O campanie electorală inertă cu sloganuri lipsite de imaginaţie

PL

Imaginaţia celor care au elaborat sloganurile electorale lansate în actuala campanie electorală pentru alegerile locale lasă de dorit. Specialiştii din domeniul PR susţin că sloganurile candidaţilor la funcţia de primar al capitalei sunt ambigue şi nu definesc particularitatea unui partid. Unii duc o campanie agresivă şi inconştientă. Mai mulţi internauţi consideră că actula campanie este una dintre cele mai insipide.

„Un candidat stă aplecat de parcă mai are puțin și îți dă un cap în gură, alta (n.r. Zinaida Greceanîi), cu chip de gospodină, promite că va face ordine în oraș, îi lipsește doar mopul, hârlețul, mătura și bidineaua, al treilea, cu sacoul pe umăr, ne spune că se întoarce, probabil de pe spate pe burtă, al patrulea ne amenință cu pumnul… De fapt, cum sunt candidații la fel și billboard-urile, ca la stână”, scrie internautul D.S. pe un site de socializare.

Campanie electorală „invizibilă”

Potrivit politologului Iulian Chifu, „actuala campanie electorală pentru locale este aproape invizibilă, dacă nu ar fi câteva panouri ale candidaților mai avuți, cu o Zenaida Greceanîi dintr-o poză în care e de nerecunoscut de tânără, apare nefiresc cu vreo 15–20 de ani mai tânără, cu un Usatîi furios, dominându-și candidatul de primar de la Chișinău și un Chirtoca, ce folosește trucuri din preistoria publicității prin coincidența începutului numelui său cu cel al orașului pentru a cărui primărie candidează, ca și cum asta ar crea o predestinație specială, ca și absența unei litere între numele său și cel al actualului primar, Dorin Chirtoacă…”.

Un expert în comunicare, căruia îi păstrăm anonimatul, a calificat actuala campanie electorală drept una inertă şi plictisitoare. „Lipseşte cu desăvârşire forfoteala. Nu avem sloganuri bune. Unele dintre ele sunt interpretabile. PSRM a făcut aceeaşi greşeală. A pornit cu un slogan pe care l-a preluat imediat PL: ‚Va fi mai bine!’. Sloganul socialiştilor s-a transformat la liberali în ‚Va fi mai bine în Europa!’.

Formula ‚Cu suflet pentru Chişinău’ este una bună, dar în condiţiile actuale, când lupta este acerbă, s-ar putea ca a liberalilor să fie una defensivă şi oamenii să nu o înţeleagă”, a afirmat expertul.

Zinaida Greceanîi şi îndemnul ei din 7 aprilie 2009

Expertul califică sloganul socialiştilor drept controversat, urmat de spoturi publicitare agresive. „Zinaida Greceanîi ne vorbea acum şase ani că va face ordine cu ajutorul armelor. Formula lui Vasili Chirtoca (PCRM) este una total lipsită de inspiraţie: ‚De la vorbe la fapte’, ulterior, în cadrul unei comunicări, acesta a demonstrat că nu ştie aproape nimic despre Chişinău”. El consideră că sloganul candidatului democrat, Monica Babuc, ar fi trebuit să fie: „Un primar pentru familia ta”, şi nu „Primarul familiei tale”, pentru că este vorba despre o posibilă interpretare.
În opinia experţilor în comunicare, sloganul lui Serafim Urechean este reuşit: „ ‚Faptele bune nu se uită. Gospodarul se întoarce’. Acesta continuă să fie considerat unul dintre primarii buni pe care i-a avut Chişinăul. Totodată, pe billboard, Urechean stă ca un preşedinte de colhoz relaxat, care merge pe câmp”.

PSRM

„Noi nu votăm riduri, frumuseţe şi costume călcate”

Potrivit aceluiaşi specialist, toate aceste sloganuri, mai bune sau mai rele, mai sunt încă susţinute, în afară de cazul lui Dorin Chirtoacă, de nişte autori monumentali. „Candidaţii respectivi sunt cunoscuţi de toată lumea şi ar fi fost bine dacă în panourile de publicitate electorală ar fi fost în acţiune. Planul apropiat în fotografie este un tip de publicitate electorală care nu creează niciun avantaj în buletinele de vot, deoarece ei nu vor apărea acolo în fotografii.”
Fiecare candidat la funcţia de primar general al capitalei are în spate o carieră, un background destul de serios, cu cele bune şi cele rele, „cel puţin, referinţa la această carieră i-ar fi făcut pe aceşti oameni să fie mai activi în comunicare. Noi nu-i votăm pentru că ei sunt frumoşi, pentru că au sau nu riduri, pentru că au sau nu costumele călcate. Îi votăm pentru anumite fapte pe care le aşteptăm de la ei”.

Făcând un studiu de caz despre sloganurile unor candidaţi la funcția de primar general al mun. Chișinău, doctorul în filologie Tatiana Verdeş a constatat că sloganurile din actuala campanie electorală sunt confundabile şi de multe ori îşi pierd particularitatea de a defini explicit un partid.

De asemenea, Verdeş remarcă faptul că sloganurile „duc lipsă de originalitate, de expresivitate şi imaginaţie”.
În ce priveşte corectitudinea sloganurilor, şefa Centrului de Terminologie a Institutului de Filologie al AŞM, Inga Druţă, a spus că acestea sunt corecte, pentru că unele dintre ele au fost verificate de angajaţii centrului.

The following two tabs change content below.