O nouă ieşire revoltătoare a episcopului de Ungheni şi Nisporeni, Petru

Socialiştii şi episcopul local, Prea Sfinţitul Petru, s-au plictisit de Sf. Maria cea Mare, hramul acestei urbe, şi au decis să o înlocuiască cu un sfânt „antifascist”, cneazul Aleksandr Nevski. Fiind întrebaţi ce ştiu ei despre acest sfânt rus şi ce are în comun cu Ungheniul, consilierii roşii ne-au sugerat să o contactăm pe… Anjelica, Anjelica Luchina, şefa fracţiunii socialiste din Consiliul municipal Ungheni. Pe umerii Anjelicăi a căzut greul răspunsului, dar şi aceasta s-a eschivat, sugerându-mi să-i dau numărul meu de telefon ca să îmi scrie un sms…

Ilie Gulca

Episcopia de Ungheni și Nisporeni a înaintat recent un demers către Consiliul Municipal Ungheni în care a solicitat revenirea la hramul Sf. Aleksandr Nevski, instituit abuziv, între 1990 şi 2009, de către Porcescu Ioan, fostul paroh al Bisericii „Sf. Aleksandr Nevski”. „Oamenii sunt cei care solicită de la Preasfințitul ca hramul orașului să fie acelaşi cu cel al hramului bisericii din centrul oraşului, pe 12 septembrie, de Sf. Aleksandr Nevski. Sărbătorirea hramului pe 28 august nu are niciun temei. La urma urmei, trebuia stabilită pentru hram data de 21 septembrie, dacă e vorba de istorie, de Sf. Maria cea Mică”, şi-a dat cu părerea Vadim Corostinschi, secretar al acestei episcopii.

Evident că cei nouă consilieri socialişti din consiliu au susţinut, cu ambele mâini, această iniţiativă a episcopului, dar, din păcate, pentru ei – lucrare dumnezeiască, probabil!, încercarea a eşuat din cauza opunerii celorlalţi aleşi locali din PLDM, PL, PDM, PCRM. Iese că consilierii roşii nu au fost susţinuţi în efortul lor de a-şi schimba patronul spiritual barem de fraţii lor comunişti.

Mai dihai decât comuniştii

„Majoritatea consilierilor au votat ca hramul să rămână de Sf. Maria cea Mare, sărbătorită la 28 august. Avem o mulţime de biserici în oraş şi cred că nu este corect să stabilim drept hram al localităţii Sf. Aleksandr Nevski. Argumentul socialiştilor este că acest lucru ar fi fost cerut de credincioşi, însă o ştim cu toţii că este o acoperire populistă. Chiar şi în şedinţa de ieri, 25 iulie, sala a fost arhiplină, credincioşii prezenţi au avut altă părere, să rămânem cu hramul de Sf. Maria cea Mare”, ne-a declarat consiliera PLDM, Lidia Crăciun.

Potrivit lui Vasile Iucal, director al Muzeului de Istorie şi Etnografie din Ungheni, socialiştii solicită să se revină la hramul Aleksandr Nevski, care a existat ilegal între 1990 şi 2009, deoarece fostul paroh al bisericii, Porcescu Ioan, a extins abuziv hramul bisericii sale asupra întregului oraş, fără nicio decizie a consiliului local sau o cerere din partea comunităţii locale. „Autorităţile locale de atunci au dat dovadă de laşitate, nu s-au implicat şi acest abuz s-a înrădăcinat în capetele oamenilor”, ne-a spus istoricul.

„În 2009, a apărut o iniţiativă din partea unor locuitori ai oraşului de a schimba hramul de Sf. Maria cea Mare, sărbătorită la 28 august. Acest demers a fost aprobat de consiliul local datorită faptului că, la 20 august, a fost înregistrată prima atestare documentară a oraşului. În plus, această sărbătoare religioasă se încadrează cronologic în seria celor naţionale din 27 şi 31 august”, ne-a relatat Vasile Iucal.

„Este cu totul ieşit din comun”

Societatea civilă din Ungheni, un grup de locuitori ai oraşului, a reuşit să îi convingă pe consilierii municipali că lucrurile nu sunt tocmai aşa cum spun socialiştii şi că argumentele lor din Codul Muncii nu sunt valabile. „Cu atât mai mult cu cât în oraşul Ungheni există opt biserici ortodoxe. Şi dacă va veni fiecare preot şi va insista ca hramul bisericii sale să fie hram al oraşului, se ajunge la conflicte. De aceea am calificat acest demers drept unul care incită la duşmănie între credincioşi”, ne-a mai declarat el.

„Sf. Maria cea Mare, ca semnificaţie creştină, nici nu poate fi comparată cu Aleksandr Nevski. Este cu totul ieşit din comun ca un preot, o faţă bisericească, să susţină un sfânt laic în defavoarea unui sfânt biblic”, a opinat el. Amintim că acest locaş a fost implicat în 2006 într-un scandal răsunător ca urmare a unui litigiu între actualul episcop Petru şi parohul Ioan Porcescu, care nu a vrut să îi cedeze ierarhului biserica. În consecinţă, acesta l-a scos cu forţa pe Porcescu din altar.

Popilor nu le pasă nici măcar de Biserica „Sf. Aleksandr Nevski”  

Episcopia de Ungheni şi Nisporeni a cerut şi a obţinut ilegal, acum doi ani, un loc în preajma Bisericii „Sf. Aleksandr Nevski”, operă a arhitectului Aleksandr Bernardazzi, pentru ridicarea unui centru episcopal. „Primarul le-a acordat un loc foarte bun la intrarea în oraş pe care ei nu l-au acceptat, însă ei au vrut în centru. Astfel, au hotărât să trântească acest colos chiar lângă biserica ‚Aleksandr Nevski’. Legea monumentelor interzice construcţii pe o suprafaţa de 150 în jurul clădirilor cu valoare istorică. Deşi s-a opus comunitatea oamenilor de ştiinţă, autorităţile locale, locaşul lui Bernardazzi a ajuns azi să fie înăbuşit de centrul episcopal”, ne-a relatat Iucal.

Am fost curioşi să aflăm ce spun reprezentanţii acestei episcopii despre iniţiativa lor, cum se explică faptul că Aleksandr Nevski le este mai aproape decât Maica Domnului. Nu au fost de găsit, sunt în vacanţă, după cum nu au fost de găsit nici consilierii socialişti. Unul dintre aceştia, Ion Adam, ne-a sugerat să îi telefonăm Anjelicăi Luchina, şefa fracţiunii socialiste din Consiliul Municipal Ungheni, însă şi aceasta a luat apă în gură.

Se ştie că Aleksandr Nevski este un personaj istoric, un mit, folosit de ideologii imperiali ruşi ca flamură împotriva Occidentului.

Biserica „Sf. Aleksandr Nevski” a fost ridicată în 1903–1906 în cinstea împlinirii a 25 de ani de la sfârşitul Războiului ruso-româno-turc din 1877–1878. Acest lăcaş a fost unul militar şi, în mod firesc, ruşii au ales un patron militar, Aleksandr Nevski. Biserica a devenit catedrală odată cu instituirea Episcopiei de Nisporeni şi Ungheni în urma unui scandal imens. Localitatea Ungheni există din secolul XV, aceasta îşi are hramul „Sf. Maria cea Mică” sărbătorită pe 21 septembrie. În perioada interbelică, hramul localităţii a fost Sf. Maria cea Mică, iar în perioada sovietică, biserică a fost închisă. Ungheniul a fost foarte ideologizat şi bolşevizat ca nici un alt oraş din R. Moldova, această urbe ocupând o poziţie strategică.