pierde 900 de metri altitudine pe minut. Controlul de trafic aerian remarcă schimbarea şi încearcă de mai multe ori să contacteze avionul prin radio. Lubitz nu răspunde însă. Se aude cum comandantul încearcă să deschidă uşa carlingii şi bate în ea: “eu sunt!”. El se află în faţa unei camere de luat vederi care transmite în carlingă. Lubitz îl vede pe ecran, dar nu reacţionează. Comandantul ia un tub de oxigen sau un extinctor pentru a forţa uşa. Din carlingă nu se aude niciun răspuns. Comandantul strigă: “Pentru numele lui Dumnezeu, deschide uşa asta!”.

La ora 10.34 apare prima alarmă, sonoră şi vizuală: “SINK RATE, PULL UP” (“coborâre excesivă, redresaţi!”). Lubitz nu reacţionează însă. Prin uşa carlingii se aud primii pasageri care aleargă pe culoar.

La 10.35, comandantul cere ca cineva să meargă să caute o rangă ascunsă în spatele avionului. Se aud lovituri mai puternice în uşă, urmate de zgomote metalice. Comandantul forţează uşa cu ranga.

La ora 10.37 şi câteva secunde se declanşează a doua alertă sonoră şi vizuală: “TERRAIN, PULL UP” (Sol, redresaţi!). Lubitz nu reacţionează nici de această dată. Comandantul strigă: “Deschide nenorocita asta de uşă!”.

La 10.38, în pofida vacarmului, se aude clar răsuflarea lui Lubitz pentru că şi-a pus o mască de oxigen. El respiră normal. Avionul este la altitudinea de 4.000 de metri.

La ora 10.40, se aude un zgomot violent care vine din exterior. În acelaşi timp, în interior se aud urlete. Avionul se loveşte de un munte cu aripa dreaptă. Apoi nu se mai aude nimic în afară de alarmă şi strigătele pasagerilor.

La ora 10.41, avionul loveşte din plin masivul Estrop la altitudinea de 1.500 de metri şi cu o viteză de 800 de kilometri pe oră.

Copilotul zborului Germanwings 4U9525, Andreas Lubitz, i-a spus fostei sale prietene că plănuieşte ceva atât de atroce încât numele lui va fi cunoscut de toată lumea, iar femeia a povestit că tânărul se trezea uneori noaptea urlând „ne prăbuşim!”. Fosta iubită a lui Andreas Lubitz a declarat pentru o publicaţie germană că bărbatul i-ar fi spus anul trecut, pe un ton ameninţător: „Într-o zi, voi face ceva ce va schimba tot sistemul şi atunci toţi îmi vor şti numele şi şi-l vor aminti”, informează dailymail.co.uk.

Când a aflat de prăbuşirea de marţi a zborului Germanwings 4U9525, femeia şi-a amintit de profeţia ameninţătoare a lui Lubitz. „Nu am ştiut ce vrea să spună, dar acum am înţeles”, a declarat fosta iubită a copilotului pentru ziarul german „Bild”. Problemele personale şi comportamentul ciudat erau atât de grave, încât femeii i s-a făcut frică şi a decis să se despartă de Andreas Lubitz. „Când am aflat despre prăbuşirea avionului, în minte au început să mi se deruleze cuvintele pe care mi le spusese”, a spus femeia.

Potrivit dailymail.co.uk, autorităţile vor dori, cel mai probabil, să vorbească cu fosta iubită a copilotului pentru a obţine detalii despre starea de spirit a acestuia. Copilotul şi femeia au avut o relaţie timp de şapte ani şi au locuit împreună într-un apartament la periferia oraşului Dusseldorf. Unele relatări de presă vorbesc despre faptul că cei doi ar fi fost logodiţi şi ar fi existat planuri pentru a se căsători în 2016. Tânăra a me declarat pentru “Bild”: “Vorbeam mult despre lucru. Era agitat în privinţa circumstanţelor în care trebuia să lucreze, foarte puţini bani, anxietatea în privinţa contractului său şi multă presiune”.

 

1

Apartamentul în care au locuit cei doi tineri

 

Andreas Lubitz ar fi comandat două automobile Audi pentru sine şi iubita sa cu puţin timp înainte de tragedie, într-o încercare disperată de a o convinge să se întoarcă la el, dar femeia ar fi respins cererile acestuia şi doar o maşină a fost livrată. Informaţiile uimitoare referitoare la o posibilă plănuire îndelungată a prăbuşirii deliberate a avionului Airbus A320 dau greutate relatărilor referitoare la faptul că Lubitz a ascuns afecţiunile medicale de care suferea şi care l-ar fi făcut inapt de zbor, comentează dailymail.co.uk. Vineri, anchetatorii germani au anunţat că bărbatul ar fi trebuit să fie în concediu medical în ziua prăbuşirii avionului. Scutiri medicale au fost descoperite la domiciliul lui Lubitz, inclusiv una pentru ziua accidentului, iar spitalul universitar din Dusseldorf a confirmat că Lubitz a fost pacient al instituţiei medicale în ultimele două luni, dar nu a dat publicităţii date despre motivele internării.

Daily Mail relatează că Andreas Lubitz ar fi cunoscut foarte bine regiunea din Alpii francezi în care s-a prăbuşit avionul Germanwings, după ce ar fi efectuat un curs de planorism în zonă. Andreas Lubitz a lucrat ca însoţitor de zbor timp de aproape un an înainte de a deveni pilot şi a fost tachinat de colegii săi pe această temă. Unii membri ai echipajelor aeriene îi spuneau „Tomato Andi” (Andi suc de roşii, n.r), o referinţă la sucul preferat de mulţi pasageri.
Presa a mai scris că bărbatul pasionat de fitness urma un tratament pentru problemele de sănătate mintală şi s-ar fi temut că licenţa de zbor i-ar fi fost ridicată dacă operatorul aerian ar fi aflat despre căderile sale de ordin psihologic.
Potrivit unor informaţii publicate de presa germană, cel puţin doi medici i-ar fi acordat scutiri medicale pentru ziua în care a avut loc accidentul. Anchetatorii ar fi găsit la domiciliul lui Lubitz şi alte scutiri medicale, eliberate pentru zile în care bărbatul s-a aflat la manşa avioanelor Germanwings. Poliţia a anunţat că, cel puţin deocamdată, nu a fost găsit niciun mesaj referitor la sinucidere.

2

Copilotul avionului Germanwings prăbuşit marţi în sudul Franţei a refuzat să deschidă uşa pilotului şi a acţionat butonul de coborâre a aeronavei, ceea ce poate fi interpretat drept o intenţie de a distruge acest avion, a declarat joi procurorul din Marsilia, citat de „La Depeche” în ediţia online, potrivit mediafax.ro. Copilotul, 28 de ani, se numea Andreas Lubitz, „este de origine germană şi nu figura în dosare ca terorist”, a afirmat joi procurorul din Marsilia, Brice Robin, într-o conferinţă de presă. Robin a adăugat că moartea victimelor a fost „instantanee”.

După mediafax.ro şi Daily Mail

The following two tabs change content below.

Jurnal de Chișinău