Nicolae Negru : De ce creşte ratingul lui Filat

Comuniştii au făcut un serviciu Alianţei pentru Integrare Europeană diminuând  aşteptările faţă de noul guvern. Prin propagandă deşănţată, timp de opt ani, moldovenilor li s-a băgat în cap ideea, cu trimitere la anii crahului financiar, că democraţii nu sunt buni de nimic, că ştiu numai să se certe, să se bată pentru ”treucă”, şi că venirea lor la putere va provoca un haos, va declanşa o catastrofă în RM (trebuie să ai tupeu ca să sperii lumea cu o catastrofă în mijlocul catastrofei). Aşa că aşteptările multor moldoveni faţă de guvernul Filat au fost de la bun început cât se poate de modeste.
Ratingul guvernului creşte
După atâtea blesteme şi ”prorociri” apocaliptice, poate să pară o realizare însuşi faptul că noul guvern se ţine pe picioare, că e capabil să lucreze şi să ia decizii coerente. Că lucrează nu mai rău, ci chiar mai bine decât guvernul comunist e deja un alt fel de miracol. Nu e posibil, strigă comuniştii, este o amăgeală, acuşi-acuşi va începe ”haosul” etc. Acţiunile, rapide, raţionale, chibzuite ale guvernului Filat le provoacă uimire, dar şi disconfort psihologic, fiindcă se aşteptau la cu totul altceva. Liderii PCRM, cei care au semănat atâta neîncredere şi panică în legătură cu posibila guvernare liberal-democrată sunt nevoiţi să opereze cu vechile lozinci, cu acuzaţii abstracte, nereuşind să formuleze la adresa guvernului AIE ceva concret, legat de realitate, nu de propriile fobii. Bâlbâindu-se ca nişte elevi mediocri, atunci când li se cere să se pronunţe pe marginea raportului de activitate a executivului, reprezentanţii PCRM au ajuns să afirme că acesta culege roadele semănate de guvernul comunist al Zinaidei Greceanâi, care pe parcursul anului 2009 nu s-a ocupat decât de campanii electorale.
Pe zi ce trece, plăcut surprinşi de faptul că nu vine ”sfârşitul lumii” anunţat de comunişti, moldovenii sunt înclinaţi tot mai mult să-şi pună speranţa în noul guvern. O dovadă e şi creşterea vertiginoasă a ratingului premierului Filat în sondaje.
Surpriză pentru Occident
Se arată plăcut surprins şi Occidentul, din alte motive. Faptul că după 100 de zile acest guvern format de tocmai patru partide nu numai că rămâne funcţional, dar, pe zi ce trece, lucrează tot mai ritmic, mai coordonat nu poate să nu bucure pe cei care ţin la RM. Avem, în sfârşit, un guvern în adevăratul sens al cuvântului: democratic, competent, cu fizionomie şi stil propriu, energic, perseverent, încrezător în forţele sale, care nu numai că ştie ce are de făcut, dar şi face, a început să facă. ”A început” – acesta este cuvântul de ordine.
Căci e prea devreme să-i dedicăm ode, să suflăm în surle şi în trâmbiţe. Un început oricât de bun, de promiţător este doar un început. Finalul contează. Ceea ce s-a acumulat timp de 8 ani de guvernare comunistă nu ”cureţi” într-o zi, decât numai dacă eşti un Hercule. Dar şi el a reuşit această performanţă în curăţirea grajdurilor lui Augias numai după ce a schimbat cursurile a două râuri.
Electoratul anticomunist nemulţumit
Deocamdată, în mod paradoxal, guvernul Filat a răspuns mai mult aşteptărilor electoratului… comunist, şi în mai mică măsură a reuşit să mulţumească propriul electorat, pe cei care se aşteptau la schimbări mai rapide şi mai radicale după preluarea puterii de la comunişti. Reproşurile adresate AIE de către partea mai activă a electoratului anticomunist ţin în special de aşa-zisa decomunizare a RM, de lentoarea şi amploarea acestui proces. Nici măcar restabilirea relaţiilor cu România şi alte decizii ce ţin de libertăţile şi drepturile omului nu pot estompa sentimentul de dezamăgire în rândurile anticomuniştilor. ”Fireşte”, gradul de nemulţumire nu este întotdeauna direct proporţional cu aportul persoanelor respective la răsturnarea regimului comunist. Prin decomunizare se înţelege de obicei schimbarea cadrelor comuniste de la posturile cheie, interzicerea simbolicii comuniste şi alte acţiuni care să limiteze la maximum posibilitatea uzurpării puterii de către un partid de tipul PCRM.
