Moldova, „O aventură în necunoscut”

imagini din documentar de promovare

Imagini din documentarul “Moldova Holiday”
Sursa: alexfilipshi.blogspot.com

Virgil Mărgineanu: „Din moment ce facem un spot al Moldovei pe care vrem să-l difuzăm la cele mai importante posturi internaţionale, era bine să facem unul reprezentativ şi de calitate”

Reprezentanţii agenţiilor de turism din Republica Moldova critică dur spotul publicitar lansat de Agenţia Turismului din R. Moldova. Aceştia susţin că filmuleţul de 20 de secunde este irelevant, nu promovează realmente destinaţiile turistice din RM, iar din banii care s-au cheltuit pentru el putea fi realizat un spot mult mai bun. La rândul lor, unii primari au declarat că, spre deosebire de o instituţie de stat care îşi poate permite să arunce cu atâta uşurinţă banii, pentru ei 150 de mii de lei reprezintă un sfert ori chiar o jumătate din bugetul local şi i-ar fi putut folosi la înlăturarea mai multor probleme cu care se confruntă oamenii.

Săptămâna trecută, Agenţia Turismului a prezentat noul spot video cu o durată de 20 de sec. „O aventură în necunoscut” prin care îşi propune să promoveze imaginea turistică a RM. Pe lângă spotul publicitar Agenţia a realizat şi un documentar de şase minute „Moldova- Holiday”. Pentru spot şi documentar au fost prevăzuţi 150 de mii de lei. Firma care a realizat spotul „Select Canal” şi-a prezentat oferta de nici mai mult, nici mai puţin, 148 de mii de lei. Potrivit şefului Agenţiei Turismului, Nicolae Platon, materialele publicitare urmează să fie difuzate la posturi TV internaţionale. Până acum, şi-au arătat disponibilitatea de a le difuza CNN şi Euronews. În urma negocierilor, canalul CNN a propus oferta de 56335 euro, iar canalul Euronews a propus oferta de 25200 euro.

Un film ce nu ne reprezintă

Sergiu T. în vârstă de 29 de ani este managerul unei agenţii de turism din or. Chişinău pe care o gestionează deja de opt ani. Am luat legătura cu el chiar în momentul când discuta cu alţi manageri de agenţii pe marginea spotului lansat recent. A acceptat să vorbească cu condiţia că nu-i vom publica numele în ziar. „Acest spot reprezintă o spălare de bani în viziunea noastră. E un colaj de poze. Poţi intra în cel mai simplu program de pe internet şi realiza aşa ceva. Eu am făcut mai multe spoturi publicitare pentru compania noastră turistică. Cel prezentat de agenţie costă cel mult 200 de euro (circa 3600 lei). Conceptul se potriveşte cu denumirea „O aventură în necunoscut”, destinaţiile noastre turistice vor rămâne o necunoscută chiar şi după ce străinii vor viziona acest spot”, afirmă Sergiu. Acesta consideră că era bine să se pună accentul pe locurile pitoreşti din RM. „Avem agropensiuni frumoase, nu doar imaginea de ansamblu a Orheiului Vechi, există excursiile cu vaporul pe Nistru, puteau fi încadrate imagini de acolo, avem peşteri, cetăţi. În viziunea noastră, s-a făcut totul în grabă şi de către persoane incompetente”, mai spune Sergiu.

Alexandru Filipschi, managerul unei alte companii turistice din Chişinău, a reacţionat pe una din reţelele de socializare: „S-au cheltuit 148 de mii de lei? Cu toată stima şi respectul, dar un asemenea spot poate fi realizat în cel mai simplu program pentru poze sau video în cinci minute maxim”. Solicitat de JURNAL, acesta a declarat că a vizionat şi documentarul de şase min. şi că a rămas la fel de dezamăgit.

Mărgineanu: „Cred că nu merita banii investiţi”

Preşedintele Festivalului Internaţional de Film Documentar „Cronograf”, Virgil Mărgineanu, este de părere că, pe lângă faptul că spotul este irelevant, nici calitatea acestuia nu este la înălţime. „Ca un om care lucrează în domeniu, aştept filmul să văd dacă într-adevăr a meritat această sumă de bani. În ceea ce priveşte spotul, cred că nu merita banii care s-au investit. Şi la nivel de calitate, e păcat că nu este cea mai bună. Totuşi, în momentul în care facem un spot al Moldovei pe care vrem să-l difuzăm la cele mai importante posturi internaţionale, era bine să facem unul din cele mai bune care se puteau de făcut. Din păcate, nu reprezintă lucruri cu care am putea să ne mândrim şi cu care am putea să ne promovăm. Dar cred că în 20 de sec. am putea prezenta locuri şi oameni în aşa fel încât RM să fie mult mai atractivă şi mai interesantă chiar şi pentru cei care nu ne cunosc”, conchide Mărgineanu.

În primăriile de la sate fiecare bănuţ contează

Primarul de Bumbăta, Ungheni, Gheorghe Cepoi, spune că poate pentru unii 150 de mii nu sunt bani şi pot să-i cheltuiască după propriul plac, pentru satul lor cu 2500 de locuitori, unde contează orice bănuţ în bugetul local, suma este însă destul de mare. „Cu 150 de mii de lei, mi-aş fi permis să repar un km de drum, care când plouă ori ninge devine impracticabil, să poată intra la nevoie ambulanţa în sat. Am fi putut schimba geamurile la un etaj al gimnaziului din sat. Am fi putut face proiectul satului, ca să putem prelungi apeductul. 150 de mii de lei pentru noi sunt bani grei”, ne asigură primarul de Bumbăta.

La rândul său, primarul satului Regina Maria, r. Soroca, Oleg Năstas, spune că pentru un sat unde bugetul primăriei e mai mic de un milion de lei, cum e la ei, 150 de mii de lei nu e o sumă neînsemnată. „Noi încercăm să ne descurcăm din ce avem. Dar nu e o sumă mică, am fi reparat un drum sau am fi făcut trotuare, cel puţin pe strada centrală. Poate pentru o instituţie din Chişinău nu e o sumă mare, pentru noi însă este una importantă”, spune el.