„Moştenirea” lăsată de Şeican

 

Valeria Şeican la şedinţa Curţii de Conturi din 28 martie 2013

Artiştii de la TNOB spun că, după plecarea Valeriei Şeican din funcţia de director, li s-a luat o povară de pe umeri

Artiştii de la Teatrul Naţional de Operă şi Balet (TNOB) au primit cu entuziasm vestea că Valeria Şeican a părăsit fotoliul de director. Aceştia au speranţa că lucrurile în teatru vor reveni la normalitate. Cât a fost în funcţie Şeican, teatrul a întrerupt colaborarea cu compania „Ellen Kent Opera and Ballet International Production” din Marea Britanie.

Protestele artiştilor Teatrului Naţional de Operă şi Balet din 4 septembrie 2012

În urma colaborării cu această instituţie, teatrul a prezentat timp de 13 ani spectacole de operă şi balet în cele mai mari săli din Manchester „Opera House”, Liverpool „Empire Theatre”, London „The Royal Albert Hall” sau Dublin „National Concert Hall”. În ultimii trei ani, din cauza gestionării defectuoase a TNOB, artiştii au fost nevoiţi să supravieţuiască cu salarii la limita sărăciei.

Surse din teatru ne-au informat că Şeican ar fi rupt legătura cu producătoarea Ellen Kent, deoarece artiştii moldoveni ar fi fost plătiţi prea puţin în Marea Britanie şi a promis că va obţine contracte de colaborare mai bune decât au fost până în 2009. Planurile sale nu s-au materializat. Dacă artiştii care plecau în turnee în străinătate în baza contractelor încheiate cu Ellen Kent beneficiau de onorarii care le depăşea salariul de zece ori, după ce Şeican a întrerupt contractele, aceştia au fost nevoiţi să supravieţuiască cu salarii de circa 2500 de lei.

A ratat venituri în bugetul teatrului

Tânărul muzician Ion Andronache ne informează că, în vara anului 2011, producătorul englez Ellen Kent a venit de două ori la Chişinău pentru a semna contractul de colaborare cu Valeria Şeican, iar venitul TNOB din realizarea acestui contract urma să fie de 25.000 de lire sterline (aproape 500.000 lei). Din păcate pentru artiştii din Republica Moldova, dar şi pentru bugetul teatrului, contractul între „Ellen Kent Production” şi TNOB nu a fost încheiat.

Valeria Şeican a cerut 70.000 lire sterline. Atunci Ellen Kent a încheiat un contract de colaborare pentru turneul din 5 februarie–6 mai 2012 cu Teatrul Naţional de Operă din Harkov, Ucraina. Mulţi artişti din Chişinău, printre care şi Ion Andronachi, au plecat în acest turneu în calitate de invitaţi fără permisiunea directoarei şi au reprezentat Ucraina, nu Republica Moldova.

„Aceste detalii le-am aflat de la Ellen Kart pe parcursul turneului, dar şi de la reprezentanţii Teatrului din Harkov. E ciudat că după ce activitatea TNOB a fost gestionată în acest mod, dna Şeican va consilia ministrul Culturii”, mai spune Ion.

Artişti ai poporului, pe drumuri

Distinsul cântăreţ, artist al poporului, Andrei Donos umblă şi astăzi prin instanţe de judecată, cerând să fie restabilit în funcţie la TNOB, după ce, în iunie curent, Valeria Şeican l-a demis pe motiv că ar fi lipsit timp de patru ore la serviciu. „E un motiv banal, în realitate, am fost demis pentru că criticam activitatea acesteia după ce a întrerupt orice turnee, a redus numărul spectacolelor. Nu a ieşit niciodată în faţa colectivului de artişti să explice de ce a întrerupt colaborarea cu Ellen Kent. Din moment ce a gestionat atât de prost activitatea teatrului, nu înţeleg ce sfaturi ar putea da ea unui ministru al Culturii, mi se pare cel puţin ciudată această numire”, a declarat pentru JURNAL artistul de operă.

Artista poporului Elena Gherman şi solistul teatrului Petru Racoviţă, care l-au însoţit în instanţă, spun că ei ar fi fost următorii pe lista angajaţilor demişi de Şeican, dacă aceasta nu ar fi plecat din funcţia de director. „Ni s-a luat o povară de pe umeri. Acum luptăm ca să-l readucem în teatru pe colegul nostru. Ne bucurăm că a plecat şi sperăm că lucrurile în teatru vor reveni la normalitate”, a spus Gherman.

Ellen Kent: „Se pare că directorii sunt aleşi pe criterii politice!”

Solicitată telefonic de JURNAL, Ellen Kent, producătoarea din Marea Britanie, a evitat să dezvăluie motivele pentru care a întrerupt colaborarea cu TNOB. Totuşi, aflăm că după o pauză de trei ani, anul acesta, pentru prima oară, a încheiat un contract cu administraţia Filarmonicii Naţionale „Serghei Lunchevici” din Chişinău, prin intermediul căruia vor pleca în turneu nu doar artiştii de la Filarmonică, ci şi cei de la TNOB. Aceasta a încheiat cu TNOB un contract doar pentru închirierea decorurilor şi costumelor pentru trei spectacole.

„Lucrez cu Republica Moldova începând cu 1995, iar directorii vin şi pleacă. Se pare că în Republica Moldova directorii se numesc pe criterii politice. Am un contract cu TNOB şi, pe moment, totul decurge bine”, a spus Kent.

După plecarea Valeriei Şeican, funcţia de director a TNOB a fost preluată de către Ion Grosu, directorul teatrului „Mihai Eminescu”, despre care se mai spune că este o persoană din anturajul prim-vicepreşedintelui PD Vlad Plahotniuc. Prin dispoziţia ministrului Culturii, Monica Babuc, Valeria Şeican a fost numită în funcţia de consilier.

Solicitată de JURNAL pentru a comenta acuzaţiile care i se aduc, Şeican a închis telefonul imediat ce a auzit că suntem de la presă şi n-a mai răspuns la apelurile noastre.

Anterior, în urma unor verificări la TNOB, Procuratura Anticorupţie a deschis un dosar penal pentru abuz în serviciu. Prejudiciul adus teatrului, conform unui raport al Curţii de Conturi, este de peste un milion şi jumătate de lei. Anul trecut, o parte din artiştii TNOB au manifestat în centrul capitalei și au cerut demisia Valeriei Șeican. Peste o sută de angajaţi ai TNOB au semnat și o scrisoare către preşedintele Republicii Moldova, prin care solicitau demiterea ei.

Svetlana COROBCEANU