„Ne-am dorit să dublăm faptele bune în Postul Mare”

Interviu cu călugărul Ion, de la Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” din Ţigăneşti

Jurnal de Chişinău a relatat în ediţia trecută despre conflictul de la Mănăstirea Ţigăneşti, unde situaţia s-a tensionat începând cu 6 martie, curent, odată cu emiterea de către Curtea Supremă de Justiţie a unei hotărâri prin care sunt anulate deciziile instanţelor naţionale, prin care a fost deposedat de circa 14 hectare controversatul om de afaceri, Gheorghe Străisteanu. În prezent, Străisteanu încearcă să-şi revendice drepturile de proprietate solicitând anularea contractelor de vânzare a terenurilor de către Primăria Ţigăneşti Mănăstirii „Adormirea Maicii Domnului”. Deşi instanţa nu s-a pronunţat încă, acesta a descins în repetate rânduri pe teritoriul complexului monastic, recurgând la acţiuni de intimidare a stareţului şi a călugărilor de acolo. Călugărul Ion, vizat şi în articolul precedent, după ce a fost înregistrat de Străisteanu cu un discurs mai puţin ortodox la adresa acestuia, a acceptat să ne ofere un interviu despre situaţia de pe teritoriul mănăstirii.

– Părinte Ion, pe parcursul ultimei luni v-aţi transformat într-un fel de „scut” al călugărilor, ce v-a determinat să vă mutaţi din chilie în ghereta de la poarta complexului?

N-aş spune că sunt scutul mănăstirii, dar mă doare inima pentru ceea ce se întâmplă. Sunt de 15 ani aici. Mănăstirea este situată mai departe de sat, de civilizaţie. Ne-am dorit ca în Postul mare să dublăm faptele bune, să slujim oamenilor. Imediat însă ce a fost pronunţată decizia CSJ, Străisteanu despre care nu prea auzisem nimic din 2008, a reluat atacurile la adresa noastră. Face presiuni. Sloboade clevetiri. Ne numeşte cu vorbe urâte în prezenţa enoriaşilor. Începând cu 18 martie, timp de o săptămână, în fiecare zi a chemat poliţia pe teritoriul mănăstirii. Acolo mai este o gheretă, unde şi-a adus el pază. Chiar dacă e teritoriul mănăstirii, i-am permis paznicului să stea acolo pentru că e frig afară, şi omul nu poartă nicio vină pentru ceea ce se întâmplă.

– Străisteanu susţine că cineva dintre călugări ar fi tras cu arma în direcţia paznicului angajat de el?

Poliţia a fost la faţa locului şi a constatat că apelurile lui sunt neîntemeiate, că el de fapt este cel care tensionează situaţia, apoi tot el cheamă poliţia. La paza de la intrarea în Mănăstire există o armă pneumatică, pe care o ţinem de formă. Nu ne-am folosit niciodată de ea, n-am ameninţat pe nimeni. Mănăstirea nu a avut niciodată probleme cu tâlhari ori cu altcineva, decât cu Străisteanu. Nu ştim de unde a luat el că sunt urme de gloanţe în geam. Acesta e spart de mai mult timp. Străisteanu susţine că e proprietar pe pământurile noastre, deşi pe moment suntem în litigiu. Nu există o decizie a instanţei prin care să fie anulate contractele Mănăstirii.

– Aţi încercat cumva să aplanaţi conflictul pe cale amiabilă?

Conflictul e vechi. Încă în perioada guvernării comuniştilor, el a luat lacul în arendă de la mănăstire. Apoi l-a îngrădit şi a început să-şi înalţe neautorizat un bar, discotecă, terase. De aici s-a iscat conflictul în care ne-a omorât calul, a bătut un călugăr, a împuşcat în raţele noastre care înotau pe lac. Ne-a deconectat timp de un an de la energia electrică şi ne-a lăsat, după ce a pierdut terenurile în instanţă, o datorie de 32 de mii de lei pentru energia electrică. Niciodată n-am apelat poliţia, tot el era cel care o apela. Acum noi trebuie să ne apărăm cumva. Mergem prin instanţe.

Cât au activat localurile sale înălţate pe malul lacului din faţa bisericii, slujba la biserică se împletea cu ecourile muzicii de la discoteca pe care o conducea. Zilnic, veneau câte 200 – 300 de maşini la odihnă pe malul lacului, lumea intra pe teritoriul mănăstirii în costume de plajă. Şi în prezent se laudă la toţi că, începând cu luna mai, îşi va continua construcţiile. Vă închipuiţi paradoxul – lângă o mănăstire retrasă de aşezarea oamenilor, unde călugării îşi doresc să-şi continue rugăciunile în linişte, el creează o atare atmosferă?

– În ce măsură vă susţin oamenii în această situaţie?

Atât călugării, cât şi enoriaşii sunt derutaţi de acest scandal. De altfel, chiar în prezenţa oamenilor ne-a numit cu vorbe urâte, injurii, supărat că am fi pescuit peşte în iaz înainte de Bunavestire. Nu-i adevărat că ar fi lăsat peşte în lac, aşa cum a declarat anterior pentru ziarul Dvs., l-a secat înainte să plece şi a luat peştele din el. Mănăstirea a turnat puiet şi, acum, lacul este proprietatea mănăstirii. Străisteanu nu deţine niciun document de proprietate, de ce să ne ameninţe cu poliţia, spre exemplu, că pescuim? La mănăstire vin oameni paşnici, în pelerinaj şi e regretabil că suntem provocaţi, că văd poliţie şi tipi suspecţi, din pază, la intrare. Cu ajutorul lui Dumnezeu, sperăm însă să facem faţă acestei situaţii dificile.

– Străisteanu spune că mănăstirea ar fi folosită ca un paravan pentru nişte oameni bogaţi, care doresc să pună mâna pe aceste pământuri, în ce măsură este adevărat acest lucru?

Pe moment, mănăstirea are o datorie de circa 200 de mii de lei. Nu avem nici mecenaţi, nici sponsori, aşa cum menţionează el, altfel ne-am fi descurcat şi noi mai uşor. Aşa însă ne descurcăm cu propriile puteri şi cu ajutorul unui proprietar al unui magazin de construcţii din Străşeni, care ne ajută cu materiale de construcţie, fapt care face posibilă continuarea lucrărilor de construcţie pe teritoriul mănăstirii.

– Aţi discutat cu Străisteanu într-un limbaj mai dur, ameninţându-l că-i „suciţi gâtul” şi că îl „caliciţi pe viaţă”, înregistrare pe care acesta o foloseşte acum împotriva Dvs. În ce împrejurări a fost făcută înregistrarea şi oare biserica nu condamnă un atare comportament?

El a ameninţat un călugăr de la mănăstire. Eu m-am apropiat să-i iau apărarea, căci dacă noi nu ne vom apăra, atunci cine o va face? Am coborât la nivelul lui Străisteanu, un limbaj mai civilizat nu l-ar fi înţeles. A fost o avertizare verbală. Nu ştiam că face înregistrări. Ne numeşte hoţi, bandiţi, am vorbit aşa ca să mă fac înţeles.

– Vă mulţumesc.

Interviu realizat de Svetlana COROBCEANU

 

The following two tabs change content below.