„Concediu forțat o lună–două, cât nu ajunge finanțarea” – Nina Corcinschi despre problemele financiare ale Institutului de Filologie

Interviu cu Nina Corcinschi, directoare a Institutului de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu” al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării

 

 

 

– Stimată Doamnă Nina Corcinschi, am aflat că administrația Academiei de Științe a Moldovei a convocat șefii de sectoare ca să le comunice că nu există resurse financiare pentru plata salariilor majorate conform Legii privind sistemul unitar de salarizare implementată de Guvernul Filip. Ce s-a decis?

Da, este adevărat. Nu avem resurse financiare suficiente. Nu ni se dau niciun fel de garanții. Prin urmare, ni s-a spus să facem optimizări.

– În ce constau aceste optimizări?

Aceste acțiuni constau în reducerea cadrelor, restrângerea grupului de cercetători. O reducere maximală a cheltuielilor institutului.

– Dacă faceți aceste optimizări, aveți salarii pentru anul întreg conform noii Legi privind sistemul unitar de salarizare?

Nu, nu! Să știți că avem o bătaie de cap infernală. Ce puteam să fac? Mai întâi, am anunțat persoanele care lucrează prin cumul că ne vom despărți. Și nu putem acoperi oricum acest deficit. Să știți că Institutul nu are niciun leu programat nici pentru deplasări, nici pentru editări, căci suntem institut de cercetare. Deci, nimic nu avem.

Nu pot să vă spun exact câte persoane trebuie să reducem și care este mecanismul exact. Se deliberează. Facem tot felul de acțiuni care să ne ajute. De exemplu, am luat decizia de a aduce Centrul de terminologie la Institut, așa încât să plătim mai puțin pentru utilitățile de acolo.

S-au mărit salariile, dar bugetul a rămas același ca în anul trecut. Noi trebuie să le achităm oamenilor salariile mărite. Corect? În plus, sporul de performanță, dar bugetul este mic. Nu ne putem adapta nicidecum acestei noi situații.

Prin urmare, urmează să ne despărțim de cumularzi, de cercetătorii care au o vârstă înaintată, să treacă de la o normă întreagă la 0,75 sau 0,5, deși ei fac parte din echipa de cercetare, sunt membri ai proiectului de cercetare, și-au asumat responsabilități și trebuie să le ducă până la capăt.

– Cum comentează Ministerul Educației,Culturii și Cercetării situația?

Ce să vă spun? S-a discutat că poate, poate… Ministerul de resort face tot posibilul pentru a asigura finanțarea noastră. Dar nu avem de nicăieri nicio garanție, nicio certitudine. În consecință, fiecare director de institut trebuie să își rezolve problema cum îl ajunge capul.

Fie să plece toată lumea în concediu forțat o lună–două, cât nu ajunge finanțarea, fie să alunge cumularzii și să taie din norme. Fiecare procedează cum e mai bine pentru instituția lui.

– Doamnă Corcinschi, câți angajați are în prezent institutul și câți ar trebui disponibilizați ca să aveți cu ce le plăti lefurile celor care rămân pentru anul întreg? Acum angajații primesc salariile conform noii legi?

Acum primim salariile conform noii legi, sigură că da, dar acest salariu ne ajunge până în august, maximum până în septembrie. Dar și așa, am redus cât am putut. Am tăiat din toate articolele. Nu avem bani nici pentru editarea revistei institutului. E grav când un institut nu are bani pentru editarea unei reviste sau pentru o carte. Rezultatele cercetării țin de carte, altfel cum să popularizăm rezultatele cercetărilor și cum le distribuim.

Tot mai multe instituții de stat din Republica Moldova se confruntă cu un acut deficit de finanțare

Nu pot să vă spun exact câte persoane trebuie să reducem și care este mecanismul exact. Se deliberează. Facem tot felul de acțiuni care să ne ajute. De exemplu, am luat decizia de a aduce Centrul de terminologie la Institut, așa încât să plătim mai puțin pentru utilitățile de acolo.

Adică, ne străduim să reducem cât putem acest deficit financiar. În speranța că poate va fi rezolvată problema. Poate reușește Ministerul Finanțelor să răspundă rugăminții Ministerului Educației, Culturii și Cercetării să rectifice bugetul.

Acum primim salariile conform noii legi, sigură că da, dar acest salariu ne ajunge până în august, maximum până în septembrie. Dar și așa, am redus cât am putut. Am tăiat din toate articolele. Nu avem bani nici pentru editarea revistei institutului. E grav când un institut nu are bani pentru editarea unei reviste sau pentru o carte.

În urma negocierilor dintre Sindicat și Consiliul directorilor cu fondatorul, Ministerul Educației, ni s-a promis că bugetul va fi rectificat și că sumele necesare vor fi alocate institutelor.

Ministerul Educației, Culturii și Cercetării ne susține proiectele științifice și sperăm că deficitul bugetar va fi înlăturat, iar cercetătorii științifici își vor primi salariile inclusiv pentru ultimele luni ale anului.

– Ce număr de angajați are Institutul de Filologie?

Angajați sunt circa 80 de persoane per total, dintre care 74 sunt cercetători. Noi am redus câțiva cumularzi.

– Situația financiară în care se află institutul pe care îl conduceți este analoagă cu a celorlalte institute?

Da, dar să știți că fiecare institut are deficitul său bugetar. Unora nu le ajung două milioane de lei, altora trei sau chiar patru milioane. Și fiecare institut caută modalități să rezolve problema. Institutul de Filologie Română „Bogdan Petriceicu-Hasdeu” se confruntă la fel ca alte institute de cercetare cu probleme de finanțare.

Deficitul bugetar a apărut din cauza divergențelor dintre Legea bugetului și Legea nouă despre salarizare. Mijloacele bugetare alocate pentru 2019 nu sunt suficiente pentru a acoperi necesitățile financiare ale institutelor de cercetare. Deficitul financiar este diferit pentru fiecare institut, în funcție de articolele planificate pentru 2019. Acum suntem în situația de a rezista cumva.

Interviu realizat de Victoria Popa

The following two tabs change content below.