Decomunizarea înseamnă depolitizare
E greu de explicat menţinerea în funcţie a persoanelor care, aflate în funcţii administrative, manageriale, s-au manifestat ca cerberi ideologici, au efectuat epurări în interesul PCRM, au selectat cadrele după criterii străine profesionalismului, au adoptat decizii voluntariste, sfidând legea. Exemple de acest fel s-au înregistrat în instituţiile publice centrale şi locale, în justiţie, învăţământ, Academie, mass-media publice la nivel central şi raional. Până şi ANRE, care prin statutul ei este o instituţie independentă, s-a lăsat atrasă în jocurile politice ale puterii, stabilind tarifele în funcţie de conjunctura politică, nu economică. ホntre timp, unele persoane şi-au schimbat, în scopuri oportuniste, apartenenţa de partid, făcând dificilă demiterea lor.  Să ne imaginăm însă că un Toderdan sau o Răilean sunt păstraţi în funcţie doar pentru că astăzi şi-au schimbat culoarea politică.
Restabilirea şi consolidarea instituţiilor ce garantează democraţia şi statul de drept, ce asigură demonopolizarea, decriminalizarea (demafiotizarea) economiei şi funcţionarea unui sistem economic concurenţial trebuie însoţită şi de anumite garanţii legislative, ca să fie preîntâmpinată folosirea acestora în interese de partid.
A doua dezamăgire
O altă dezamăgire ţine de întârzierea demonopolizării, aşa încât libera concurenţă să nu mai fie îngrădită în interesul personal al cuiva. E vorba nu numai de monopolurile ramurale (ale cărnii, peştelui, medicamentelor etc.), dar şi eliminarea situaţiei în care un grup de oameni de afaceri din spatele lui Voronin controlează întregul spaţiu de afaceri al RM. Afacerile acaparate în mod ilegal, prin abuz de putere, trebuie redate proprietarilor sau scoase la licitaţie. Lucrul acesta trebuie făcut într-un termen cât mai rezonabil, pentru a nu da prilej cuiva să creadă că noua putere are de gând să profite de monopolurile create de clanul PCRM. Altfel, priorităţile pe care le-a formulat premierul Filat în raportul său pentru anul 2010 – depăşirea crizei economice, dezvoltarea cadrului investiţional, modernizarea învăţământului, asigurarea autonomiei locale etc. – vor fi, dificil, dacă nu imposibil, de atins.
Sabia alegerilor anticipate
Problemele stringente de ordin economic vor trebui rezolvate în paralel cu complicate probleme politice. Căci, orice s-ar spune, sabia alegerilor anticipate atârnă deja deasupra capului guvernamental, ameninţând coeziunea AIE. ホn timp ce unii reprezentanţi ai AIE afirmă că alegerile anticipate pot fi evitate, alţii spun că nu văd cum se poate face asta. E în interesul AIE şi al RM în general ca liderii Alianţei să clarifice situaţia cât mai repede. Iar pentru asta trebuie să se ajungă la un numitor comun în privinţa modului de alegere a preşedintelui RM. Societatea va accepta orice modalitate pe care o va propune AIE, numai să nu se admită destrămarea Alianţei. Acesta este de fapt testul principal, pragul pe care trebuie să-l treacă noua guvernare în anul 2010.
The following two tabs change content below.
Nicolae Negru

Nicolae Negru

Nicolae Negru

Ultimele articole de Nicolae Negru (vezi toate)