Moldovenii „extrag” sare de mare

FABRICAT ÎN MOLDOVA // Pentru a avea succes în afaceri, producătorii autohtoni mizează pe originalitate

Trandafiri cu miros de salam, sare cu gust de levănţică, copii afro-americani din plastic îmbrăcaţi în haine cusute în Moldova… fiecare participant la expoziţia „Fabricat în Moldova” a încercat să uimească clienţii prin originalitate. Cei peste 50 de mii de vizitatori, printre care şi prim-ministrul Vladimir Filat, au fost cu adevărat surprinşi de inventivitatea producătorilor autohtoni.
Afacere dulce

Mierea, un produs care l-a ademenit până şi pe prim-ministru, rămâne a fi unul din cele mai solicitate produse. Din floare de tei, din floarea-soarelui, din salcâm, miere cu tot felul de adausuri, miere împotriva răcelii şi „pentru stomac” – s-ar părea că acest produs face minuni cu organismul omului. Familia Manic, din Rezervaţia Codrii, raionul Străşeni, practică apicultura de mai bine de 15 ani.
„Totul a început de la un stup de albine pe care ni l-a făcut cadou un cumătru. Chiar dacă şi eu, şi soţul, şi copiii suntem alergici la muşcăturile de albină, nu ne-am lăsat de această afacere. Cred că am reuşit să obţinem fidelitatea clienţilor deoarece nu ne-am compromis cu tot felul de făcături”, a menţionat Aurica Manic, pedagog şi apicultor. Femeia a povestit că i s-a întâmplat să vândă miere angro unui client care ulterior o amesteca cu sirop şi o vindea oamenilor. „Cum am aflat de acest lucru, poarta noastră a fost închisă pentru această persoană”. Din păcate, mierea falsificată nu poate fi identificată decât în laborator. Prin urmare, apicultorii „cumsecade” atenţionează consumatorii să fie precauţi de la cine cumpără mierea.
La expoziţie, familia Manic a venit cu toţi membrii familiei. Un singur lucru le-a amărât plăcerea. „A trebuit să achităm pentru trei zile de participare la expoziţie 2.700 lei”, a spus supărat Gheorghe Manic, doctor habilitat în biologie, apicultor.
Afacere sărată

Dacă v-aţi prea îndulcit, vă propunem să trecem de la miere la sare. Fiţi atenţi, această sare nu se pune în mâncare, ci în baie. Ea are efect terapeutic, relaxant şi este foarte solicitată în Occident. Incredibil, dar sarea cu aromă de portocală, levănţică şi mentă este şi pe „gustul” moldovenilor. Noul produs s-a cumpărat ca pâinea caldă în zilele expoziţiei. „Sunt de patru zile pe piaţa de la noi şi consider că produsul meu se bucură de succes. Eu nu reuşesc să aranjez toate borcanele cu sare pe rafturi, şi cumpărătorii năvălesc deja peste mine. Pe zi vând 900-1.000 de bucăţi. Cei care au fost ieri la mine, vin şi astăzi împreună cu rudele, prietenii şi cunoscuţii. Cu toţii cumpără sare”, se bucură Irina Podlesni, brand  manager.
Tânăra de 22 de ani povesteşte că, după ce a absolvit Facultatea Finanţe şi Bănci, i-a venit ideea năstruşnică să lanseze o afacere cu sare în R. Moldova şi a pornit într-un turneu prin Europa pentru a găsi reţeta ideală a unei sări de baie. „Sarea este din Marea Moartă şi este importată din Israel, iar uleiurile aromatizante sunt importate din India şi Turcia. În ţară are loc procesul de amestecare a ingredientelor şi de definitivare a produsului. Produsul este comercializat în Moldova”, spune ea.
Afacere pentru copii

Nu doar sarea este materia primă importată din străinătate. Compania Iulianei Dogotari coase hăinuţe pentru copiii din R. Moldova din stofă adusă din Turcia.
„Din păcate, am fost nevoiţi să ridicăm preţurile la hăinuţe deoarece s-a scumpit stofa şi compania noastră nu vrea să importe una de o calitate mai proastă”. Iuliana spune că stabileşte modelul hăinuţei pe potriva finuţului ei de 1 an şi 6 luni, pe nume Timoşca.
„Eu încă nu sunt mămică, însă fiecare hăinuţă o cos ca pentru copilul meu”, spune tânăra. Deşi erau mai multe standuri cu haine pentru copii, păpuşa cu faţa de copil afro-american, aşezată pe masa Iulianei, a atras atenţia cumpărătorilor.
Afacere destinată exportului

Indiferent ce produs ar face, aproape toţi producătorii autohtoni se confruntă cu aceeaşi problemă „Nu avem piaţă de desfacere”, spun ei. Însă există ieşire şi din această situaţie.
„Noi facem mobilă doar pentru export. Produsele noastre pot fi cumpărate în Ucraina şi Federaţia Rusă. Producem aici din mai multe considerente – dispunem de lemn suficient, iar forţa de muncă, lumina şi alte servicii, toate sunt mai ieftine”, explică Stela Molodilo, consultant. Chiar dacă aceasta ne-a anunţat preţul în valută naţională al unui set de mobilă confecţionată în stil antic (45 350 de lei), piesele expuse la târg puteau fi doar admirate de moldoveni.
Premierul s-a îndulcit

Ediţia a noua a expoziţiei „Fabricat în Moldova” s-a desfăşurat pe parcursul a trei zile, 27-30 ianuarie. La târg şi-au expus mărfurile peste 300 de producători. Din toate produsele expuse,  cumpărătorul de onoare, prim-ministrul Vlad Filat, a ales să cumpere miere. Premierul a scos din portmoneul de piele câteva zeci de lei moldoveneşti şi a cumpărat un borcan de miere de albine „Made in Moldova”. Potrivit reprezentanţilor Camerei de Comerţ şi Industrie a Moldovei, organizatorul expoziţiei „Fabricat în Moldova”, acesta este un eveniment de importanţă naţională, organizat anual pentru susţinerea întreprinzătorilor din Republica Moldova.
The following two tabs change content below.