Moldova în stihia Ok.ru

Interviu cu Stella Utica, coordonatoare de proiecte la Institutul de Politici Publice din Chișinău

 

– Dragă Stella, cum sunt repartizați utilizatorii rețelelor de socializare în Republica Moldova?

Odnoklassniki (ok.ru) a avut cel mai mare număr de utilizatori unici în august 2017, în perioada realizării studiului. În prezent, această rețea se plasează pe locul doi, fiind depășită în octombrie 2017 de Facebook. Dacă nu mă înșel, Facebook înregistra în toamna lui 2017 circa 960.000 de utilizatori, iar ok.ru – 955.000. Diferența este mică, dar este important să evidențiem că Facebook este acum cea mai populară rețea de socializare din Republica Moldova.

– Ai putea să explici această creștere a utilizatorilor Odnoklassniki?

Am observat un trend interesant. Deși numărul utilizatorilor ok.ru a fost în scădere până în 2016, în luna iulie a aceluiași an, a început să crească, după care a înregistrat din nou o descreștere, plasându-se în octombrie 2017 pe locul doi. În opinia noastră, acest fenomen este legat de alegerile prezidențiale din Republica Moldova. Intuim că același lucru se va întâmpla în 2018, în contextul alegerilor parlamentare din Republica Moldova.

Urcarea Facebook-ului în vârful clasamentului poate fi explicată prin faptul că alegerile au trecut, iar profilurile false au devenit inactive. În spatele lor, nu au stat niciodată oameni reali, adevărați susținători al lui Igor Dodon.

Nu exclud faptul că și partidele declarate proeuropene vor acorda mai multă atenție acestei rețele. În acest sens, ar trebui să adapteze conținutul la profilul utilizatorilor acestei rețele, pentru că doar 28% din utilizatorii de ok.ru declară că au studii superioare. Prin urmare, conținutul publicat pe această rețea trebuie să fie simplu și cât mai atractiv vizual.

În ceea ce privește sporirea numărului utilizatorilor ok.ru, o explicație ar putea fi că această creștere spontană a numărului de utilizatori Odnoklassniki în perioada campaniei prezidențiale a fost determinată de crearea unui număr considerabil de profiluri false, care aveau menirea să susțină candidatul pro-rus și să disemineze conținut pozitiv în favoarea acestuia.

Urcarea Facebook-ului în vârful clasamentului poate fi explicată prin faptul că alegerile au trecut, iar profilurile false au devenit inactive. În spatele lor, nu au stat niciodată oameni reali, adevărați susținători al lui Igor Dodon.

– Observi vreo diferență între utilizatorii rețelelor de socializare rusești și Twitter și Facebook?

Nu am făcut un studiu comparativ cu Facebook, ne propunem să îl realizăm pe viitor. În cazul ok.ru, la început, credeam că majoritatea utilizatorilor vor fi în nordul și sudul Republicii Moldova. În urma studiului însă am constatat că 54% dintre utilizatorii ok.ru sunt concentrați în centrul Republicii Moldova. În același timp, utilizatorii Facebook sunt concentrați, de asemenea, în regiunea centru. Alte 28% din utilizatorii ok.ru se află în regiunea nord, iar 18% în sudul Republicii Moldova, inclusiv autonomia găgăuză.

Observând felul în care s-a votat, constatăm totuși că în regiunea centru cei mai mulți au votat pentru Maia Sandu, dar popularitatea și gradul de simpatie față de această candidată este mai mare pe Facebook. Regiunile nord și sud au votat preponderent pentru Igor Dodon.

În ceea ce privește vârsta utilizatorilor, contrar așteptărilor noastre, utilizatorii ok.ru nu sunt chiar atât de vârstnici. De fapt, 31% au vârsta între 20 și 29 de ani, 16% – 40–49 de ani, 19% între 30 și 39 de ani. Tinerii sunt, de fapt, utilizatori activi ai ok.ru.

– Se atestă faptul că ok.ru promovează ideile mișcărilor rusești extremiste, cum ar fi Liga Tineretului Rus. Care este sursa acestor falsuri?

Am analizat comunitățile preponderent pro-rusești și am ajuns la concluzia că membrii acestor comunități nu au un rol foarte activ în crearea conținutului. Administratorii sunt cei care pe lângă gestionarea conținutului se ocupă și de generarea lui. Dar chiar și aceștia, în majoritatea cazurilor nu fac decât să disemineze conținuturi provenind din mass-media rusească: filme și imagini cu caracter antioccidental și românofob etc.

