Muzica fără frontiere

atelier3Zilele trecute, Colegiul de Muzică „Ștefan Neaga” a devenit gazda unui memorabil atelier de creație prezentat de saxofonistul, compozitorul și profesorul italian Nicola Mogavero, care a venit pentru prima dată în Republica Moldova. Programul său vast a cuprins două manifestări: un master-class la saxofon susținut cu elevii Catedrei Instrumente Aerofone și Percuție și un concert-conferință cu genericul „Muzica franceză pentru saxofon”, în cooperare cu Catedra Teoria și Literatura Muzicii.

Acest atelier de creație prezintă un eveniment important pentru discipoli și cadre didactice deoarece, în premieră, instituția este vizitată de un saxofonist italian de prestație mondială.

Nicola Mogavero este o personalitate talentată și complexă, un muzician de excepție, compozitor și promotor de tinere talente. Dragostea față de saxofon și-a manifestat-o din copilărie, de la vârsta de nouă ani, când pentru prima dată a început să deprindă tainele acestui instrument. „Saxofonul este vocea mea, e o formă de comunicare ce-mi permite să creez și să transmit publicului sensibilitate și idei muzicale ce mă copleșesc…”, ne relatează artistul. Nicola este originar din orașul Palermo, insula Sicilia. În anul 2008, a absolvit studiile masterale la Conservatorul de Stat „Vincenzo Bellini”, clasa saxofon clasic. În 2010, urmează ciclul de specializare la Conservatorul de l’Hay les Roses din Paris sub îndrumarea saxofoniștilor cu renume mondial, Claude Delangle și Christian Wirth, de la care tânărul interpret a preluat eleganța și precizia sunetului. În anul 2014, muzicianul finalizează specialitatea Compoziție la Conservatorul din orașul natal, avându-l în calitate de mentor pe unul din cei mai renumiți compozitori italieni, maestrul Marco Beta.

DSC04418

În Italia, Nicola este cunoscut în primul rând ca interpret clasic la saxofon (soprano, alto, tenor și bariton), fiind deținător a numeroase diplome de gradul I la diverse concursuri naționale și internaționale la categoriile Muzica de Cameră și Muzica Contemporană. Este un muzician prolific ce reușește să dăruiască publicului un buchet de proiecte muzicale cu adevărat valoroase precum The Bass Quartet, The Heptacord Duo, Nuevo Piazzola Project, Beatlesymphony Project ș.a. Decisivă pentru formarea muzicianului, precum și pentru notorietatea sa a fost colaborarea cu celebrități consacrate în lumea muzicii, cum ar fi Gilda Buttà, Tak Chiu Wong, Swingle și Steven Mead.

Purtând instrumentul preferat prin mai multe colțuri ale lumii, artistul a realizat multiple ateliere de creație și concerte (Franța, Ţările de Jos, Hong Kong, Brazilia ș.a.).

În postura de compozitor, Nicola Mogavero este un creator contemporan ce scrie muzică tonală, modală, dodecafonică cu atenție deosebită față de folclorul sicilian. La concursul național de compoziție „Don Vincenzo Vitti”, desfășurat în orașul Puglia, Nicola a fost premiat cu diplomă de gradul III pentru lucrarea camerală „Orestes – 412 î. Hr.”.

Pe cât de înzestrat ca muzician – instrumentist și compozitor, pe atât de activ și dinamic, el reușește în permanență să îmbine prezențele pe scene de concert și concursuri cu munca de profesor. În anul 2010, împreună cu alți muzicieni, Nicola Mogavero a fondat Academia de muzică „Stupor Mundi” – instituție internațională de studii muzicale superioare unde se desfășoară master-class-uri pentru diverse instrumente și canto.

Prima parte a atelierului de creație din incinta Colegiului de Muzică „Ștefan Neaga” a fost impregnată de o atmosferă caldă și armonioasă. La master-class au luat parte discipoli și profesori de la catedra Instrumente Aerofone și Percuție, precum și de la alte specialități și instituții de învățământ cu profil muzical. Prezentându-se în calitate de profesor, Nicola Mogavero a destăinuit tinerilor saxofoniști câteva din secretele succesului său în ceea ce privește tehnica de interpretare la instrument. La atelier au participat elevii Dan Sîrbu și Andrei Jentimir, clasa profesorilor Valeriu Cincilei și Gabriel Frecăuțanu, care au fost receptivi la indicații și unele procedee de exersare propuse de muzicianul italian.

Cea de-a doua parte a atelierului a fost consacrată muzicii neoclasice franceze pentru saxofon, unde Nicola a cucerit publicul grație etalonării abilităților interpretative irepetabile. Programul variat și complex a cuprins creațiile compozitorilor Eugen Bozza „Aria” pentru saxofon alto și pian, Darius Milhaud, suita „Scaramouche”, Paul Bonneau „Suita” pentru saxofon alto și pian, Jacque Ibert „Concertino da camera” pentru saxofon alto și pian. Prestația a fost una copleșitoare prin forța și energia ei. Pe lângă virtuozitatea desăvârșită, dar afișată cu precauție și eleganță interpretativă franceză, saxofonistul a avut marele merit de a crea o mulțime de fațete atent șlefuite în cele mai mici detalii. Modul personal de mânuire a instrumentului este completat de expresivitatea impecabilă pe care artistul a reușit s-o imprime fiecărei clipe.

Momentul-surpriză a intervenit când artistul a oferit un cadou muzical celor prezenți în sală, interpretând „Elegia” pentru saxofon soprano și pian – creație semnată de compozitoarea basarabeană Snejana Pîslari. Autoarea a remarcat tratarea individuală a protagonistului și rafinamentul expunerii. Concertul extraordinar a fost încheiat cu o compoziție proprie a artistului, scrisă pentru saxofon soprano solo și intitulată „Sud”. Din cele spuse de Nicola, creația prezintă un conglomerat de tehnici componistice moderne îmbinat cu folclorul sicilian și elemente ale muzicii sud-americane.

Alături de el, în calitate de maestru de concert, a evoluat Marina Moraru, o pianistă talentată și experimentată care, grație profesionismului său, a reușit să completeze densa țesătură ritmico-melodică, astfel asigurând echilibrul între solist și acompaniament.

Nota de prezentare a fost susținută de eleva anului III Corina Țaca, Catedra Teoria și Literatura Muzicii.

Evenimentul a creat emoții și impresii pozitive atât elevilor, profesorilor, cât și muzicianului italian. La finele vizitei, domnia sa ne-a mărturisit: „Organizarea acestui atelier de creație mi-a oferit oportunitatea de a cunoaște un public nou, de a-mi împărtăși experiența cu muzicieni autohtoni, inclusiv cu cei tineri și de a acumula noi idei muzicale. Aici am simțit o atmosferă de familie”.

Acțiuni de acest gen sunt importante pe teritoriul țării noastre deoarece anume în așa mod se pot prelua reciproc cunoștințe și noi practici, experiențe pozitive, există o posibilitate de a se familiariza cu activități de stimulare și promovare a tinerelor talente.

Iana Manoilă, muzicolog, profesoară la Catedra Teoria și Literatura Muzicii, Colegiul de Muzică                                             CM „Șt. Neaga”