Noua nomenclatură nu renunţă

TERGIVERSARE // Deşi premierul Vlad Filat a cerut reducerea numerelor speciale de înmatriculare pentru oficiali la trei automobile ale primelor persoane în stat, solicitarea sa a rămas doar în mesajele transmise la televizor

Cei peste 300 de funcţionari de stat care beneficiază de maşini de serviciu cu numere speciale de înmatriculare – RM P, RM G şi RM A, continuă să se “lăfăiască” în acest lux care le asigură, pe lângă confortul plătit din bani publici, priorităţi la trafic şi o atitudine mai “specială” din partea poliţiei rutiere. Deşi premierul Vlad Filat a solicitat încă în luna mai 2010 “egalitate în faţa legii” pentru toţi cetăţenii şi reducerea drastică a numerelor speciale de înmatriculare pentru oficiali, situaţia a rămas aproape aşa cum a fost şi pe timpul guvernării comuniste. Deprinşi rapid cu acest lux, unii membri ai Alianţei pentru Integrare Europeană (AIE) s-au pronunţat împotriva “pornirii” lui Filat de “a face ordine” în trafic.

În luna mai 2010, premierul Vlad Filat a cerut public, în şedinţă de Guvern, ministrului Afacerilor Interne, celui al Dezvoltării Informaţionale şi ministrului de Stat să elaboreze o hotărâre ce urma să reglementeze modul de utilizare a maşinilor cu numere speciale. Acesta se arăta deranjat de numărul mare de încălcări ale circulaţiei rutiere comise de către şoferii automobilelor cu plăcuţe speciale. “Regulile de circulație sunt obligatorii pentru toți”, zicea atunci Filat la televizor. Ulterior, ministrul Afacerilor Interne, Victor Catan, a prezentat şi o statistică potrivit căreia în numai 12 zile din luna iunie fuseseră înregistrate 68 de abateri de la Regulamentul circulaţiei rutiere ale maşinilor cu numere speciale. Iar ministrul de Stat Victor Bodiu susţinea că proiectul de lege privind deposedarea funcţionarilor de numerele “magice” este gata. “Eu merg deja de o săptămână fără numere speciale şi vom merge aşa cum merg toţi oamenii. Sunt exagerat de multe şi sunt utilizate abuziv, iar poliţia, în loc să-şi facă munca, salută toate maşinile cu numere de înmatriculare speciale”, spunea în luna iunie 2010 Vlad Filat. E adevărat, însă, că peste puţin timp premierul a revenit la numerele speciale care-l mai poartă şi acum.

Trei maşini cu numere speciale

Presa relata la acea vreme că Guvernul a aprobat acel proiect de lege care urma să fie votat şi în Parlament. Solicitat de JURNAL, ministrul în exerciţiu al Dezvoltării Informaţionale, Alexandru Oleinic, a declarat că el, ca fiind unul dintre iniţiatorii proiectului de lege, a renunţat imediat la numerele speciale ale automobilului de serviciu, la fel ca şi cei doi viceminiştri subalterni ai săi. Deşi confirmă şi Oleinic faptul că acel proiect a fost votat în Guvern, autorul proiectului de la Cancelaria de Stat, Victor Toma, susţine că nici măcar Executivul nu s-a supus cerinţei premierului. Potrivit lui Toma, “totul a rămas la nivel de proiect”, iar acum este în vigoare legislaţia veche care reglementează acest domeniu. Despre faptul că această iniţiativă nu a fost votată în Guvern spune şi viceministrul de Stat, Eduard Bănăruc. “Acesta a fost un proiect al Guvernului înaintat Parlamentului care nu l-a mai votat”, ne-a spus Bănăruc. Conform proiectului de lege amintit, preşedintele ţării urma să fie dus cu o maşină marcată “RM” plus numărul, spicherul – “RM P” şi premierul – “RM G”. Atât. Numerele cu “RM A” urmau să dispară cu totul. Numerele speciale de la Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Apărării nu erau vizate în acest proiect de lege.

Deputaţi din AIE nu au fost de acord

Documentul a ajuns până în Comisia parlamentară juridică pentru numiri şi imunităţi, acolo unde a şi rămas. Solicitat de JURNAL, şeful acestei comisii din Parlamentul trecut, Ion Pleşca, ne-a spus că decizia de a lăsa în coadă de peşte proiectul respectiv a fost luată la o şedinţă a Biroului permanent al Parlamentului. “Preşedintele Mihai Ghimpu a zis să-l mai lăsăm, să mai studiem problema, apoi au început alegerile şi totul a rămas aşa”, zice Pleşca. Amintim că, imediat după iniţiativa sonorizată de Filat, spicherul Mihai Ghimpu susţinea că nu are nevoie de plăcuţe speciale, că poate lesne să meargă cu maşina personală, dar se arătase deranjat că “Guvernul dictează preşedintelui Parlamentului şi celui al republicii ce să facă”.

Cu mâna la chipiu

Oficialii nu i-au putut lipsi de privilegii “automobilistice” nici pe toţi cei 44 de funcţionari despre care au spus că şi-au însuşit numere guvernamentale ilegal, cum ar fi Mitropolitul Moldovei, şefii de la “Calea Ferată”, Curtea de Conturi, Judecătoria Economică, Ansamblul “Joc”, Uniunea Muzicienilor, Gara “Nord”, ÎS “Palatul Republicii”, mănăstiri, primării etc. “Se discuta atunci ca Mitropolitului să-i fie lăsate numerele speciale, în rest celelalte îmi pare că au fost retrase”, ne-a mai spus Bănăruc.

În vară, în R. Moldova erau înregistrate 85 de maşini cu numărul de înmatriculare RM P, 80 de automobile ale Guvernului cu  RM G şi 184 de unităţi cu numere RM A. Presa a relatat în repetate rânduri cazuri de încălcare grosolană a regulilor de circulaţie de către şoferii de la volanele maşinilor cu plăcuţe speciale, uneori fiind vorba chiar de accidente soldate cu traumatizaţi şi chiar morţi. De cele mai dese ori, aceştia scapă basma curată, iar agenţii de circulaţie continuă să stea cu mâna la chipiu când numerele speciale le trec prin faţă sau tratează cu indulgenţă încălcările comise de “aleşi”.

Raisa LOZINSCHI-HADEI

The following two tabs change content below.
Raisa Lozinschi-Hadei

Raisa Lozinschi-Hadei

Raisa Lozinschi-Hadei

Ultimele articole de Raisa Lozinschi-Hadei (vezi toate)