Ministrul Transporturilor a apostrofat „Air Moldova”

sursa foto libertatea.roSute de pasageri au fost blocaţi în aeroporturi ca urmare a unor încălcări soldate cu reţinerea unor curse aeriene operate de compania „Air Moldova”

Pe parcursul ultimelor două săptămâni, au fost înregistrate mai multe nereguli soldate cu reţinerea unor curse aeriene operate de compania „Air Moldova”. Ca rezultat, sute de pasageri au fost blocaţi ore bune în aeroporturi, cum ar fi cel din Chişinău, Italia, Federaţia Rusă. Conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a convocat ieri o şedinţă cu responsabilii din domeniul aviaţiei civile în cadrul căreia a solicitat explicaţii şi un plan de măsuri care ar asigura revenirea programului zborurilor la normalitate.

Un avion de pe cursa Moscova–Chişinău a sosit ieri cu o întârziere de circa 20 de ore. Avionul urma să decoleze în dimineaţa zilei de duminică şi să ajungă seara, însă a făcut-o abia ieri dimineaţă pe Aeroportul Internaţional Chişinău. Circa 200 de pasageri au fost blocaţi în acest răstimp pe teritoriul aeroportului. Reprezentanţii companiei „Air Moldova” au explicat că zborul a întârziat din cauza unei defecţiuni tehnice la aeronavă.

La 29 iulie curent, un alt avion de pe cursa Chişinău–Moscova a decolat de pe Aeroportul Internaţional Chişinău şi, la scurt timp, a fost nevoit să aterizeze forţat. Cauza acestei reţineri, potrivit responsabililor de la „AIR Moldova”, ar fi fost o defecţiune a sistemului electronic al autopilotului. Ca să nu aterizeze cu rezervoarele pline, avionul a făcut câteva cercuri deasupra raionului Nisporeni. Anterior, acelaşi avion s-a mai confruntat cu probleme când a decolat din Milano spre Chişinău. Atunci s-ar fi produs depresurizarea lentă a cabinei, iar unul dintre pasageri a avut nevoie de îngrijiri medicale.

La mijlocul săptămânii trecute, cursa Chişinău–Roma a fost amânată cu jumătate de zi din cauza unei probleme la roţile aeronavei.

Compensaţii pentru călătorii afectaţi

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, şi-a exprimat îngrijorarea în legătură cu perturbarea graficului zborurilor înregistrată de către „Air Moldova”, apreciind această situaţie drept inacceptabilă.

Acesta a avertizat conducerea companiei de necesitatea implementării unui set de măsuri urgente de natură să asigure revenirea graficului zborurilor în regim normal. „Situații în care cursele aeriene sunt reținute pentru mai multe ore, iar pasagerii rămân blocaţi în aeroporturi nu trebuie să existe. Compania urmează să implementeze în acest scop un plan de măsuri urgente”, a declarat Botnari.

Ministrul a dat indicaţii administraţiei companiei aeriene să asigure achitarea operativă a tuturor compensațiilor pasagerilor afectați de recentele întârzieri. „Pentru cazurile de întârzieri mari, pasagerii trebuie să fie despăgubiţi de către companie în funcţie de timpul de aşteptare, aşa cum prevede legislaţia în domeniu. Toate compensaţiile trebuie achitate în termen cât mai scurt”, a spus Botnari.

250 de euro este valoarea compensaţiilor pasagerilor pentru zborurile de 1500 kilometri sau mai puţin şi 400 de euro pentru toate zborurile cuprinse între 1500 şi 3500 kilometri în cazul în care zborul a fost anulat.

„E ceva firesc!”

Responsabili din cadrul conducerii „AIR Moldova” au declarat pentru JURNAL că se întâmplă să aibă loc frecvent, în toată lumea, reţineri ale curselor de zbor, doar că la noi sunt mai mediatizate. Aceştia au ţinut să precizeze că pasagerii care au aşteptat pe Aeroportul Domodedovo din Moscova au fost asiguraţi cu hrană şi li s-a propus cazare, doar că aceştia au refuzat.

Conform regulamentului privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea anulării sau întârzierii zborurilor, aprobat de Guvern, călătorii afectaţi au dreptul la următoarele despăgubiri din partea companiilor aviatice: dacă zborul este întârziat, pasagerii trebuie să primească mese şi băuturi răcoritoare direct proporţionale cu timpul de aşteptare, după caz trebuie să fie cazaţi la hotel.
În cazul în care zborul este anulat, aceştia pot beneficia de compensaţii a câte 250 de euro pentru zborurile de 1500 kilometri sau mai puţin şi 400 de euro pentru toate zborurile cuprinse între 1500 şi 3500 kilometri;

Concurenţă mai mare

Surse din cadrul Air Moldova ne-au mai informat că cele patru companii ruseşti, despre care Autoritatea Aeronautică Civilă a informat că vor opera zboruri din această iarnă pe ruta Chişinău- Moscova, au fost acceptate din cauza creşterii numărului de călători, în legătură cu situaţia grea din Ucraina. „Înainte piaţa zborurilor era limitată, închisă. Între state exista o înţelegere ca zborurile să fie efectuate de către o singură companie din ambele părţi. Acum această înţelegere a fost anulată din cauza creşterii numărului călătorilor, în legătură cu situaţia critică din Ucraina”, au spus surse din cadrul conducerii Air Moldova.

Amintim că săptămâna aceasta, responsabilii din cadrul Autorităţii Aeronautice Civile au informat că patru companii aeriene din Rusia vor efectua zboruri pe cursa Chișinău-Moscova. Este vorba despre companiile „Transaero”, „Utair”, „Vim Airlines” şi „Aeroflot”.

Guvernul Republicii Moldova a liberalizat spaţiul aerian cu Rusia din 1 iulie 2014. Astfel, oricare dintre companiile aeriene din Republica Moldova sau Rusia vor avea acces liber la piaţa serviciilor aeriene dintre Republica Moldova şi Federaţia Rusă, însemnând zboruri spre orice destinaţie fără restricţii de frecvenţe şi capacitate. Astfel, autoritățile își propun să promoveze concurenţa loială, fapt care ar putea contribui al micşorarea preţurilor pentru călătorii.

The following two tabs change content below.