”Nu știu dacă am natură de filosof, dar îmi place să meditez”

Regizorul Serghei Chiriac, Premiul pentru debut al UNITEM

Interviu cu tânărul regizor Serghei Chiriac, Premiul pentru debut la Gala UNITEM 2017

– Câți ani ai, Serghei Chiriac? Te-ai născut la sat ori în capitală?

Am 26 de ani. M-am născut în satul Nezavertailovca, Slobozia. În copilărie nu prea am avut ocazia să merg la teatru. În schimb, mămica îmi povestea despre spectacolul ”Păsările tinereții noastre” de Druță, ei îi plăcea foarte mult, felul cum îmi vorbea despre piesă mi-a rămas pentru totdeauna întipărit în memorie.

– La Gala UNITEM 2017 ai luat Premiul pentru debut, acordat pentru spectacolul ”Bufonii” după piesa ”Angajare de clovn” de Matei Vișniec. Felicitări! Cum ai descoperit această piesă?

Am descoperit-o la facultate. Eu am absolvit Facultatea de Actorie la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău (AMTAP). Piesa ”Angajare de clovn” corespunde stării mele interioare, poziției mele artistice, atitudinii mele față de societatea în care suntem nevoiți să existăm.

 – Ai menționat până la premieră că ”presonajele Nicollo, Filippo şi Peppinosunt trei prieteni care se reîntâlnesc după mulţi ani în faţa unui anunţ de angajare de clovn. Aceştia apar în faţa spectatorului în chip de marionete neputincioase, disperate, iar situaţia limită le dictează regula junglei, trezindu-le instincte animalice. Fiecare personaj în parte este unic, nuanţând feţele ascunse ale societăţii. Duritatea spectacolului şi umorul sarcastic scot în evidenţă gravitatea situaţiei, prevestind o apocalipsă”. Cine interpretează personajele din piesă?

Gheorghe Pietraru face rolul lui Peppino, Iulian Bubuioc îl joacă pe Filippo și Maxim Chiriac (fratele regizorului – n.n.) îl interpretează pe Nicollo. Toți trei sunt actori la Teatrul Național ”Eugene Ionesco” (TEI). Domnul Gheorghe Pietraru mi-a fost pedagog la AMTAP. Când mi-a venit ideea de a face acest spectacol, i-am dat textul, dânsul l-a analizat și a acceptat. Îi mulțumesc pentru încredere!

–  De ce ai introdus în spectacol și poezii de diferiți autori, fragmente din Monologul lui Hamlet.

Am vrut să nuanțez, să completez tema bufonilor care este una amplă, complexă. A fost un proces îndelungat de căutare a textelor ce s-ar încadra în conceptul spectacolului. Sunt foarte sugestive ”Romanța noului venit” de Ion Minulescu, ”Lacustra” de George Bacovia, Monologul lui Iona de Marin Sorescu și, firește, Monologul lui Hamlet de Shakespeare. Aceste texte m-au ajutat să definesc conceptul spectacolului.

Protagoniștii spectacolului ”Bufonii” după Matei Vișniec, martie 2017

– Spațiul scenografic reprezintă un cimitir. Te inspiră cimitirele?

Cineva m-a întrebat: De ce pesonajele au venit în cimitir? După mine, personajele nu au venit în cimitir, ele se află acolo de multă vreme. Iar eu vreu să ies din cimitir, împreună cu acești Bufoni.

– Ce companie teatrală a produs spectacolul? Unde ați făcut repetițiile?

Compania TELI (Teatru Experiment și Liberă Improvizație). Ideea de a fonda trupa TELI a apărut în 2013, odată cu lansarea primului spectacol, ”The Zoo Story” de Edward Albee. Suntem o trupă mică. Lucrăm în proiecte individuale (teatru, muzică, videoclipuri). Colaborăm cu pictori scenografi, muzicieni, cu studiouri de producție, scenariști, cu mulți alți oameni talentați. Pentru repetițiile la ”Bufonii” am arendat un spațiu. Premiera am jucat-o pe scena Teatrului ”Ginta Latină”, îi mulțumim pentru sprijin directorului Tudor Țărnă.

– Ce alte spectacole a produs TELI?

”Apărarea lui Socrate” de Platon, ”Străinul” de Albert Camus, ”Umbre”, un spectacol muzical realizat pe muzica lui MEVV, ”Мой путь” pe versuri de Serghei Esenin, ne interesează diverse experimente teatrale, filmice şi muzicale.

– Echipa voastră de tineri creatori de teatru și muzică are susținere din partea statului?

Nu avem tangențe cu ministerele sau cu alte organizații guvernamentale, evident, nici cu vreun partid nu avem nici o legătură.

– Cum se poate afirma un tânăr regizor în mediul teatral autohton?

În afară de talent, muncă și alte calități pe care trebuie să le posede un regizor, mai e nevoie de o platformă de desfacere a produsului. E necesar să fii pasionat de ceea ce faci și să ai, desigur, noroc. Eu sunt adeptul cuvântului EXPERIMENT, susțin ideile noi, echipele tinere, orice proiect artistic proăspat apărut pe piață.

– Unde și când veți mai juca ”Bufonii”?

Sperăm să ajungem la festivaluri internaționale de teatru, am dori să-l mai jucăm și la Chișinău.

– Ce spun părinții de preocupările tale artistice? Activează și ei în domeniul artei?

Părinții nu sunt oameni de artă, dar ne susțin și ne încurajează mult în activitatea noastră. Mămică, Galina Chiriac, e profesoară de limbă și literatură română, tata, Fiodor Chiriac, este un agronom de excepție. Fratele Maxim este printre primii care află despre noile mele idei și este cel care îmi spune sincer dacă e bine sau nu. E mereu alături, mă ajută în toate.

– Te preocupă textele cu valențe filosofice?

Nu știu dacă am natură de filosof, dar îmi place să meditez. Cum vă spuneam, în 2014, trupa TELI a montat spectacolul ”Apărarea lui Socrate” de Platon, în regia lui MEVV, în care am jucat rolul lui Meletos. E firesc ca acest material să-ți intre în subconștient.

– Ce colț al naturii îți aduce bucurie pură?

Balta din satul bunicii, Izvoare, Florești.

– Ești decis să faci teatru doar în Rep. Moldova ori visul de a pleca te vizitează și pe tine?

Așa cum arta nu are hotare și barieră de limbă, cu mare placere aș activa și în alte țări. Dar deocamdată sunt aici, am idei, proiecte și la toamnă voi lansa o nouă premieră, la TELI. Nu vă spun titlul piesei, pregătim o nouă surpriză pentru public.

– Mulțumesc și mult succes!

Interviu de Irina Nechit

The following two tabs change content below.