De exemplu, la un moment dat, era difuzată intens o imagine care înfățișează un urs mare (Federația Rusă) care cuprinde un pui de urs (Republica Moldova) cu intenția de a îl proteja, în același timp, ursul mare îi arată un gest obscen vulturului american care se îndrepta spre ei. Acest gen de imagini sunt foarte larg răspândite. În mare parte, administratorii grupurilor distribuie conținuturi produse de instituții media, precum: kompromat.md, «Аргументы и факты», «Комсомольская правда», Liga tineretului rus, Partidul Slavon din Republica Moldova etc.

Discursul propagandistic rusesc este oarecum uniform. Nu vei găsi pe o pagină doar românofobie, iar pe alta – numai mesaje antioccidentale. Ai impresia că e vorba de o orchestrare: aceleași mituri risipite pe toate paginile de instituțiile media din Rusia – filme cu imagini trucate, parodii de foarte prost gust, care au însă o mare priză pe această rețea.

În ceea ce privește sporirea numărului utilizatorilor ok.ru, o explicație ar putea fi că această creștere spontană a numărului de utilizatori Odnoklassniki în perioada campaniei prezidențiale a fost determinată de crearea unui număr considerabil de profiluri false, care aveau menirea să susțină candidatul pro-rus și să disemineze conținut pozitiv în favoarea acestuia. 

– Ok.ru este un instrument de promovare a discursului politic al lui Igor Dodon. Cât de importantă a fost această rețea în obținerea victoriei sale în alegeri?

Ok.ru a fost în mod sigur unul dintre instrumentele utilizate de către Igor Dodon pentru a-și promova candidatura. Nu știu dacă a fost cel mai important, dar cred că a avut un rol semnificativ. Aceasta se explică prin creșterea numărului de utilizatori într-un mod dinamic înainte de campania electorală. Luând în calcul că diferența dintre voturile acumulate de Maia Sandu și Igor Dodon a fost atât de mică, ok.ru ar fi putut avea propriul rol. Avem 1.800.000 de utilizatori ai rețelelor de socializare, dintre care un milion sunt pe ok.ru. Concluzia o pot trage cititorii.

Propaganda rusească de pe ok.ru este susținută și consolidată de către Igor Dodon, nu cred însă că el este generatorul. Miturile și falsurile răspândite pe ok.ru se regăsesc și în discursul său: glorificarea trecutului sovietic, românofobia, ura față de Occident și perceperea NATO ca dușman din afară.

Parada de 9 mai a fost unul dintre cele mai promovate evenimente pe ok.ru. Cine a participat la această paradă? Igor Dodon. Aflarea sa în Federația Rusă, cu panglica „Sf. Gheorghe”, alături de Vladimir Putin, a fost unul dintre cele mai diseminate evenimente pe ok.ru, în orice comunitate prorusească.

Panglica „Sf. Gheorghe” este un simbol fundamental al nostalgiei față de trecutul sovietic, față de așa-zisele valori sovietice.

– Există cenzură pe Ok?

De exemplu, atunci când analizam comunitățile prorusești, se întâmpla ca unii utilizatori să posteze conținuturi proeuropene, care, după câteva zile, erau șterse, din cauza că nu erau în concordanță cu interesele lor. Deci, da, putem să spunem că există cenzură.

– Ce ne poți spune despre cultura folosirii rețelelor de socializare în Republica Moldova?                       

Cred că aici ar fi mai corect să vorbim despre cultura folosirii rețelelor de socializare în contextul utilizării lor ca surse de informații. Potrivit Barometrului  Opiniei Publce din 2016, 40% din respondenți considerau ok.ru prima sursă de informare.

– În opinia ta, interzicerea ok.ru în R. Moldova ar fi o soluție pentru contracararea propagandei rusești?

Ucraina se află în război cu Rusia și a fost obligată să întreprindă măsuri speciale pentru a opri propagandă rusească. În ceea ce privește R. Moldova, personal sunt împotriva măsurilor de prohibiție. Trebuie să fim competitivi în baza valorilor pe care le împărtășim. În opinia mea, ar fi mai potrivit să semnalăm acestor utilizatori să fie mai prudenți când folosesc rețelele de socializare. Aceeași recomandare este valabilă pentru organizațiile non-guvernamentale. De exemplu, IPP și-a creat o pagină pe ok.ru. Ar fi o recomandare și pentru alte organizații neguvernamentale, în contextul necesității de a asigura concurența, de a asigura informații diverse, inclusiv de a combate știrile false. Apropo, nu știu dacă acțiunea „Stop Fals” are o pagină pe ok.ru, unde s-ar putea să se găsească un segment al publicului său țintă.

Interviu realizat de Ilie Gulca

The following two tabs change content below.
Ilie Gulca

Ilie Gulca

Ilie Gulca

Ultimele articole de Ilie Gulca (vezi toate)